Levensduur led lampen

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dag Forummers,
Ik weet dat hier ook flink wat elektrotechnische kennis zit, dus ik vraag het hier maar eens. Kan één van jullie verklaren waarom een LED lamp met een aangeven brandduur van 15.000 uur het na een jaar begeeft? Bij één lamp denk je dat het een foutje is, maar inmiddels heb ik drie van de vier lampen in die ruimte vervangen. Kan het zijn dat LED extra te lijden heeft bij mindere spanningskwaliteit? Kun je zoiets meten? Met mijn multimeter kom ik tot een nette 230v, maar ik heb geen idee of er andere elementen zijn van de spanningskwaliteit die van belang zijn.
Groeten en alvast bedankt,
Hans
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit is ook mijn ervaring. Ledlampen die worden verkocht als 'long life' maar ondertussen korter meegaan dan halogeen of gloei, en dat tegen 3 tot 5 keer de prijs.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Het is niet het "ledje"wat defect raakt, maar meestal de voeding in de led. Leds werken op DC (gelijk)spanning. Daarvoor moet de wisselspanning gelijkgericht worden en daarna mbv een condensator bromvrij gemaakt worden. Het is meestal die condensator die de problemen geven. Levensduur van normale condensatoren is 2000 uur bij zo'n 80 graden. Bij 10 graden temp. verlaging, verdubbelt de levensduur.
Bij goedkope leds worden ook goedkope condensatoren gebruikt, dus daar kan de levensduur een stuk korter zijn. Spanningsvariatie zal niet zoveel invloed hebben.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
zijn het 220 of 12v leds?

Als het 12 volt is was de lamp dan voor led bedoeld of heb je die met halogeen gekocht?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Klopt. Temperatuur is een heel belangrijke factor in de levensduur van je LED-lampjes. Zelf probeer ik er altijd voor te zorgen dat ze op een goede warmtegeleider worden bevestigd, voordat ik ze monteer. De enige keren dat ik dat niet doe is als ze volledig vrij zijn hun warmte uit te stralen. Hout is over het algemeen niet echt geschikt om warmte effectief te dumpen, dus daar is het zeker een goed idee om een metalen stripje achter de lampjes te hebben.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Wellicht een broodje aap maar ik heb wel eens gehoord dat het mixen van ledlampen met spaarlampen en ouderwetse tl-lampen de levensduur van de ledlampen vermindert. Dit zou dan liggen aan de grote spanningspieken die veroorzaakt worden wanneer je de spaar- of tl-lampen aanzet.

Ben nu ruim 2 jaar geleden verhuisd en in dit nieuwbouwhuis ook meteen alles voorzien van led en er is nog geen een lamp gesneuveld! (Ow toch wel: een ledlamp uit het nachtlampje die al jaren in gebruik was heeft het laatst begeven)
 

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
De overheid heeft gloeilampen verboden en nu hebben de lampenleveranciers besloten LED lampen vanaf E7 te verkopen. Volgens mij worden er mensen slapend rijk. Dimbaar lampje? >E10 en dan flikkert hij wel. LED verdien ik volgens mij helemaal nooit terug.

En wat betreft energie besparing en duurzaamheid heb ik ook mijn twijfels. De meeste verlichting heb ik aan in de winter. Is de warmte van een gloeilampje dan verloren energie in mijn koude huis? Misschien is mijn groene stroom wel schoner dan het gas van de CV :unsure:

Lampjes zijn 10x zo duur geworden.
Huisverlichting is maar een heel klein stukje van ons energieverbruik. Volgens mij worden we een beetje getild onder de sluier van duurzaamheid.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
ik heb de goedkoopste philips-ledlampen 150cm hangen die ik 5 jaar terug kon vinden, hebben geen starter nodig, zitten met 2 draden rechtsreeks aan het net geknoopt in de oude non-led tl- armaturen Nog geen enkele lamp stuk gehad op de 14 tot 16 uur per dag dat ze branden , ze zitten wel op een aparte groep waar ik verder niks op aansluit om spanningspieken te voorkomen
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Gloeilampen waren niet gratis. En gingen helemaal niet zo lang mee. TL en overige spaarlampen waren wat dat betreft al een stuk beter, maar LED gaat daar nog eens heel makkelijk overheen qua levensduur. Alleen daarop verdien je de lampen al terug. LED lampen koop je overigens al voor een euro: RYET Led-lamp E27 470 lumen, globe opaalwit - IKEA
Dat ze minder stroom verbruiken is een leuke extra. Voor dimbare LED verlichting heb je ook LED dimmers nodig.
 

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Ik zag die Ikea lamp vanavond ook op tv, viel op. Ik denk dat de andere aanbieders hier erg "teleurgesteld" over zijn. Vandaag nog in bouwmarkt & groothandel gezocht. >E6. Het bevestigt dat er veel te veel gerekend wordt. Ik den niet dat Ikea er verlies op draait. Deze zullen inmiddels wel uitverkocht zijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als je op alie shopt zijn ze nog veel goedkoper
ikea heeft die lampen ongeveer overal op voorraad en is niet de enigste goedkope aanbieder ook webshops zitten een stuk lager met hun prijs dan de bouwmarkten of lampenwinkels
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Wellicht een broodje aap maar ik heb wel eens gehoord dat het mixen van ledlampen met spaarlampen en ouderwetse tl-lampen de levensduur van de ledlampen vermindert. Dit zou dan liggen aan de grote spanningspieken die veroorzaakt worden wanneer je de spaar- of tl-lampen aanzet.

Ben nu ruim 2 jaar geleden verhuisd en in dit nieuwbouwhuis ook meteen alles voorzien van led en er is nog geen een lamp gesneuveld! (Ow toch wel: een ledlamp uit het nachtlampje die al jaren in gebruik was heeft het laatst begeven)
Mijn ervaring is dat het geen broodje aap is. Ik den beginne had ik een tl buis en een led buis op dezelfde schakelaar. Led was met een paar weken stuk. Nu (al een paar jaar) alles omgesmurfd en totaal geen last meer. Ik maak ook geen gebruik van led starters.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Wat je op Ali koopt heeft met regelmaat problemen met bijvoorbeeld de kruipafstand tussen onderdelen. Voordat je dergelijke lampen gaat gebruiken zou ik eerst even controleren of je brandverzekering ook in dit geval dekking biedt. Maar voor die hoogstens 1 euro verschil zou ik het risico niet nemen. Je koopt ze hoogstens eens in de zoveel jaar.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Er zijn inmiddels genoeg prima led lampen te vinden... alleen helaas ook veel rommel.

En net zoals bij gloeilampen (daar is bedacht dat een ingeplande beperkte levensduur een goed idee voor de fabrikant is) is de levensduur op het label een theoretische, net zoals het brandstofverbruik met een auto :).

Grootste vijand van een led lamp is een slechte koeling (en de goedkopere modellen hebben vaak onvoldoende koeling in het ontwerp al) en inderdaad ook spanningspieken zijn niet fijn.

Ik ben inmiddels grotendeels over op de lampen van Segula. Kost een fors bedrag maar zelfs boven de werkbank is een hoge CRI toch wel erg prettig. En voor in een woning al helemaal.

Blijft wel dat met de investering in lampen en goede dimmers je het voor de besparing amper hoeft te doen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Gloeilampen waren niet gratis. En gingen helemaal niet zo lang mee. TL en overige spaarlampen waren wat dat betreft al een stuk beter, maar LED gaat daar nog eens heel makkelijk overheen qua levensduur. Alleen daarop verdien je de lampen al terug. LED lampen koop je overigens al voor een euro: RYET Led-lamp E27 470 lumen, globe opaalwit - IKEA
Dat ze minder stroom verbruiken is een leuke extra. Voor dimbare LED verlichting heb je ook LED dimmers nodig.
Prijs van een LED lamp wordt onder meer bepaalt door het aantal Lumen/Watt. Goedkope lampen scoren beduidend slechter wat energieverbruik dan de duurdere modellen. Het Ikea lampje haalt slechts een schamele 10 Lumen/Watt. Goede lampen zitten ruim boven de 100 Lumen/Watt. Goedkope LED verlichting gaat wat energieverbruik niet kunnen concurreren met TL. Daarvoor moet je al naar de duurdere lampen voor gaan.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Prijs van een LED lamp wordt onder meer bepaalt door het aantal Lumen/Watt. Goedkope lampen scoren beduidend slechter wat energieverbruik dan de duurdere modellen. Het Ikea lampje haalt slechts een schamele 10 Lumen/Watt. Goede lampen zitten ruim boven de 100 Lumen/Watt. Goedkope LED verlichting gaat wat energieverbruik niet kunnen concurreren met TL. Daarvoor moet je al naar de duurdere lampen voor gaan.
470 lumen / 4,5W = 104 lumen/Watt
TL gaat meestal rond de 70 uitkomen, HF kan een stuk hoger (bijna 100) maar is meestal duurder als vergelijkbare lichtopbrengst in LED.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb zelf hele goede ervaring met filament led lampen van Calex. Ik heb 5 jaar geleden een jaren 70 huis gekocht en in de hal branden 4 lampen permanent omdat de hal nogal donker is, en de tuin branden 10 lampen zodra het begint te schemeren. Ze doen het allemaal nog, voor de lampen in de hal is dat al bijna 45.000 uur en in de tuin rond de 20.000.

Deze gaan zo lang mee omdat de filamentdraadjes op ongeveer 70 volt werken, en al zou je er een aantal in serie zetten hoef je alleen nog maar te gelijkrichten.

Lampen zitten wel rond de 10 euro per stuk en in je werkplaats wil je natuurlijk geen 2100K licht, maar wil alleen aangeven dat er echt heel veel vooruitgang wordt gemaakt met de kwaliteit van de ledlampen.

Maar alleen de A-merken innoveren maar in nieuwere, betere technieken. de goedkope merken blijven jaren lang oude technieken verkopen want dat is goedkoper
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Sorry dat ik er nu pas weer bij ben, maar ik was even uit de running. Het gaat om 230v lampen en ze zitten in een stalen behuizing en zouden de warmte dus wel kwijt moeten kunnen. Het gaat om Philips lampen, dus best wel kwaliteit. Ik ga eens kijken of ik er een extra stukje alu achter kan maken om de warmte kwijt te raken. Het maffe is dat we daar vroeger altijd spaarlampen hadden en die gingen ook altijd met een jaar stuk terwijl ze elders in het huis in een identieke behuizing met soortgelijke omstandigheden jaren meegaan. Ondertussen vraagt een mens zich wel af of die condensatoren niet warmtebestendiger gebouwd kunnen worden..... Dat zal teveel gevraagd zijn in deze consumptiemaatschappij. Hoe dan ook: veel dank hiervoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.