Lekker dun schaven

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Na het filmpje van Caspar durf ik er voor uit te komen: Ik pak wel eens een stukje afvalhout en ga dan gewoon lekker een kwartiertje staan schaven. Zomaar, omdat het leuk is. :cool:
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Na het filmpje van Caspar durf ik er voor uit te komen: Ik pak wel eens een stukje afvalhout en ga dan gewoon lekker een kwartiertje staan schaven. Zomaar, omdat het leuk is. :cool:

Het is heerlijk! Ik had het al tijden niet gedaan, nu heb ik kodamas slijptechniek uitgeprobeerd en moest even checken hoe het werkte. Ben echt benieuwt naar zijn essay binnekort.
waneer is ie af mathieu...?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Haha, schaven kan inderdaad verslavend zijn;-). Heerlijk om een scherp mes die dunne laagjes hout te horen afsnijden, daar kan geen machine aan tippen!

Denk dat er hier heel wat op het forum zijn die daar ronduit van genieten!

Steven
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Het is heerlijk! Ik had het al tijden niet gedaan, nu heb ik kodamas slijptechniek uitgeprobeerd en moest even checken hoe het werkte. Ben echt benieuwt naar zijn essay binnekort.
waneer is ie af mathieu...?

Ja heerlijk wanneer een schaafsel airborn is, het lijkt wel lichter als lucht en blijven mooi zweven.
Ook met de westerse schaaf methode kun je deze resultaten bekomen kortom schaven is heerlijk ontspannend!

Roeland
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Het is heerlijk! Ik had het al tijden niet gedaan, nu heb ik kodamas slijptechniek uitgeprobeerd en moest even checken hoe het werkte. Ben echt benieuwt naar zijn essay binnenkort.
wanneeris ie af mathieu...?

Het mooiste is een stuk hout met kruisdraad. Zo'n stuk waarmee zelfs de vandiktebank geen raad weet. Een prachtige geslepen schaaf en dwars tegen de houtdraad snij je met de schaaf krullen er af. Zo glad als babybilletjes. Dat zijn heerlijke momenten............................
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Mag ik aansluiten bij deze bijeenkomst van anonieme schavers? Ik heb vandaag ook weer voor niets geschaafd met m'n oude stanley, gewoon omdat de krullen zo mooi zijn.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Maar echt superdun is het toch nog niet?

Haha, da's waar ;-). Het is natuurlijk ook beuk. Hier nog een filmpje waar ik een zachtere houtsoort schaaf met dezelfde schaaf.
http://www.youtube.com/watch?v=dWW8mxj5Hds&feature=youtu.be

De houten schaaf heeft trouwens ongeveer 1€ gekost, de wetsteen 2€. De slijpsteen waarop ik m'n beitels en schaafmessen (ook die voor de schaafmachine) slijp heeft me 20€ gekost, de Stanley nr 5 dan weer 2€. Zo zie je dat je zonder al te grote investeringen prima resultaten kan behalen. Dit waren wel allemaal superkoopjes als je de kwaliteit bekijkt ;-) .

Natuurlijk evenaar ik het niveau van Kodama en Caspar niet, mijn werk vraagt dat ook niet. Ik kan je wel verzekeren dat het latje beuk dat ik schaafde spiegelglad is. Om WRC ook tegendraads zo perfect af te schaven moet je nog verder gaan dan ik nu doe, en dat behoort ook tot de mogelijkheden.
Alleen moet je afwegen wat voor jouw specifieke activiteit het belangrijkste is, de goeie combinatie van snelheid en resultaat zoeken en vinden.
Als je je werkstuk naderhand nog schuurt is het te gek om meer tijd te stoppen in wetten dan nodig is, goed schaven en geen uitbreeksels hebben is voldoende. Waarmee ik ook geen verkeerde indruk wil geven, met een bot mes schaaf je heus je beuken latje niet zo!

Soit, ik ga nog een beetje spelen ;-)

Groeten,
Steven
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik zat maar een beetje te stangen. Het ziet er netjes uit, en beuken kan behoorlijk hard zijn, dan moet je echt wel een goed scherpe schaaf hebben.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Haha, dacht al zoiets:p .
Het kan altijd nog scherper natuurlijk!


Steven

zelfde niveau stef als dat van mij. die krullen zijn dun en ook nog statisch, wat een hele fijne afstelling vereist.

Met deze schaaf kun je alles aan, mits het geen kruisdradig padoek is dan... maar goed het uitbreken blijft dan wel heel erg beperkt! ff schrapen en schuren en klaar...
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Met deze schaaf kun je alles aan

Haha, had de houten schaaf een beetje verwaarloosd, maar heb ze 'herontdekt' in mijn kast. Ik merk dat ik toch het meest met m'n stalen schaven werk.
Af en toe heb ik eens wat tijd en kan ik een beetje spelen. Zool even gevlakt, beitel geslepen en gewet en gaan met die banaan!

Heb er ook een paar kleinere met een kirschen beitel er in, die zijn ook super!
 

tuoh

Oud hout
Steven,

dat schaafwerk krijgt van de consumentenorganisaties sowieso zes sterren een een label als "beste koop"

Met minimale kosten toch maximale resultaten behalen, dat kan niet stuk:D:D:D:D
Waarbij nogmaals word bewezen dat de stelling "weten waar je mee bezig bent" nog altijd het belangrijkste is om topresultaten te bereiken.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.