Lijnolie niet compatibel met een Titebond fles

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Omdat ik vaker gedoseerde hoeveelheden gekookte lijnolie gebruik dacht ik dat een Titebond (0,473ml) fles wel handig zou zijn
NIET DOEN , de olie maak de fles week en begint te lekken 🥺
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nou zijn Titebond flessen natuurlijk voorzien voor 'waterige' producten (polyvinylacetaat suspensie, water, en azijn - plus toevoegingen) en niet voor organische oplossingen, maar ik kan me weinig voorstellen bij een effect van lijnolie zelf op plestik (anders zou olijfolie in een plestik fles ook een probleem kunnen zijn). In het ongunstigste geval zou de lijnolie de weekmakers uit de PE (?) fles kunnen oplossen. Wat wel zou kunnen is een effect van oplosmiddel in de gekookte lijnolie, of wellicht het siccatief (metaalzouten van vetzuren en aanverwante organische zepen). Maar ik neem aan dat het soort plestik fles waarin je in de bouwmarkt die goedkope rauwe en gekookte lijnolie haalt wel werkt. Hoewel van die flessen, wellicht door eenzelfde effect wel vaak de doppen scheuren...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Zo vervormen gebeurt hier ook met plastic flessen en jerrycans. Dat heeft meer met de temperatuur te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

3dmazter

My best friend was a carpenter âśž
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat heeft de fles waar ik de lijn olie in kocht ( karwei) ook.
ik denk dat het komt door dat de fles vacuum trekt en dan zo opdroogt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ofwel serieus vervormen
Dat vervormen is een direct resultaat van het polymeriseren van de olie - dat verbruikt (alle) zuurstof uit de bovenstaande lucht. De flessen vervormen vervolgens vanwege de gecreëerde onderdruk. Als een lijnoliefles zo vervormd is is dat voor mij een teken dat die waarschijnlijk niet (lang) meer bruikbaar is; te veel in de fles 'uitgehard'...
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en ornament

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Dat vervormen is een direct resultaat van het polymeriseren van de olie - dat verbruikt (alle) zuurstof uit de bovenstaande lucht. De flessen vervormen vervolgens vanwege de gecreëerde onderdruk. Als een lijnoliefles zo vervormd is is dat voor mij een teken dat die waarschijnlijk niet (lang) meer bruikbaar is; te veel in de fles 'uitgehard'...
1. er is niks residu in de fles te zien
2. dus zo gauw dat je de fles weer opent, dan moet de onderdruk verdwijnen en de fles terug in vorm komen, maar dat doet die niet
3. de titebond fles was nog geen maand in gebruik
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
1. je ziet pas residu als de zaak helemaal is uitgehard. Tijdens het proces heb je vooral een (steeds stroperiger wordende) oplossing van steeds verder verharste lijnolie in oplosmiddel en olie.
2. ZO werkt dat niet met dit soort flessen; het proces gaat langzaam genoeg dat tegen de tijd dat je deze 'indeuking bereikt hebt het plestik dat meestal voor dit soort flessen gebruikt wordt min of meer permanent vervormd is (dit soort plestiks zijn niet zo vormstabiel als mensen soms denken. Er zijn net als b.v. lijmen o.a. onderhevig aan 'creep').
3. ik had het hier niet (meer) over de Titelbond-Fles maar over de gekookte lijnoliefles in je foto. Tenzij je dat etiket er zelf op hebt geplakt. Maar terzijde, een fles met gekookte lijnolie die lekker aan zuurstof is blootgesteld, zeker als er een hoeveelheid lucht boven staat en er lekker wat siccatief in die olie zit, kan in een maand makkelijk alle zuurstof uit de lucht boven de olie opgebruiken. Dan wordt de hoeveelheid lucht (nu alleen nog stikstof) boven de olie 20% minder. Gezien de hoeveelheid 'lege ruimte' (boven de olie) in die fles kan het verdwijnen van 20% daarvan makkelijk die hoeveelheid indeuking verklaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
2. ZO werkt dat niet met dit soort flessen; het proces gaat langzaam genoeg dat tegen de tijd dat je deze 'indeuking bereikt hebt het plestik dat meestal voor dit soort flessen gebruikt wordt min of meer permanent vervormd is (dit soort plestiks zijn niet zo vormstabiel als mensen soms denken. Er zijn net als b.v. lijmen o.a. onderhevig aan 'creep').

Euh, hum, wat is "creep" ook al weer?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.