Lijmen van titanium

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.497
262
Gem. Winsum (Groningen)
Goedemorgen,
Waarmee kan ik het beste titanium lijmen?
Door een ongelukje met mijn bril zijn beide scharnieren die de titanium veren met het titanium montuur verbinden hopeloos beschadigd. Ik wil proberen dat zelf te repareren (ik ben van het zelf repareren). Ik heb nu met een dremel snijschijfje het scharnierdeel van de veren gesneden en heb middels een "" halfhouts-verbinding"" een stalen vervangend scharnierdeel gemaakt.
Probleem waar ik op stuit is dat de lijm onvoldoende hecht op titanium

Proefjes deed ik met 2 comp. epoxy (heel slechte hechting op titanium) en dunne secondelijm (gaat beter maar toch onvoldoende hechting op het titanium).
Procedure: ontvetten met aceton, schuren en binnen halve a een minuut lijmen.

Weet iemand een lijm die kans van slagen geeft?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.588
1.386
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat de hechting op glad metaal in combinatie met het minimale lijmoppervlak dat tot een weinig succesvolle aanpak maakt. Je zou het dan moeten lassen of brazeren. Wat ik vorig jaar deed bij de bril van mijn meissie (ook een dun metaaldraadmontuur) toen door een ‘zwaai’ van onze kleindochter het schroefje van een scharnier brak was fixeren met een takeling van dun polyester naaigaren (meerdere lagen) en dat vervolgens impregneren met CA=lijm. Dat hield verbazingwekkend goed

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
212
74
Alkmaar
Ik ben er geen expert in maar brazing schoot mij te binnen. (Solderen)

Misschien is dit een aardig startpunt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.934
2.984
Terkaple
www.woodworking.nl
Er staan best veel filmpjes op YT over het maken van houten brillen. Je heb een goed begin met het titanium deel met de glazen...
Het is zoals Henk al zegt niet eenvoudig om dat met lijm te doen gezien de delen heel dun zijn.
Ik hoop dat je een reserve bril hebt.

jaap

• Leuk
Waarderingen: 0nn0

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.669
672
Ik denk dat de hechting op glad metaal in combinatie met het minimale lijmoppervlak dat tot een weinig succesvolle aanpak maakt. Je zou het dan moeten lassen of brazeren. Wat ik vorig jaar deed bij de bril van mijn meissie (ook een dun metaaldraadmontuur) toen door een ‘zwaai’ van onze kleindochter het schroefje van een scharnier brak was fixeren met een takeling van dun polyester naaigaren (meerdere lagen) en dat vervolgens impregneren met CA=lijm. Dat hield verbazingwekkend goed
daar soort iedereen krijg je als je ook wel eens een hengel maakt natuurlijk.

ca lijm zou m.i. moeten lukken bij titanium mits je wat oppervlak heb.
Maar waarom niet even lang de opticien geweest om het te laten fixen

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.999
1.299
‘s-Hertogenbosch
Niet aan beginnen…. opticien is daar veel beter in. Als titanium al afbreekt kun je er zelf niets van maken. Of nieuw pootje of een complete nieuwe fiets maar zelf ermee aanklooien blijft trammelant en een gebed zonder einde.
Zelf loop ik ook al jaren met zo’n ronding op m’n kop en heb ook wel eens een ongelukje zo erg dat mijn opticien m’n naam kent . Ondanks dat wordt ik er gewoon netjes geholpen en binnen een boodschappen toer is de klacht verholpen. Eens in de drie a vier jaar zo’n nieuw ding dat dan toch versleten is en je blijft een geziene klant 🤓

Groetjes John

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.497
262
Gem. Winsum (Groningen)
Er staan best veel filmpjes op YT over het maken van houten brillen. Je heb een goed begin met het titanium deel met de glazen...
Het is zoals Henk al zegt niet eenvoudig om dat met lijm te doen gezien de delen heel dun zijn.
Ik hoop dat je een reserve bril hebt.

jaap
@jaap: Dat is een uitdagende optie. Wel heel toevallig dat je dit noemt. Ik heb een reservebril van cellulose acetaat (denk ik . Is defect. Was ik aan het repareren met ebbenhout inleg met aceton als ""lijm"". Het projectje was nog niet echt begonnen toen het al een lage prioriteit kreeg en ligt al paar jaar te verstoffen.

@ henkverhaar: Je oplossing met polyester naaigaren is op zijn minst het proberen waard. Waarom heb ik dat zelf niet bedacht?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.