Lintzaag

Dulby

Nieuw lid
19 apr 2023
12
5
#MijnWoodworking?
Heb twee jaar geleden een Scheppach Basa 1, 300 W, lintzaag aangeschaft. Nooit echt tevreden mee geweest. Heel veel filmpjes bekeken hoe je hem nu precies moet afstellen.
Een stukje afzagen lukt nog wel, maar wanneer ik een dikkere plank dunner wil maken krijg ik hem niet recht gezaagd, Heel frustrerend. Soms stopt hij gewoon. Denk dat hij gewoon niet krachtig genoeg is. Gebruik verschillende houtsoorten. Beukenhout, Acacia en ook wat hardere soorten soms.
Overweeg een andere aan te schaffen. Kom uit op de Record Power Sabre 250, of de Axminster Craft AC 1950b. Budget max.€600. Tweedehands is geen optie. Ben wel technisch, maar niet dusdanig om er aan te gaan sleutelen/opknappen.
Kan iemand mij advies geven welke van de twee het best is. Eventueel een andere optie. Vind zaaghoogte ook wel belangrijk. En gewicht, want 80 kg zie ik mezelf niet verplaatsen.
Ik zag, dat Jan van den Broek een RP Sabre250 had aangeschaft. Ben benieuwd naar zijn ervaring. Komende vrijdag moet ik oppassen in Arnhem. Ben van plan om van te voren nog even daar aan te gaan.

• Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.113
1.073
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De Basa 1 is, net als zijn voorganger de Basato 1) een veredelde figuurzaag ;-) alleen geschikt voor klein werk. Voor serieus lintzaag werk moet je toch echt een machine hebben die een stuk groter is - iets dat hetzij met een onderstel, hetzij helemaal, op de grond staat. En ja, dat weegt wat. Wil je dat niet, dan moet je je zaagbehoeften bijstellen of anders oplossen (elders zagen, laten zagen, dat soort dingen).

Dulby

Nieuw lid
19 apr 2023
12
5
#MijnWoodworking?
Dank voor je reactie. Die twee die ik noemde zijn toch krachtiger. Rond de 500Watt. En wegen zo'n 35 kg. Dus ook twee keer zwaarder. Wat ik wil is bijv. een plank van 2 cm dunner maken. Heb soms behoefte aan een plank van 8 tot 10 mm. Snijplanken zijn meestal 15 tot 20mm. Zou dat dan niet kunnen met de RP Sabre 250 of die Axminster. Wat ik nu doe is zagen en dan maar schuren tot hij gelijk is, want die Scheppach lijkt aan de bovenkant recht te zagen, maar blijkt aan de onderkant scheef te zijn gegaan.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.113
1.073
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor 'herzagen' zonder dat je zaagsnede (vertikaal) wegloopt heb je een zaag van voldoende breedte en stijfheid nodig. Om dat te kunnen draaien heb je weer een minimale kracht en grootte nodig. Of de door jou genoemde machines daar zwaar genoeg voor zijn weet ik zo niet, maar die Basa 1 iig niet. Overigens is een lintzaag altijd een 'ruwzaag'; om een plank overal even dik te krijgen (oftewel parallelle onder en bovenkant) heb je ook een vlakbank en een vandikte bank nodig (of je moet het met de hand vlak en parallel kunnen schaven...)

Mijn werkwijze om van een stuk ruwhout meerdere 'planken' te zagen is:

1 brede zijde over de vlakbank; dan 1 smalle zijde (om de smalle zijde haaks op de brede zijde te krijgen); dan ruim op gewenste dikte zagen op de lintzaag, dan de gezaagde zijde van de zo ontstane plank op de vandiktebank parallel en op de juiste dikte te krijgen. Vervolgens het gezaagde vlak van de balk weer over de vlakband, en zo door...

Dulby

Nieuw lid
19 apr 2023
12
5
#MijnWoodworking?
Ik zie ze ook fineer maken. Dan valt er toch niets te schaven/schuren lijkt mij. Wat jij vertelt lijkt me het grote werk. Ik ben klein bezig. Vrijdag is er ook een presentatie bij Baptist door iemand van Record Power. Ga daar ook nog mijn licht opsteken, hoewel dat misschien ook wel commercieel is.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.005
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoe smaller het lintzaagblad (van tand tot rug) is, hoe sneller hij gaat 'zoeken' door het hout, in jouw geval dus links en rechts bewegen (bezien vanuit de gebruiker). Een voldoende breed lint doet dit minder, maar heeft een meer krachtige zaag nodig. Voor jouw beeldvorming: Ik heb een blad van 34 millimeter breed en die kan min-of-meer recht herzagen, maar dan nog moet ik daarna vlakken om de planken echt vlak en parallel te krijgen voor gebruik in mijn project.

Ik heb ook een kleinere zaag (Metabo BAS 317):

1681911111681.png

maar die red dat écht niet. Ja, een latje of klein plankje wel, maar daarvoor is het lint ook gewoon te smal en dan gaat 'ie heen en weer lopen in het hout of scheeftrekken.

Dulby

Nieuw lid
19 apr 2023
12
5
#MijnWoodworking?
Ik word hier niet blij van. Ik dacht een iets zwaardere machine en mijn probleem is opgelost. Als ik die filmpjes op YouTube zie schijnt het allemaal erg simpel te zijn. Super dun fineer zie ik ze maken. Allemaal nep dus. Moet er nog maar eens goed over nadenken. Wat ik nu doe is zagen en dan langs de schijfschuurmachine, maar is ook niet optimaal. Bedankt in ieder geval voor de reactie.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.005
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het gaat uiteindelijk niet om het formaat van de zaag, maar het vermogen. Mijn Metabo is nog een relatief simpele machine en wellicht zou ik met een ander/nieuw lint en wat afstellen nog wat kunnen winnen, maar voor echt herzagen (ik moet b.v. binnenkort een paar 27mm dikke en 200mm brede planken herzagen om plinten te maken) pak ik mijn gietijzeren lintzaag van 2 meter 50 hoog, 4pk sterk en 800 kilo zwaar :p. Je bent welkom om hem te komen gebruiken rechts van Emmen :p.

Als je een kwaliteitsmachine hebt van het formaat van mijn Metabo (die ik, voor de duidelijkheid, als een b-merk apparaat zie) en je voorziet die van een kwaliteitslint met goede afstelling kom je er wel denk ik, dan heb je echt geen machine nodig van 2 meter hoog. Maar of je dat met 600 euro nieuw gaat redden weet ik niet.

Wat betreft je bezwaren om niet voor gebruikt te gaan: Ook een nieuw gekochte zaag moet je geheel optuigen en afstellen, dus die winst kun je niet boeken door een nieuwe te kopen. Een tweedehands zaag heeft geen garantie maar kan je wel veel kwaliteit geven voor een lager bedrag en als je hem bij een vertrouwd lid van dit forum kan krijgen zit dat met de betrouwbaarheid vast wel goed.

Dulby

Nieuw lid
19 apr 2023
12
5
#MijnWoodworking?
Dank je wel voor het aanbod, maar ik het het over plankjes, die max. 20 cm lang zijn en 20 mm dik. En dan nog af en toe een of twee. Micro werk dus. Maar mocht ik meer moeten doen, dan kom ik er op terug.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.005
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dank je wel voor het aanbod, maar ik het het over plankjes, die max. 20 cm lang zijn en 20 mm dik. En dan nog af en toe een of twee. Micro werk dus. Maar mocht ik meer moeten doen, dan kom ik er op terug.
Nou dat valt best mee. Dat moet op zo'n Metabo of Record Power echt wel lukken, maar dan moet je een herzaaglint (iets breder dus) gebruiken en hem goed afstellen + met geduld werken.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.005
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Baptist is een commerciele organisatie maar ik heb ze nog niet op niet-oprecht of niet-correct advies kunnen betrappen. Ik heb geen idee waar Record Power staat in termen van kwaliteit ten opzichte van andere merken maar ik zie ze veel gebruikt worden ook bij vloggers, ik heb een donkerbruin vermoeden dat het allemaal uit dezelfde fabriek als metabo komt.

Dulby

Nieuw lid
19 apr 2023
12
5
#MijnWoodworking?
Was al van plan om bij hun te kijken, maar eerst nog naar een evt. andere lintzaag. Wil niet het risico lopen, dat ik een lint voor de Scheppach koop en het dan n og niet goed gaat. Zonde van het geld. In ieder geval bedankt voor de tips.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi het best is bij een forumlid langs/ aan gaan die zo een lindzaag heeft die je wat lijkt , en dan terplekke
Wat zagen en uitproberen , dat lijkt mij het beste oplossing

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.657
996
70
Veldhoven
Heb twee jaar geleden een Scheppach Basa 1, 300 W, lintzaag aangeschaft. Nooit echt tevreden mee geweest. Heel veel filmpjes bekeken hoe je hem nu precies moet afstellen.
Een stukje afzagen lukt nog wel, maar wanneer ik een dikkere plank dunner wil maken krijg ik hem niet recht gezaagd, Heel frustrerend. Soms stopt hij gewoon. Denk dat hij gewoon niet krachtig genoeg is. Gebruik verschillende houtsoorten. Beukenhout, Acacia en ook wat hardere soorten soms.
Overweeg een andere aan te schaffen. Kom uit op de Record Power Sabre 250, of de Axminster Craft AC 1950b. Budget max.€600. Tweedehands is geen optie. Ben wel technisch, maar niet dusdanig om er aan te gaan sleutelen/opknappen.
Kan iemand mij advies geven welke van de twee het best is. Eventueel een andere optie. Vind zaaghoogte ook wel belangrijk. En gewicht, want 80 kg zie ik mezelf niet verplaatsen.
Ik zag, dat Jan van den Broek een RP Sabre250 had aangeschaft. Ben benieuwd naar zijn ervaring. Komende vrijdag moet ik oppassen in Arnhem. Ben van plan om van te voren nog even daar aan te gaan.
Ik heb inderdaad de Record Power Sabre 250 (€460) , bevalt na wat plichtmatige instellingen goed. Een plakje van een millimeter dik van een plankje afzagen ging heel goed. Zelfs met het bijgeleverde lint. Ik moet wel zeggen dat als ik de ruimte had gehad ik de 350 zou hebben genomen. Grotere uitlading en grotere zaaghoogte. Maar ook telde mee dat mijn oude zaag dezelfde maat van linten had (1790 mm)
Ik ben in de winkel geadviseerd door de heer Maurice van den Brink, die wist er heel veel van. Je herkent hem in de winkel gemakkelijk omdat hij op de voorpagina van hun blaadje "NOEST" staat.
Bij mij ging het ook nog om de keuze tussen de BS250 en de Sabre 250, ook daar werden de voor- en nadelen netjes verteld.
Ik weet niet waar je woont, maar je bent altijd welkom om hier eens met de sabre te spelen als Veldhoven dichterbij is dan Arnhem.

Dulby

Nieuw lid
19 apr 2023
12
5
#MijnWoodworking?
Fijn om te horen, dat het goed lukt om een dun plakje af te zagen. Ik ga vrijdag naar Arnhem oppassen. Ik woon zelf in Wezep. Ze hebben een presentatie van de BS350, maar die is voor mij veel te zwaar. Er komt iemand van Record Power. Is gewoon wel interessant en verder wil ik veel informatie van ze. Ik ben vorige week bij Gereedschappro geweest in Haarlem, was redelijk in de buurt vandaar. Goede voorlichting, maar ze hadden hem niet staan en kon wel 60 dagen duren. Keramische kogellagers sprak me ook niet aan. Ook nog even bij HBM gekeken, maar ben niet weg van hun service. Ze beantwoorden geen telefoon en mail duurt een paar dagen. In de winkel lopen mensen, die je niet veel wijzer kunnen maken. Heb mijn hoop dus gevestigd op Baptist en ben blij te horen, dat jij tevreden bent. In ieder geval bedankt voor het aanbod, maar Veldhoven is wel weer een stukje verder voor mij. Heb je er nog wel andere zaaglinten bij gekocht, of ga je ook voor lintzagenopmaat. Voor mij is recht zagen het belangrijkst, omdat ik een Hegner figuurzaag heb, dus niet bochten hoef te zagen.

• Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
283
83
Oldenzaal
Hetzelfde geld voor regio Twente, Oldenzaal, mocht je daar in de buurt wonen.
Succes met de zoektoch en ontdekkingsreis. 👍.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.