Ledikant (eiken)

Jelleheersink

Nieuw lid
19 jan 2021
12
9
Als nieuw lid, mijn allereerst werkstuk:

Mijn broer is de eerste in de familie die een kindje verwacht. Dus ik dacht mooie kans om een ledikantje te maken. Ik had nog weinig/geen ervaring met houtbewerking, dus ik had er goed de tijd voor genomen en ik heb er ontzettend veel van geleerd.

Het ledikantje bestaat uit meerdere panelen, waardoor het demontabel is en hopelijk lang in de familie blijft!
Ik ben begonnen met de ruwe eiken balk in kleinere balkjes te verzagen en die door de vandiktebank gehaald. Pen en gat verbindingen gemaakt met de hand (zaag en beitel) bij het paneel met de ronde stijlen. Gaten geboord en de stokken verlijmd in de onder en boven regel.

Ik wou alle panelen ansich met lijm en houtverbindingen in elkaar zetten. Zo begon ik dus met mijn eerste pen en gat verbindingen! Heel gaaf om mee bezig te zijn, en het resultaat best aardig, maar kostte heel veel tijd. Door tijdgebrek heb ik de kopse panelen toch maar met schroeven in elkaar gezet. Daardoor zijn de pen en gat verbindingen die gemaakt zijn niet zichtbaar in het eind resultaat.

De kopse panelen heb ik gemaakt van een oude eiken vloer die ik langs de weg had gevonden. Panelen met een gleuf in de balkjes verlijmd aanelkaar.

Onderstel is een kruis om het bedje meer stabiliteit te geven.

Met rampamoeren en bouten de panelen aan elkaar gekoppeld. En ook een lattenbodem die in hoogte verstelbaar is.

Doordat ik de kosten qua materiaal laag kon houden, heb ik wat meer in gereedschap kunnen investeren (vandiktebank/kolomboor):

Middelen:
- Oude eiken houten vloer (hergebruikt)
- Eiken stokken bij een mede-lid van dit forum (herso) gekocht.
- Eiken balk van een collega overgenomen.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden! als jullie vragen hebben of tips dan hoor ik het graag!
 

Bijlagen

  • IMG_1102.jpeg
    IMG_1102.jpeg
    101,1 KB · Weergaven: 53
  • IMG_1105.jpeg
    IMG_1105.jpeg
    105,8 KB · Weergaven: 49
  • IMG_1349.jpeg
    IMG_1349.jpeg
    80,6 KB · Weergaven: 49
  • IMG_1320.jpeg
    IMG_1320.jpeg
    75,3 KB · Weergaven: 51
  • IMG_1525.jpeg
    IMG_1525.jpeg
    65,6 KB · Weergaven: 50
  • IMG_1492.jpeg
    IMG_1492.jpeg
    164 KB · Weergaven: 52
  • IMG_1534.jpeg
    IMG_1534.jpeg
    50,1 KB · Weergaven: 52
  • IMG_1561.jpeg
    IMG_1561.jpeg
    62,4 KB · Weergaven: 53
  • IMG_1583.jpeg
    IMG_1583.jpeg
    97,8 KB · Weergaven: 55
  • IMG_1585.jpeg
    IMG_1585.jpeg
    70,2 KB · Weergaven: 55
  • Leuk
Waarderingen: PetraD, Taab en Fluo

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
75
28
friesland
ziet er erg mooi uit en kan nog generaties mee. Moeilijk om op de foto te zien maar volgens mij voldoet hij aan de eisen voor een kinderledikant
  • De meeste ledikanten hebben spijlen. De afstand tussen de spijlen van een ledikant ligt, net als in een box, tussen de 4,5 en 6,5 cm. Als de spijlafstand groter is, kan het kind tussen de spijlen doorglijden. De spijlen moeten doorlopen tot de bodem. Lopen ze tot halverwege het bedje, dan kan het kind makkelijk op de halfdichte zijkant klimmen en uit bed vallen.
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Zelfs geen knop 'foutje'... Daar hebben we nou mods voor ;)
En als je nog nauwelijks ervaring had toen je dit maakte, dan ben ik benieuwd wat je toekomst nog brengt, chapeau!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.