Leg vise of

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
278
143
Amersfoort
Dag samen,

Ik ga een nieuwe, fatsoenlijke Roubo werkbank bouwen als fundament voor toekomstige projecten. Hiervoor wil ik het klemmen van materialen verbeteren, gezien er nu soms onveilig gewerkt wordt door matig gebruik van werkbankspindels.

Ik twijfel tussen twee opties. Ik vind een leg vise (verticale klem) zoals onderstaande heel mooi en het lijkt mij ook bijzonder functioneel. Gezien de kosten van het materiaal overweeg ik een goedkopere schroef te nemen en een van de criss cross van benchcrafted, waarschijnlijk deze: BENCHCRAFTED Schere 14 (Crisscross 14) kaufen - BENCHCRAFTED Werk- Hobelbankzubehör - Feine Werkzeuge in combinatie met York HV510 werkbankspindel 390 mm - Baptist.

Plaatje geen voorbeeld voor de hardware, enkel als indicatie van het type klem.
1777203202443.png

De andere optie die ik overweeg is zoiets als deze Irwin: Irwin Record meubelmakers bankschroef 52 1/2ed met snelspanner - Baptist.

Nu vraag ik mij af of mensen hier een aanrader hebben of eventueel een derde optie. Er komt ook nog een tail vise op de kop. Ik gebruik de werkbank voor van alles, van ambachtelijk handgereedschap gebruiken tot elektrisch gereedschap. Hybride houtbewerking, zoals ze dat noemen.

Ik hoor graag van jullie!

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
204
70
Hier soms daar
De Millers Falls 56 Bench Hook?
link naar:
Nadeel is dat deze schoon gemaakt moet worden. Voordeel schroevendraaier er in en omhoog.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.304
1.131
Enschede
ingoogni.nl
Ik weet niet of er een naam voor is, het is als een "leg vice" zonder crisscross en dan horizontaal gemonteerd. Als alternatief een Moxon. In beide gevallen is de vloer de beperking voor de insteekdiepte. In m'n bank zit een leg vice met criss cross en ik kan een losse moxo op de werkbank zetten. Nu zou ik het dus anders doen.

Na even zoeken, een voorbeeld van wat ik bedoel: English Workbench Designs - The Nicholson Workbench en English Workbench

EDIT: twee legvices kan ook handig zijn: The Oak 'Artisan' - Getting Started - The English Woodworker

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
278
143
Amersfoort
Ik weet niet of er een naam voor is, het is als een "leg vice" zonder crisscross en dan horizontaal gemonteerd. Als alternatief een Moxon. In beide gevallen is de vloer de beperking voor de insteekdiepte. In m'n bank zit een leg vice met criss cross en ik kan een losse moxo op de werkbank zetten. Nu zou ik het dus anders doen.

Na even zoeken, een voorbeeld van wat ik bedoel: English Workbench Designs - The Nicholson Workbench en English Workbench

EDIT: twee legvices kan ook handig zijn: The Oak 'Artisan' - Getting Started - The English Woodworker
Dit zou echt briljant zijn geweest, maar de beste man maakt ze niet meer blijkbaar... Het zelf proberen te maken is een optie, maar ik denk niet dat ik de tijd, kosten en risico erin wil stoppen. Ik geef wel toe dat ik inmiddels alweer een half uur van alles op die website aan het lezen ben.
De Millers Falls 56 Bench Hook?
link naar:
Nadeel is dat deze schoon gemaakt moet worden. Voordeel schroevendraaier er in en omhoog.
Best een aardig dingetje! En ik heb een plane stop overwogen, en overweeg het nog steeds. Maar soms is klemmen gewoon fijner, zeker bij het schaven van de zijkant van een plank. Of gewoon als extra handjes.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
278
143
Amersfoort
Van de klassiek werkbankenBekijk bijlage 167391 dwz Deense model, hebben ze allemaal en bankschroef voor - leg vice - en een bankschroef op zij - tail vice. Dus leg vice zegt niks over het type of form van de bankschroef maar omschrijft waar op de bank de bankschroef plaats vindt.
Het type bankschroef die op bovenstaande foto staat is een timmermans bankschroef.
Ah, ik dacht dat een face vise vergelijkbaar was met hetgeen op jouw plaatje en een leg vise eentje die echt tegen het been aan zit. Bedankt voor de toelichting!

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.304
1.131
Enschede
ingoogni.nl
Mag ik vragen waarom je het anders zou doen? Wat valt er tegen aan deze setup?
Het is misschien een kombinatie van zaken. De leg vice zit eigenlijk nooit tegen het einde van de bank. er is altijd een stuk overstek. Ik ben gewend om op het einde van de bank te zagen en nu klappert dat altijd een beetje. En de insteekdiepte nu ca. 30 cm.

Met de moxon op tafel ben ik veel ruimte kwijt, er kan 60+ cm tussen de spindels. Aan een werkbank vast kn je hem zo maken dat je aan beide kanten wat meer buiten de spindel steekt. Ok laat je hem tot het einde van de bank doorlopen. Je hebt dan in feite een bek links en rechts en je hebt de ruimte tussen de spindels.

Ik zou de moxon t.z.t. aan de andere kant van de bank kunnen monteren omdat ik om de bank heen kan lopen (als het opgeruimd is ...). Ik heb een convetionele bankschroef (wat je op een nooitgedagt ziet) op de staart van de bank en die gebruik ik eigenlijk nooit. Ik klem er de gereedschapsbak mee vast op de bank.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
278
143
Amersfoort
Het is misschien een kombinatie van zaken. De leg vice zit eigenlijk nooit tegen het einde van de bank. er is altijd een stuk overstek. Ik ben gewend om op het einde van de bank te zagen en nu klappert dat altijd een beetje. En de insteekdiepte nu ca. 30 cm.
Dat staat me ook een beetje tegen, mijn enige klem nu zit aan de kopse kant van de tafel, en dan kan ik wel mooi afzagen. Maar deze wringt zoveel dat het geen beginnen is met heel veel andere dingen. Ik ga voor het beste van beide werelden denk ik.

Vraagje, weet jij nog welke spindel je hier hebt gekocht, en heb je 'spijt' dat je niet voor een benchcrafted bent gegaan?
1777222632613.png

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.304
1.131
Enschede
ingoogni.nl
Vraagje, weet jij nog welke spindel je hier hebt gekocht, en heb je 'spijt' dat je niet voor een benchcrafted bent gegaan?

en de

de prijzen waren wel iets anders een paar jaar geleden.

• Leuk
Waarderingen: Roelv

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.482
826
Noord-Veluwe / Skåne
Een leg vice is inderdaad heel handig om te hebben. Maar je had het over een derde optie. Ik overweeg sterk om in een in de toekomst te bouwen werkbank conventioneel en modern te gaan combineren. Een van de dingen die ik dan ga doen is aluminium profielen inbouwen. En dan bedoel ik niet een lullige T-track. Ik bedoel stevige 40x40 profielen, waarin ik met de frees een uitsparing maak om een hevelklem in de sleuf te kunnen schuiven. Op die manier ben ik nog flexibeler en steekt er nooit wat uit als ik het niet gebruik. Misschien ook iets om te overwegen?

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
278
143
Amersfoort
Een leg vice is inderdaad heel handig om te hebben. Maar je had het over een derde optie. Ik overweeg sterk om in een in de toekomst te bouwen werkbank conventioneel en modern te gaan combineren. Een van de dingen die ik dan ga doen is aluminium profielen inbouwen. En dan bedoel ik niet een lullige T-track. Ik bedoel stevige 40x40 profielen, waarin ik met de frees een uitsparing maak om een hevelklem in de sleuf te kunnen schuiven. Op die manier ben ik nog flexibeler en steekt er nooit wat uit als ik het niet gebruik. Misschien ook iets om te overwegen?
Dat had ik nog geeneens overwogen... Goede tip!

Ik had mijn vraag mogelijk onduidelijk geformuleerd. Buiten een derde tip ben ik ook heel benieuwd of mensen een klassieke leg vise zouden aanraden of zoiets als dit: York HV510 werkbankspindel 390 mm - Baptist.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.304
1.131
Enschede
ingoogni.nl
Buiten een derde tip ben ik ook heel benieuwd of mensen een klassieke leg vise zouden aanraden of zoiets als dit
Dat is in principe alles dat je nodig hebt plus een houten wig op de grond die de zelfde functie vervult als de criss cross. Er zijn ook makers die een spindel in combinatie met een schokdemper van een motorfiets gebruiken als onderste geleider. Al die dingen hebben tot doel om de bek min of meer parallel te houden zodat je bovenin goed kunt klemmen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.