Lichtenberg woodburning Nederland AlieN ArtS

AlieN Arts

Nieuw lid
6 nov 2025
12
2
Kerkrade
De effecten die het geeft zijn schitterend, wil ik niet ontkennen… maar als je één keer hebt gezien dat er iemand ge-elektrocuteert wordt door het vallen van een sleutel ( in een trafo huisje)😳. Wil ikzelf hier al helemaal niet meer over nadenken. Ik kan genieten van een onweersbui met z’n onvoorspelbare tekeningen, maar zie elke keer nog die ambulance en daarna die andere stationcar met vlaggetjes komen.
Voor iedereen die het wel wil en durft, maak er iets moois van maar verdiep je in de materie en hou je ajb aan de waarschuwingen die gegeven worden.

Groetjes John
Dankjewel voor je leuke bericht!! En vervelend dat je dat hebt moeten ervaren kan me niet voorstellen wat dat voor een horror moet zijn geweest!! Ik ben me degelijk bewust van de gevaren... Daarom bied ik het hier aan, zodat er niemand gewond of erger kan raken omdat ze niet weten wat ze doen... Ik heb alle benodigde maatregelen in acht genomen om zo veilig als ik kan te werk te gaan, ik kom niet bij de machine in de buurt als deze in werking is... raak de elektroden niet aan als er spanning op staat.. Ik heb ook filmpjes voorbij zien komen van mensen die er laconiek mee omgaan het aan de woonkamer tafel beoefenen niet oplettend, en dan eraan blijven hangen... Dat is voor mij de belangrijkste les geweest om goed op te letten en logisch na te denken over wat ik kan doen in mn set up voor het zo veilig mogelijk te kunnen doen... ik sta achter gesloten deur,, de elektroden hangen aan plafond, en de elektroden hebben gewicht aan zich zodat ze niet zomaar weg kunnen schieten e.d. maar het belangrijkste is indd de veiligheid, dan blijft het ook leuk, en fascinerend om de hobby te doen...

Laatst bewerkt:

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
102
43
Hier soms daar
Radius staat zeer terughoudend tegenover deze methode. Ze zijn er uit veiligheidsoverweging tegen.

Verbliksemen – LICHTENBERG TECHNIEK – Fractal Burning
(De Lichtenberg techniek is een proces dat wordt gebruikt om
afbeeldingen/textuur op hout te maken met behulp van hoogspanning
en een geleidende oplossing. Het wordt ook wel Fractal Burning
genoemd)
Standpunt van RADIUS Nederlandse vereniging van Houtdraaiers
RADIUS heeft een standpunt ingenomen over het gebruik van deze (vooral in
onervaren handen) levensgevaarlijke techniek.
Dit doen wij niet alleen. Op de Franse vereniging na zijn alle internationale
verenigingen tegen het gebruik.
Het probleem met de Lichtenberg techniek is dat het gevaarlijk is. Er zijn tot nu
toe nergens officieel goedgekeurde technieken bekend.
Door deze techniek zijn helaas meerdere houtdraaiers of toekijkers overleden!
Om deze reden:
1) Ontraadt RADIUS het gebruik en promoten van deze techniek en zal deze
ook niet toestaan op evenementen die onder de vlag van RADIUS worden
gehouden
2) Bij tentoonstellingen of prijsvragen onder de vlag van RADIUS zullen wij geen
objecten, welke gemaakt zijn dan wel later bewerkt met de Lichtenberg
techniek, toestaan.
3) RADIUS zal derhalve geen publicaties doen over de werking dan wel het
gebruik van deze techniek behalve als deze een geaccepteerde veilige methode
is geworden
4) RADIUS vraagt aan alle afdelingen om deze techniek of producten niet toe te
laten op haar bijeenkomsten en haar leden te wijzen op de gevaren van deze
techniek. Mocht de techniek toegepast worden bij een (de) afdeling(en) dan
kan er geen aanspraak worden gedaan op de verzekering(en) die RADIUS voor
haar activiteiten heeft afgesloten. Met andere woorden de
demonstrateur/afdeling is zelf verantwoordelijk en aansprakelijk.
Ondertussen houden we eventuele nieuwe (veilige) ontwikkelingen in de gaten
en zullen indien mogelijk hierdoor onze mening aanpassen.
NB uiteraard zijn wij bereid om vragen hierover te beantwoorden voor zover in
ons vermogen ligt.
Hier kan ik mij wel in vinden in dit stand punt.

• Leuk
Waarderingen: AlieN Arts

AlieN Arts

Nieuw lid
6 nov 2025
12
2
Kerkrade
*Lichtenberg Woodburning – Wat het is, en waarom je er voorzichtig mee moet zijn*

Hallo allemaal,

Ik wil graag wat uitleg geven over een bijzonder houtbewerkingstechniek waar ik al jaren met veel passie én respect voor veiligheid mee werk: *Lichtenberg woodburning*, ook wel "Fractal burning" genoemd.

*Wat is het precies?*
Bij Lichtenberg-branding gebruik je *hoogspanning* om unieke, grillige patronen in hout te branden. Het resultaat is een soort bliksemachtig netwerk van lijnen, alsof de natuur zelf het hout heeft getekend. Deze techniek wordt toegepast op droog, onbehandeld hout, en de patronen worden gevormd door het elektrische pad dat zich over het houtoppervlak verspreidt met behulp van een geleidende oplossing (zoals water met baking soda).

*Maar laat me heel duidelijk zijn: dit is géén hobby voor zomaar iedereen.*

Het werken met Lichtenberg-branding betekent dat je met *dodelijke hoogspanning* te maken hebt — vaak tussen de *2.000 en 15.000 volt*. Eén fout, één moment van onoplettendheid, en het kan fataal aflopen. Er zijn helaas al meerdere incidenten bekend waarbij mensen zijn overleden of ernstig gewond geraakt zijn doordat ze zelf met dit soort apparatuur zijn gaan experimenteren.

Daarom wil ik benadrukken: *probeer dit niet zelf zonder de juiste kennis, ervaring en veiligheidsmaatregelen.*

*Hoe ik ermee werk:*
Ik heb mijn eigen Lichtenberg-apparaat *zelf opgebouwd met zorgvuldige afscherming en beveiliging*, zodat ik altijd maximale controle heb over wat ik doe. Ik voer alle brandingen uit in een *afgesloten werkruimte waar niemand anders bij is zodra het apparaat aanstaat* – veiligheid staat bij mij op de eerste plaats.

Ik werk al jaren met deze techniek, met verstand van zaken en het nodige respect voor de kracht van elektriciteit. Mijn vader, die van huis uit technisch is ingesteld, heeft uitgebreid gezien hoe ik te werk ga en staat volledig achter de manier waarop ik dit aanpak. Zijn vertrouwen in mijn werkwijze is voor mij ook een belangrijke bevestiging dat ik het op een verantwoorde manier doe.

*Tot slot:*
Ik bied mijn werk (hobby) ook aan voor mensen die graag een uniek houten item willen met zo’n Lichtenberg-patroon, maar uiteraard *zonder dat ze zelf het risico hoeven te nemen*. Alles wat ik maak is veilig, decoratief, en volledig volgens mijn eigen werkwijze tot stand gekomen. De stukken die ik lever zijn nog niet gelakt of opgeschuurd – dat laat ik bewust aan de klant over, zodat ze het naar eigen wens kunnen afwerken.

Mocht je vragen hebben over de techniek, de risico’s of mijn werkwijze, stel ze gerust.

Maar nogmaals: *hoogspanning is geen speelgoed.* Respecteer de risico’s, en laat dit alleen over aan mensen die exact weten waar ze mee bezig zijn.

Groet en bedankt voor jullie interesse!!
Wesley AlieN ArtS

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.511
557
Etten-Leur
*Lichtenberg Woodburning – Wat het is, en waarom je er voorzichtig mee moet zijn*

Hallo allemaal,

Ik wil graag wat uitleg geven over een bijzonder houtbewerkingstechniek waar ik al jaren met veel passie én respect voor veiligheid mee werk: *Lichtenberg woodburning*, ook wel "Fractal burning" genoemd.

*Wat is het precies?*
Bij Lichtenberg-branding gebruik je *hoogspanning* om unieke, grillige patronen in hout te branden. Het resultaat is een soort bliksemachtig netwerk van lijnen, alsof de natuur zelf het hout heeft getekend. Deze techniek wordt toegepast op droog, onbehandeld hout, en de patronen worden gevormd door het elektrische pad dat zich over het houtoppervlak verspreidt met behulp van een geleidende oplossing (zoals water met baking soda).

*Maar laat me heel duidelijk zijn: dit is géén hobby voor zomaar iedereen.*

Het werken met Lichtenberg-branding betekent dat je met *dodelijke hoogspanning* te maken hebt — vaak tussen de *2.000 en 15.000 volt*. Eén fout, één moment van onoplettendheid, en het kan fataal aflopen. Er zijn helaas al meerdere incidenten bekend waarbij mensen zijn overleden of ernstig gewond geraakt zijn doordat ze zelf met dit soort apparatuur zijn gaan experimenteren.

Daarom wil ik benadrukken: *probeer dit niet zelf zonder de juiste kennis, ervaring en veiligheidsmaatregelen.*

*Hoe ik ermee werk:*
Ik heb mijn eigen Lichtenberg-apparaat *zelf opgebouwd met zorgvuldige afscherming en beveiliging*, zodat ik altijd maximale controle heb over wat ik doe. Ik voer alle brandingen uit in een *afgesloten werkruimte waar niemand anders bij is zodra het apparaat aanstaat* – veiligheid staat bij mij op de eerste plaats.

Ik werk al jaren met deze techniek, met verstand van zaken en het nodige respect voor de kracht van elektriciteit. Mijn vader, die van huis uit technisch is ingesteld, heeft uitgebreid gezien hoe ik te werk ga en staat volledig achter de manier waarop ik dit aanpak. Zijn vertrouwen in mijn werkwijze is voor mij ook een belangrijke bevestiging dat ik het op een verantwoorde manier doe.

*Tot slot:*
Ik bied mijn werk (hobby) ook aan voor mensen die graag een uniek houten item willen met zo’n Lichtenberg-patroon, maar uiteraard *zonder dat ze zelf het risico hoeven te nemen*. Alles wat ik maak is veilig, decoratief, en volledig volgens mijn eigen werkwijze tot stand gekomen. De stukken die ik lever zijn nog niet gelakt of opgeschuurd – dat laat ik bewust aan de klant over, zodat ze het naar eigen wens kunnen afwerken.

Mocht je vragen hebben over de techniek, de risico’s of mijn werkwijze, stel ze gerust.

Maar nogmaals: *hoogspanning is geen speelgoed.* Respecteer de risico’s, en laat dit alleen over aan mensen die exact weten waar ze mee bezig zijn.

Groet en bedankt voor jullie interesse!!
Wesley AlieN ArtS
Wesley, ik reageer op persoonlijke titel maar was bestuurslid van Radius toen het beleidsstandpunt over Verbliksemen werd goedgekeurd en gecommuniceerd. Een belangrijk risico ontstaat als verbliksemen wordt toegepast bij minder goed gecontroleerde omstandigheden .. bijv demonstraties, passerende bezoekers in je werkplaats, ondeugdelijke apparatuur en dergelijke. Ook voor een privé persoon kunnen hierdoor vervelende consequenties ontstaan. Uit je beschrijving maak ik op dat je deze techniek uitsluitend zonder publiek toepast in een eigen gecontroleerde omgeving.. houden zo.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.