Lepels blijven scheuren

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Hallo,

Recent ben ik begonnen met lepel snijden. Echter blijven ze maar scheuren en scheuren, erg frustrerend!
Ik heb openhaardblokken, welke buiten hebben gelegen, van es, eik en berk aan stukken gezaagd, deze me de bijl op vorm gemaakt en daarna verder met snijden.

Heeft iemand dé tip om te voorkomen dat de lepels blijven scheuren? Want vind het erg jammer dat ik niet verder kom met mijn werkstukken.
Ik weet dat er minder kans is op scheuren met gedroogd hout, maar met vers hout moet dit toch ook kunnen?

Groetjes,

Pascal

ps: ik hoop dat ik zo voldoende informatie mee geef. Als er vragen zijn over mijn werkwijze, hoor ik dat graag.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Wellicht een open deur, maar het klinkt alsof het hout niet droog genoeg is geweest en binnenshuis opdroogt en daarmee nog veel werkt/vervormt na het snijden. Heb je de blokken ook binnen nog laten drogen (gedurende lange tijd) na het zagen/na het vormen met de bijl?
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Dat heb ik niet. Echter zie ik heel veel dat mensen van vers hout/green wood lepels maken. Waarom scheuren de mijne wel en die van hen niet? Vers hout snijdt veel makkelijker, maar heb nog geen enkele lepel die het overleefd heeft...
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik ben nu niet echt een lepelsnijder, maar de paar exemplaren die ik maakte waren altijd uit vers hout. Dat snijdt inderdaad veel makkelijk dan droog hout en wordt meestal zo gedaan.
Waar scheurt de lepel, aan de steel of in de 'kom'?
Het is belangrijk om de stam te splijten en de ruwe vorm met bijl te maken zodat de draad van het hout gevold wordt. Willekeurig een vorm uitzagen is nadelig voor de sterkte en dan kan de lepel krom trekken, maar scheuren lijkt me vreemd gezien de beperkte dikte en houtmassa van zo'n lepel. Als je houtblok 20cm lang is en al een tijd buiten ligt, maak je best ook geen lepel van 20cm, want de kopse kanten langs beide zijden zijn reeds wat ingedroogd.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Nat hout snijdt het fijnst en het makkelijkst. Na het splijten bewaar je het hout best in een afgesloten zak in de koeling koel, of evt in de vriezer. Als de lepels splijten terwijl je ermee aan het werk bent zat in het hout teveel spanning hoewel het mij wel verbaast omdat ik er bijna geen last van heb gehad. Fotootje?
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Gebruik vers hout. Het snijwerk in een zak stoppen, ook enkele druppels water en spanen toevoegen. Ben je klaar met snijden en hoef je alleen nog te schuren dan kook je je werkstuk een uurtje in een water zout oplossing en laat hem daarnalangzaam drogen in bijvoorbeeld de kelder. Daarna schuren en olie.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Het bewaren in een zak heb ik vaker gehoord maar koken in een zoutoplossing is nieuw voor mij, waar dient die stap voor?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
ik heb een paar lepels gesneden, allemaal gedaan uit vers hout. Dat werkt het fijnste. Maar geen scheurproblemen gehad. Snij je met de nerf mee? En net als mijn voorganger, heb je de kern in het hout zitten?
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Ik heb de afgelopen periode enkele lepels gemaakt van vers hout. Het enige verschil is dat ik bij de scheurende lepels gebruik maakte van haardhout dat buiten had gelegen. Wellicht dat die een onevenredige verdeling van het vocht bevatten, waardoor ze scheurden? Ik heb er met vers hout geen last meer van gehad en goed kunnen oefenen met snijden. Bedankt allemaal!
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Hallo Pascall, als je verder wilt gaan met lepelsnijden, zonder cursus, gewoon gratis, neem maar contact op. Via Facetime, Skype of Zoom gaat het ook.
Carl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.