Ledikant voor onze eerste kleine

Houtboon

Nieuw lid
2 sep 2024
20
35
Heel
Hoi allemaal,
Binnenkort verwachten wij ons eerste kind, het leek mij dan ook ontzettend mooi om zelf het ledikantje te maken.
Na wat struinen door menig baby winkel (met gepaste tegenzin) hebben we wat inspiratie opgedaan en daarna heb ik een eigen ontwerp gemaakt.
Het komt natuurlijk nogal nauw met de veiligheid en ik heb dan ook gezorgd dat ik op de hoogte ben van de veiligheidsnormen van deze tijd.
Met de veiligheidsnormen in acht genomen ben ik uiteindelijk op dit ontwerp gekomen, welke door de vrouw des huizes ook met open armen werd ontvangen.
IMG_20250312_152945.jpg

Het idee is om het ontwerp demontabel te houden zodat het opgeborgen kan worden wanneer het niet in gebruik is. Ik zou het namelijk enorm gaaf vinden als dit meubelstuk langer mee gaat en wellicht ook doorgegeven kan worden in de familie.
De lattenbodem kan op 3 verschillende hoogtes gemonteerd worden.
Als houtsoort zou ik beuk willen gebruiken en deze afwerken met Rubio Monocoat Pure.

In de tussentijd was ik al begonnen met het reviseren van mijn Robland K21 en is deze nu op het punt dat de vlak- en vandiktebank weer werkend is. Een leuk bezoekje bij Parren in Haelen later, en ik had een mooie stapel met 42mm dik beuken.

IMG_20250212_142705.jpg

Het hout lag al sinds 2019 bij Parren overdekt te drogen en heb ik 5 weken laten acclimatiseren in mijn werkplaats. Daarna ben ik begonnen met alles ruw uit te zagen. De zaag module van de Robland K21 zit er nog niet in, dus dit heb ik buiten met de mobiele Festool zaag gedaan.
IMG-20250326-WA0004.jpeg

Daarna nog even snel een stofafzuiging voor de Robland in elkaar gezet en kon het eerste vlak- vandikte klusje op de robland beginnen!
Alles goed gegaan, stofafzuiging werkte redelijk goed en het hout is mooi vlak en haaks.
IMG_20250323_205350.jpg
IMG_20250329_140356.jpg
IMG_20250329_140350.jpg

Mijn idee was om alle 38 spijlen met Domino's te monteren op de regels, dat zijn dus 76 domino gaten die ik in de spijlen moest steken. Omdat ik wist dat dit vervelend zou zijn met positioneren heb ik mezelf een mal gemaakt om snel en nauwkeurig deze gaten te kunnen maken. Na het maken van de Domino gaten heb ik de kanten afgeschuind met een R9 freesje.
IMG_20250330_120300.jpg
IMG_20250330_140016.jpg

Houtboon

Nieuw lid
2 sep 2024
20
35
Heel
Na het frezen van de domino gaten in de spijlen heb ik alle spijlen, regels en staanders op lengte gezaagd en ben ik begonnen met het verlijmen van de kopse kanten:
IMG-20250330-WA0013.jpeg

En daarna ook de zijkanten:
IMG_20250409_173705.jpg
IMG_20250409_175549.jpg

IMG_20250409_203244.jpg

Dit is dan ook gelijk de huidige status. Ik verwacht komend weekend wat werk te kunnen verrichten aan de lattenbodem en wellicht ook al de kopse en zijkanten te kunnen afwerken met de Rubio Monocoat.
Ik zal jullie hier op de hoogte houden!

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
87
42
Naarden
76x precies op de juiste plek die gaten maken is niet de leukste klus, maar het uitdenken van een mal om dat vervolgens eenvoudig te kunnen doen en dat dan met succes, dat zijn de leuke dingen! Ziet er top uit zeg.
Hoe heb je gezorgd voor telkens exact dezelfde afstand van de domino gaten in de regels? Met een 'blokje' tussen de vorige en de huidige? Of gat voor gat uitgemeten t.o.v. het begin? Of heb je nog een betere oplossing?

• Leuk
Waarderingen: Houtboon

Houtboon

Nieuw lid
2 sep 2024
20
35
Heel
76x precies op de juiste plek die gaten maken is niet de leukste klus, maar het uitdenken van een mal om dat vervolgens eenvoudig te kunnen doen en dat dan met succes, dat zijn de leuke dingen! Ziet er top uit zeg.
Hoe heb je gezorgd voor telkens exact dezelfde afstand van de domino gaten in de regels? Met een 'blokje' tussen de vorige en de huidige? Of gat voor gat uitgemeten t.o.v. het begin? Of heb je nog een betere oplossing?
Bedankt! Ik heb alles uitgemeten t.o.v. één kant en daarna de domino zorgvuldig gepositioneerd en uitgefreesd. Tussen de spijlen zit ongeveer 50mm tussenruimte, mijn verwachting was dat ik een domino zo wel op 1mm nauwkeurig zou kunnen plaatsen en dat zo'n kleine scheefstand niet op zou gaan vallen. Ik moet ook zeggen dat ik met het oog nog geen scheve spijl heb kunnen ontdekken ;)

• Leuk
Waarderingen: Vigier

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.334
506
6 jaar geleden heb ik er ook twee gemaakt voor de tweeling van mijn schoonzuster

• Leuk
Waarderingen: Houtboon

jorisvh

Post veel
mooi ontwerp en leuk verslag!

als ik het goed zie, ben je van schaaldelen vertrokken, vermoedelijk ongestoomd beukenhout, dus.
heb je geen problemen gehad met kromtrekken na het opdelen? beuken is nogal berucht voor grote interne spanningen in die mate dat je morgen nog amper herkent wat je gisteren gezaagd hebt.

Houtboon

Nieuw lid
2 sep 2024
20
35
Heel
mooi ontwerp en leuk verslag!

als ik het goed zie, ben je van schaaldelen vertrokken, vermoedelijk ongestoomd beukenhout, dus.
heb je geen problemen gehad met kromtrekken na het opdelen? beuken is nogal berucht voor grote interne spanningen in die mate dat je morgen nog amper herkent wat je gisteren gezaagd hebt.
Bedankt!
Dat klopt, het is inderdaad ongestoomd beuken.
Na het ruw zagen heb ik de stukken ongeveer 2 weken laten liggen alvorens ze te schaven, puur uit tijdsgebrek. Wellicht dat dat me gered heeft want ik heb geen merkbare vervorming gehad na het schaven. Alles lijkt nog mooi recht te zijn.

Dit weekend wat minder tijd gehad dan gedacht maar alsnog is het gelukt om de M8 schroefgaten te tappen en alles in de olie te zetten.
Nu rest alleen nog de lattenbodem.

Het rechtstreeks tappen van gaten in hardhout heb ik op youtube gezien en leek me een prima optie. Mocht het ooit fout gaan dan kan ik alsnog het gat opboren en er inserts in zetten.

IMG_20250413_211318.jpg

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en Evert !

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.