Levensduur led lampen

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Philips is een merk, geen fabrikant. De kwaliteit die je aantreft is wisselend, afhankelijk van waar ze nu weer hun label op hebben laten plakken.

Condensators zijn er in principe in 2 standaard temperatuur-bereiken: tot 85 en tot 125 graden. Er zijn best wel exoten die tot 150, 175 en 200 graden gaan maar je voelt het al aankomen: die zijn erg duur.
Bovendien is de levensduur van een condensator erg afhankelijk van zijn werktemperatuur. Een condensator die tot 85 graden gaat ook op die temperatuur gebruiken levert je hoogstens een paar duizend werkbare uren op, en zeker niet de 15.000-60.000 uur die LED lamp fabrikanten je willen laten geloven. Alsnog is dat natuurlijk wel een pak langer als de gemiddelde gloeilamp meeging.

De goede LED lampen van echte LED makers hadden heel grote metalen behuizingen, die voor de koeling van de elektronica zorgen. Kijk maar hoe echte LED fabrikanten dit deden:
bol.com | Samsung Led Lamp E27 vervangt 75W - 810lm 2700K
6 x LED GLS Light Bulb A60 B22 2700K Toshiba 6 PACK Special Offer £7.99 only | eBay
LG Electronics 230V LED-lampen LG LED-lampen A1912GD0GE1.C0AASAA Komt overeen met een vermogen van ca. 60 W | Conrad.nl
Helaas kostte dit uiteraard wel meer, en is bijna iedereen nu over naar behuizingen zoals de Ikea gebruikt. Want die zijn goedkoper. En ik moet zeggen: doordat de LED's inmiddels een stuk efficiënter zijn geworden is de temperatuur ook wel wat gedaald. Maar ik ben nog steeds erg blij met mijn oude Toshiba en Samsung lampen, want ik ben er redelijk zeker van dat die wel 15K+ uren halen (en deels al gehaald hebben).
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ik kan het niet tot op het uur uittellen maar ik heb 7 jaar geleden alles in huis vervangen door led van de action. Ik denk dat er eentje stuk is intussen. Lijkt me prima prijs/kwaliteit.
Minder geluk heb ik met de kleine 10W bouwlampjes. Die zijn na een jaar of 3 allemaal ter ziele.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
die samsun led gebruikt relatief veel energie voor een led van maar 810 lumen
mogelijk verklaard dat de metalen behuizing voor extra koeling
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Misschien moeten we eens wat kritischer zijn en ietsje meer uitgeven aan goede spullen. Wie wil het risico nemen om ongecontroleerde electrische export-rommel in huis te halen voor enekele euros verschil?
Alle inferieure CE rommel importeren we om hier met enkele dagen/weken/maanden in te leveren bij de milieustraat of, nog erger, de afvalbak.

Mijn ledlampen werken prima, nog geen enkele stuk gegaan. Helaas gaan ook mijn halogeenspots van 20W per stuk maar niet kapot. Na 20 jaar branden ze nog steeds. Zodra ze kapot gaan vervang ik ze voor led.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik moet zeggen dat hier de afgelopen jaren al enkele jaren gewone lampen gesneuveld zijn, en intussen hangen hier bijna overal Ikea ledlampen in huis, maar *afkloppen* er is nog niet eentje kapot gegaan.

In de schuur gebruik ik nu al 2 jaar de led tl batten van lampdirect, maar die bevallen ook nog erg goed.
Edit: deze lijn: https://www.lampdirect.nl/noxion-led-batline-connect-koppelbaar
 
Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Helaas gaan ook mijn halogeenspots van 20W per stuk maar niet kapot. Na 20 jaar branden ze nog steeds. Zodra ze kapot gaan vervang ik ze voor led.

Waarom wachten totdat ze kapot gaan ??????????

Als je ze toch een keer gaat vervangen, kun je dat beter (denk ik) zo snel mogelijk doen.
Vanaf dat moment begint de kostenbesparing.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
intussen hangen hier bijna overal Ikea ledlampen in huis, maar *afkloppen* er is nog niet eentje kapot gegaan.
Daar hebben wij een kleine 3 jaar geleden, na verbouwing, ook een heleboel van gekocht, maar die gaan toch wel met enige regelmaat stuk. Die worden dan ook nu al beetje bij beetje vervangen voor anderen.

In de schuur gebruik ik nu al 2 jaar de led tl batten van lampdirect, maar die bevallen ook nog erg goed.
+1
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Waarom wachten totdat ze kapot gaan ??????????

Als je ze toch een keer gaat vervangen, kun je dat beter (denk ik) zo snel mogelijk doen.
Vanaf dat moment begint de kostenbesparing.
yippie, bespaar ik toch ff mooi een paar euro per jaar en gooi ik een nog prima werkend product weg en moet ik mijn leven wagen op een laddertje om iets wat het bewezen prima doet te vervangen voor iets met een discutabele reputatie.
Ik heb geen electrische fiets trouwens. Bespaart mij heel veel geld, energie en risico dat mijn hacienda affikt. Mag ik nu mijn halogeenspots houden?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Mag ik nu mijn halogeenspots houden?
Natuurlijk ;-) (moest even hartelijk lachen ;-)

Ik heb alleen een andere afweging gemaakt en alle halogeen spotjes vervangen door nieuwe LED's.
Zo'n 5 Jaar geleden. Nog geen enkele stuk. In mijn kantoor brand nu geen 330 Watt, maar zo'n 44 Watt en dat ongeveer 10 uur per dag.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Even uitgerekend. Dat is zo'n € 178,- besparing met 11 lampjes.
(alleen in mijn kantoor, komt de rest van het huis nog bij)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Hier hebben wij in de afgelopen jaren de lampen geleidelijk aan vervangen. Eerst de lampen die het meest en langst aan zijn. Dus de halogeenspots in de woonkamer. Dat was eerst 5x50W en nu 5x5W. Scheelt toch veel als ze iedere avond een x aantal uur branden. In mijn werkplaats idem, dat was eerst 300W en nu 30. Ze zitten er nu een jaar of 5 in en nog niets hoeven te vervangen, terwijl ik met de halogeenlampen toch ieder jaar een paar lampen moest verwisselen. En als je dan in de hal met een plafondhoogte van 3+ meter (en geen ruimte om een fatsoenlijke keukentrap weg te zetten onder de lamp) regelmatig iets moet vervangen is dat geen pretje...
We hebben nog wel halogeen- of gloeilampen, bijvoorbeeld op de logeerkamer waar we het licht misschien een uurtje in de maand aanhebben. Daar gebruiken we dus de oude lampen die we uit de andere ruimtes hebben vervangen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor onze begane grond heb ik dit weekeinde 30 LED lampen gekocht om alle halogeen lampen gelijk te vervangen. 4500Kwh verbruik zonder daling van de nieuwe warmetpomp droger (2200 naar 700W), was reden om eens goed te gaan onderzoeken waar het verbruik zit. 30x50W die gemiddeld 3u per dag brandt zou daarvan al de helft moeten zijn.
Ik heb nu gekozen voor een 5W OSRAM met 36graden stralingshoek, ben benieuwd hoeveel het volgende maand gaat schelen.

Hierna kinderkamer, werkkamer en als laatste de garage, maar die krijgt LED buizen.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Als electrichien installalleer ik veel Led verlichting en ik kan alleen maar zeggen dat het veelal al qualitijd ligt.

En de driver bepaald grotendeel de levensduur, je ziet in deze wereld veel aan bieders en grofweg kun je ze in 3 vakken indelen.

1: Troep
2: redelijk spul
3: goed met goede service

lijkt voor de hand liggend maar dat is het niet.
voorbeeld,, er staat b.v. 15.000uur,,,
Er was een klant die echt idd de branduren had bijgehouden ( heb je niks beters te doen :ROFLMAO:) en hij kwam daar lang niet aan en kwam terug met het bericht ik wil een nieuwe lamp want hij is nu al stuk.

Gegeken naar de schakel momenten had hij wel 10x meer schakel momenten dan de fabrikant, in dit geval Osram had voor geschreven dus jammer voor jou maar dan kom je nooit aan die 15.000 uur.

Al met al heb ik het prima opgelost met de klant en hij was er super blij mee.

Wat ik wil zeggen is dat geen fabrikant de lamp 15.000 laat branden tenminste daar geloof ik niet in, maar tis altijd icm schakelmomenten daar zit simpelweg ook slijtage in.

Maar bij mij is het zo dat als het in het redelijke binnen de garantie stuk gaat en zeker meerdere in de rij dat ik zeker niet moeilijk doet met het vervangen van de lampen en of drivers.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Voor onze begane grond heb ik dit weekeinde 30 LED lampen gekocht om alle halogeen lampen gelijk te vervangen. 4500Kwh verbruik zonder daling van de nieuwe warmetpomp droger (2200 naar 700W), was reden om eens goed te gaan onderzoeken waar het verbruik zit. 30x50W die gemiddeld 3u per dag brandt zou daarvan al de helft moeten zijn.
Ik heb nu gekozen voor een 5W OSRAM met 36graden stralingshoek, ben benieuwd hoeveel het volgende maand gaat schelen.

Hierna kinderkamer, werkkamer en als laatste de garage, maar die krijgt LED buizen.
nou van die warmte pomp droger ben ik genezen,,, ik heb m van miele en pfff wat een schijt ding is dat,,, je moet m soms 2x aanzetten om alles droog te krijgen, en wat duurt het een eeuwigheid voordat het droog is,,
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
En nog een tip,, vervang verlichting als het stuk gaat ,,, lampen die prima branden en goed licht geven kost het altijd eerst geld om mischien dan pas te gaan besparen..
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
nou van die warmte pomp droger ben ik genezen,,, ik heb m van miele en pfff wat een schijt ding is dat,,, je moet m soms 2x aanzetten om alles droog te krijgen, en wat duurt het een eeuwigheid voordat het droog is,,
De droger heeft net zoveel tijd nodig als de wasmachine dus in de praktijk maakt het voor ons niets uit. Dat de was sneller "vochtiger" blijft kan ik wel onderschrijven. Zeker als mijn vrouw de wasmachine heeft volgepropt:) en dan het beddegoed in de droger moet.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor onze begane grond heb ik dit weekeinde 30 LED lampen gekocht om alle halogeen lampen gelijk te vervangen. 4500Kwh verbruik zonder daling van de nieuwe warmetpomp droger (2200 naar 700W), was reden om eens goed te gaan onderzoeken waar het verbruik zit. 30x50W die gemiddeld 3u per dag brandt zou daarvan al de helft moeten zijn.
Ik heb nu gekozen voor een 5W OSRAM met 36graden stralingshoek, ben benieuwd hoeveel het volgende maand gaat schelen.

Hierna kinderkamer, werkkamer en als laatste de garage, maar die krijgt LED buizen.
De eerste 10 (OSRAM) heb ik intussen geplaatst en hoewel dezelfde 3000K als de oude halogeen heeft de directievoerder toch besloten dat ze te wit zijn.
De andere 20 worden dus vervangen door 2700K (PHILIPS) en ik zal gelijk twee 12 jaar oude dimmers vervangen, omdat de lampen gaan flikkeren als ze iets worden gedimd.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
ik zal gelijk twee 12 jaar oude dimmers vervangen
Het is geloof ik al eerder genoemd. Oude (voor gloeilamp of halogeen) werken niet goed met LED's.
Die hebben een eigen versie nodig.

Ik heb ze hier gekocht:
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Het is geloof ik al eerder genoemd. Oude (voor gloeilamp of halogeen) werken niet goed met LED's.
Die hebben een eigen versie nodig.

Ik heb ze hier gekocht:
Tot nu ging het redelijk probleemloos met de "oude" dimmers en een mix van halogeen en LED, maar nu ik de eerste twee groepen heb vervangen door alleen LED gaat het mis. Te weinig dimmen en flikkeren bij het dimmen.
Ik heb nu gekozen voor twee EBROM inbouw UNIVERSAL LED dimmers, kost een beetje, maar dan heb je ook wat:)
Als die goed bevallen, dan vervang ik de andere drie dimmers beneden ook.
 
het grote probleem voor LED verlichting is vaak de afwezigheid van goede koeling. Je zult ook bijna geen LEDverlichting zien in sauna s of in ovens ( wat wel kan met gloeilampen) PLak LEDstrips altijd op een strip aluminium! Zoals al genoemd is het vaker de elektronica die het begeeft. En sommige leveranciers maken sier met een lange levensduur van LEDS in het algemeen. Maar niet iedere fabrikant maakt goede LEDs. Voor adviezen of specifieke vragen wil ik altijd helpen . www.picusled.com
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.