lintzaag loopt scheef

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Onlangs een oude lintzaag van Metabo gekocht met nog enkele nieuwe zaaglinten bij, nu heb ik er eentje vervangen omdat ik een dunnere wou zetten om een cirkel te zagen maar nu blijkt deze schuin te lopen steeds, wat heb ik fout gedaan?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Dat is niet zo eenvoudig te zeggen. Er zijn heel veel variabelen. Zoek eens op you tube naar: lintzaag afstellen of adjust your bandsaw of setup your bandsaw. Zal je nog steeds wel vragen hebben maar dan kan je zaken uitsluiten.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Even terug op 0 beginnen en in de bijlage een verhaal van Baptist.
 

Bijlagen

  • instellen_en_gebruiken_van_een_lintzaagmachin.pdf
    711,1 KB · Weergaven: 10

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Heb je die cirkel er al mee gezaagd & blijkt daarna het schuinlopen te gebeuren? Dan heb je misschien te veel druk op het zaaglint gezet en zijn de tanden eenzijdig verbogen. Met a-symmetrische zetting van de zaagtanden is het haast onmogelijk om recht te zagen.
 

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Wat bedoel je met “schuin lopen”
Als je een stuk hout doorvoert moet je een rechte zaagsnede krijgen en dat is niet het geval, ze loopt scheef weg, heb dit wel gedaan zonder geleider. Maar er staat al wat gedeelde tips hier, ga er eens wat tijd voor moeten uit trekken om deze allemaal eens te bekijken en zien of ik de oorzaak kan vinden.
Die youtube interesseert me wel, eens kijken of ik daar wat verder mee kom, al ben ik wel geen techneut en totaal geen voeling met mechanica!!:oops:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je bedoelt dus dat ie scheef zaagt. 'Schuin lopen' zou ook kunnen slaan op iets dat binnenin de machine niet correct draait...

Scheef zagen wordt ook wel 'drift' genoemd - dit omdat in dit youtube tijdperk veel mensen hun informatie voornamelijk van engelstalige online content halen. Ik weet overigens niet of hier een specifieke NL term voor bestaat - zelf noem ik het ook altijd drift.

Zoals al eerder aangegeven wordt drift - vrijwel - altijd veroorzaakt doordat een lint niet symmetrisch zaagt - omdat de zetting niet aan beide kanten hetzelfde is, of omdat de tanden aan een kant botter zijn dan aan de andere kant. Het kan het gevolg zijn van (eenzijdige) slijtage, van tanden die verbuigen (of bot worden) omdat ze over het wiel heen lopen, of ergens anders aanlopen, en soms ook vanwege een 'zaagongelukje' - ik heb het wel eens gehad nadat het lint (door wat voor reden dan ook) vastliep in een werkstuk.

Een nieuw, goed geslepen lint, indien correct gemonteerd, zou niet moeten driften. Een lint dat nieuw uit de verpakking drift zou je terug moeten sturen - als je er zeker van bent dat het goed gemonteerd was en dat er geen gekke dingen met je machine aan de hand zijn. Een lint dat eerst recht zaagt en later gaat driften zou geslepen, opnieuw gezet, of wellicht op beschadigingen gecontroleerd moeten worden.
 

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Je bedoelt dus dat ie scheef zaagt. 'Schuin lopen' zou ook kunnen slaan op iets dat binnenin de machine niet correct draait...

Scheef zagen wordt ook wel 'drift' genoemd - dit omdat in dit youtube tijdperk veel mensen hun informatie voornamelijk van engelstalige online content halen. Ik weet overigens niet of hier een specifieke NL term voor bestaat - zelf noem ik het ook altijd drift.

Zoals al eerder aangegeven wordt drift - vrijwel - altijd veroorzaakt doordat een lint niet symmetrisch zaagt - omdat de zetting niet aan beide kanten hetzelfde is, of omdat de tanden aan een kant botter zijn dan aan de andere kant. Het kan het gevolg zijn van (eenzijdige) slijtage, van tanden die verbuigen (of bot worden) omdat ze over het wiel heen lopen, of ergens anders aanlopen, en soms ook vanwege een 'zaagongelukje' - ik heb het wel eens gehad nadat het lint (door wat voor reden dan ook) vastliep in een werkstuk.

Een nieuw, goed geslepen lint, indien correct gemonteerd, zou niet moeten driften. Een lint dat nieuw uit de verpakking drift zou je terug moeten sturen - als je er zeker van bent dat het goed gemonteerd was en dat er geen gekke dingen met je machine aan de hand zijn. Een lint dat eerst recht zaagt en later gaat driften zou geslepen, opnieuw gezet, of wellicht op beschadigingen gecontroleerd moeten worden.
Het is een nieuwe zaag recht uit de verpakking! Maar ga dit weekend eens proberen om het één en ander
te controleren en eventueel aan te passen, ben benieuwd of ik er uit kom!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is een nieuwe zaag recht uit de verpakking!
Helaas zegt dat niet zo veel. Ik had ooit een Scheppach tafellintzaagje (Basato 1 geloof ik); de zaaglinten die daarvoor door Scheppach zelf verkocht werden zaagden direct uit de verpakking ook niet recht (baggerlinten dus). Pas toen ik overging op betere linten (destijds die van Tuffsaws) kon ik met het apparaat recht zagen zonder het hout tegen de drift in te forceren. Ik had natuurlijk kunnen leren slijpen of zetten, maar ik vond dat mijn tijd beter besteed kon worden door gewoon goeie linten te kopen - die niet eens heel veel duurder waren dan die Scheppach linten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Helaas geldt dit ook voor zaaglinten van andere merken die je zo in een blisterverpakking koopt. Ze zijn vaak ook nog duurder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.