Lijmen of domino's?

TjeerdV

Nieuw lid
3 jun 2019
3
4
Dag allen,

Graag zou ik jullie advies willen bij mijn project. Het is een gespiegelde L-vormige boekenkast (althans, deel daarvan) met verstek gezaagde hoeken. De hoeken hebben elk 2 domino's. De achterwand valt in een gefreesde sleuf. De kast komt te hangen op haaklatten die wegvallen achter de achterwand met het lange gedeelte omhoog.

Graag wil ik nog 5 plankjes monteren waar boeken op komen te staan en ik twijfel tussen allen houtlijm op de drie vlakken of, net als in de hoeken, met domino's. Is alleen lijm sterk genoeg voor die paar boeken? Ik twijfel over de domino's omdat de hoeken 'schuin' in elkaar gezet moeten worden en dat dus niet dezelfde 'aanvoerlijn' is als de die de verbinding met de plankjes (nodig) hebben.

Het hout is esdoorn (kast), plataan (plankjes) en triplex met eucalyptus fineer (achterwand). De afwerking wordt blanke lak.

Wat zouden jullie doen?

Bijlagen

• kast.jpg
    kast.jpg
    157,5 KB · Weergaven: 49

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
200
78
Almen aan zee
Je zou ook in de staanders en de plankjes (blinde) sleufjes kunnen frezen
en strookjes achterwand als losse veren erin.
Dan kan je de plankjes er vanaf voren met wat lijm inschuiven.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.226
961
Omgeving Leiden
Wanneer je alleen lijmt, dan lijm je kopshout op langshout. Nou zijn de meningen daarover verdeeld, maar ik zou er geen fijn gevoel bij hebben.
Verder denk ik dat je in elk geval 1 boekenplankje nodig hebt om de linker en rechterwand bij elkaar houden, een stevige doosconstructie te maken.
Met domino's monteren wordt het wrikken, zodat de oplossing van @MarcelvdW hierboven mij een mooie lijkt.
Als variant daarop zou je zoals marcel ook voorstelt, in de zijkanten van de plank een sleuf kunnen frezen maar dan op de zijkanten de van kast de veren vastschroeven en lijmen. Dat is denk wat makkelijker te doen dan passende sleuven frezen.

En je kan door de zijkant in je kastplank boren en daar dan deuvels in zetten. Maar dat wil je denk ik echt niet :)

Nog een idee. De bovenste plank net als je kastplanken tussen de wanden monteren, dan heb je maar 1 aanvoerlijn. Maar je verstek ben je dan kwijt en dat is minder fraai.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
160
101
Kapellen (Antwerpen)
Het zijn niet zo'n brede plankjes, maar boeken kunnen toch wel wat gewicht op de plankjes zetten en dan zou ik wel iets meer doen dan alleen lijmen.
Als de legplankjes sowieso op een vaste plaats komen, kan je als variant op de suggestie van @MarcelvdW in de zijkanten (kops) een sleuf frezen en in de zijwanden aan elke kant twee domino's plaatsen. Je kan dan de legplankjes er van de voorkant inschuiven. Vastzetten doe je ofwel met lijm in de sleuf, ofwel met een schroefje door de achterwand.Schermafbeelding 2024-10-31 001641.png

Ik heb op die manier al enkele legplanken geplaatst en dat is zowel stevig als onzichtbaar bevestigd. Een van de legplanken is in een keukenkast van 2m40 breed en wordt gebruikt om servies op te zetten...

jorisvh

Post veel
het zijn geen heel grote planken maar enkel lijm zou ik niet doen.

+1 voor de suggestie van @RDR2950
heb je een gewone lamellenfrees ter beschikking? daar kan je een groef mee trekken door de machine zijdelings te bewegen. met een domino zou ik dat zeker niet doen.

je kan de domino’s in de hoeken met verstek misschien ook gewoon weglaten. daar heb je al meer oppervlak om te lijmen.

of misschien lukt het wel daar de domino’s in dezelfde richting te zetten. wordt wel even puzzelen met aanslagen en diepte om dat voor mekaar te krijgen.
1730359309087.png

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.267
1.918
Terkaple
www.woodworking.nl
De Keilverbinder is een interessante optie voor je. Kun je ook nog toepassen als de kast al in elkaar zit en omdat het een zwaluwstaart verbinding is geeft het ook extra stevigheid aan de constructie. Ik heb al maanden een setje liggen, omdat ze ook in te frezen zijn met de Origin, maar in dit geval kan het prima met een gewone bovenfrees of op een freestafeltje. Ik zou de groef in de planken frezen en de verbinder in de kast schroeven. Ze zijn maar heel klein. Door het schroefje wat harder aan te draaien maak je een stijvere verbinding. keilverbinder

Als alternatief kun je ook een een rechte groef in de plank frezen en een paar deuveltjes in de kast lijmen en zo de plank er in schuiven, een variant van de domino's van RDR

jaap

• Leuk
Waarderingen: TjeerdV

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
160
101
Kapellen (Antwerpen)
zonder enige ondersteuning op die 240 cm ?
hoeveel weegt dat servies ?
uit welk materiaal zijn de legplanken ?
Het gaat over een inzetkast in rubberwood van 33mm dik die een ikeakeuken opwaardeert. De legplanken zijn niet zo heel diep en oorspronkelijk bedoeld om kookboeken en glazen op te zetten. In praktijk staan er op de ene plank links en rechts telkens pakweg 40~45 cm kookboeken en in het midden mokken en wat borden. De andere plank is "opgewaardeerd" tot Lego-tentoonstellingsruimte :ROFLMAO:.,
In de zijwanden zitten telkens 2 domino's van 10mm dik, daarvoor heb ik de zijkanten van de legplank kops uitgefreesd. Rubberwood is best stevig, maar op zo een overspanning wou ik dat niet zonder versteviging plaatsen, dus heb ik in de achterwand om de 40 cm ook domino's van 10mm dik geplaatst.
De afmetingen zijn allemaal vrij precies, daarom was het voldoende om alleen de domino's in de achterwand te lijmen. Aan de zijkanten zijn de domino's wel in de zijwanden gelijmd, maar niet in de legplank.

signal-2024-10-31-133258_002.jpeg

(op deze foto zijn de bovenkasten, stopcontacten en ledstrips nog niet geplaatst, maar ik vond niet meteen een foto van het afgewerkte resultaat)

• Leuk
Waarderingen: TjeerdV en jorisvh

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
160
101
Kapellen (Antwerpen)
Bij deze heb ik trouwens dezelfde methode toegepast, alleen met een alu-profieltje tegen de tegels geschroefd (zowel omdat ik toen mijn dominofrees nog niet had, als omdat dat in tegels niet slim is :cool:). Hier houdt in de onderzijde een piepklein schroefje door het hout en in dat profieltje alles op zijn plaats.
IMG_20180528_223431.jpg
IMG_20180528_223439.jpg

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.299
1.018
Ulvenhout
Ik heb laatst precies dezelfde methode toegepast bij een kast voor in de schuur maar dan met lamello's. Met de lamellofrees een doorgaande groef gefreesd in de legplank en 2 domino's per kant in de zijwanden. Daarna kon ik legplanken er zo inschuiven en met wat lijm op de lamello's vastgezet. Staat als een huis.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.