@ Klaas: bedankt! Stiekem is dit gewoon een heel uitgebreid plot om toegang te krijgen tot de 'te koop' afdeling, alle koopjes voor jullie neus weg te pikken en het met een flinke winstmarge op Marktplaats te doen belanden... Sorry!
Goed. De eerste laag lak zit er op. Viel nog niet mee, ik nam voor de eerste kant (bovenkant) veel teveel lak op de roller. Daarnaast heeft deze lak nogal de neiging om belletjes te vormen. Uiteindelijk na een bovenkant en de zijkant te hebben gedaan, kreeg ik door dat er erg weinig lak in de roller moet zitten. Met een beetje druk rollen, en vervolgens zonder druk gladrollen. Ik denk dat iedere kant er een beetje anders uit gaat zien, maargoed, hij is er niet slechter van geworden. In ieder geval is er niets fout gegaan dat niet op te lossen is met een vel schuurpapier
Hij is hier nog nat. Oplettende kijkers zullen een paar plekjes zien waar onvoldoende dekking is - dat zag ik ook pas bij het heldere fotoflitslicht. De schuur is niet heel best verlicht. Maar ik was uiteindelijk uitgekomen op 'zo min mogelijk lak gebruiken' voor het gladste resultaat.
Ik ben in ieder geval best tevreden over de lak die ik heb gekocht. Ik had 'm in eerste instantie gekocht voor mijn grote wandmeubel op goed geluk. Het betreft J.W. Ostende 'Decomode' hoogglans lak op terpentinebasis. Is nu uit het assortiment. Na personeelskorting en vanwege de opruiming kon ik er 3 kopen voor 4 euro per pot van 0,75 liter.
En dan nu wachten tot de lak droog is.
Edit: Het is inmiddels 12 uur later. De terpentine is vervlogen maar hij is nog kleverig. Ik weet dat deze lak heeeeeel langzaam droogt...
Edit2: 24 uur later en de lak is nog steeds niet droog - eerder olieachtig. Droogt nog langzamer dan een dikke laag lijnolie. Hij staat gewoon in een verwarmde slaapkamer. Van een eerdere test weet ik dat ie uiteindelijk wel opdroogt (zij het na een paar dagen), maar destijds had ik een kwast waar nog minerale olie aan zat gebruikt en dacht ik dat het daar aan te wijten was. De twee andere potten heb ik even getest... Volgens mij klopt er wat niet met in ieder geval de pot waar ik de radio mee heb gedaan.