Leaf, blad/ bladeren

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Vandaag weer eens opgepakt.

Het afwerken duurt wat langer, tussendoor moeten mijn nagels weer aangroeien voor de volgende schuur ronde :p. Er zijn ander projecten die tijd vergen, nieuwe CV, zonnepanelen en ook nog eens nieuw dubbelglas waarvoor ik enkele kozijnen moet aanpassen. Dus stil zitten is er niet bij.

Ik heb me even op de houder gestort die ik moet zien te maken.
Hoogstam peren !!!!! hout gekregen van een forum lid uit België.
Het moet wederom een blad worden daarop bevestigd twee steunen waarin "Leaf " komt te liggen.
Eerst maar fff wat tekenen dan op het hout overzetten en uitzagen.
Bekijk bijlage 119571

Bekijk bijlage 119572

Het hout is +/- 25 mm dik.
Ik wil de staanders aan de korte krul kant een inham geven zodat de verbindings delen van de bladeren van Leaf hier in vallen en zo het werkstuk op zijn plaats houden.

Bekijk bijlage 119573

Ik heb ze hier even geklemd om te kijken hoe dat uitpakt. De staanders lopen iets wijder uit aan het einde zodat daar het werkstuk deels tussen valt.
Het onderste blad wordt golvend maar alleen aan de buitenste rand om genoeg vlak materiaal over te houden zodat alles straks wel stabiel staat.

Bekijk bijlage 119574

De delen van de staander op de laatste foto, korte delen ten opzichte van de lijmklemmen. Daar komt strak een uitholling in waar door het werkstuk er niet kan afglijden.
In tegenstelling tot het eigenlijke werkstuk wil ik de hele standaard donkerder maken .

Gr Edwin
mooie reclame voor het mooie hout. En een nog mooiere prestatie
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Even een paar overzichtsfoto's om duidelijk te maken wat ik precies in gedachte had.
De staander bestaat dus uit drie delen een onder voetstuk ( blad vorm) en twee staanders waar het werkstuk straks in komt te liggen .
IMG_20220614_103020_HDR.jpg

IMG_20220614_103134_HDR.jpg

IMG_20220614_103835_HDR.jpg

IMG_20220614_103854_HDR.jpg

Ik moet dus straks nog iets gaan verzinnen hoe ik de staanders op het blad monteer. ook zal ik de staanders net onder het werkelijke werkstuk met elkaar moeten verbinden zodat ze niet wijken naar de buitenzijde .

Eerst nog maar een tweede staander snijden en de eerste verder afwerken.

Groet Edwin
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zag in eerste instantie niet de combinatie van vogels met bladeren, maar als je de veren vervangt past het weer.:cool:(y)
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Oei, wat vind ik hier nu weer van...

Op deze manier worden de staanders prachtige houtsnijwerkjes op zichzelf en leiden ze mogelijk af van het feitelijke werkstuk. En het feitelijke werkstuk leidt weer af van de staanders die ook op zichzelf erg geslaagd zijn.

Als ik eerlijk ben, dan vind ik het bladeren-/bloemding zo tof, dat er eigenlijk niks omheen moet dat ook de aandacht vraagt. Het ziet er organisch en natuurlijk uit en zou juist een staander moeten hebben die daarmee contrasteert.
En je staanders zouden juist iets moeten dragen dat nog ruw en onbewerkt is.
 
Bedankt voor jouw visie Meron

Ik heb er ook aan gedacht om de staander eenvoudig te laten. ...... en er niet voor gekozen.
Omdat het werkstuk niet vast zit aan het voetstuk , dus ook alleen kan staan/liggen. Wil ik de kale staander ook in het werkstuk betrekken. Daar voor heb ik gekozen voor een bladmotief, door de staanders van een ander onderwerp (vogels)'te voorzien wil ik ze als dragers van het werkstuk laten uitkomen. Zo blijft als je het werkstuk wegneemt niet een " kaal " iets over maar ook een voorwerp om naar te kijken. Doordat het hout van de drager straks donkerder wordt zal men de vogels en veren alleen herkennen als je dichterbij en aandachtiger kijkt.

Groet Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik ben echt niet onhandig met het mes, maar hier word ik stil van...
Ik ben nooit verder gekomen dan bladeren van ijzer, maar dat is makkelijk.
Niet goed? Heet maken en opnieuw.
Dat is hier wel even een ander verhaal.
Het heeft wel iets weg van schaken, erg ver vooruit denken. (y)
 
Vandaag besloten om de steunen van dit werkstuk te wijzigen.
Na her overweging ga ik het werkstuk op een andere manier ondersteunen maar niet met de hierboven gesneden steunen.
Of dit hout of een ander soort materiaal wordt ben ik nog niet over uit.

Wat wel zeker is dat het voor ODH2022 af moet zijn .

Groet Edwin
 

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Vandaag besloten om de steunen van dit werkstuk te wijzigen.
Na her overweging ga ik het werkstuk op een andere manier ondersteunen maar niet met de hierboven gesneden steunen.
Of dit hout of een ander soort materiaal wordt ben ik nog niet over uit.

Wat wel zeker is dat het voor ODH2022 af moet zijn .

Groet Edwin
Ik ben wel benieuwd wat je ertoe heeft aangezet om dit toch te wijzigen.
Worden de steunstukken losse werken nu? Of heb je er nog andere plannen mee?
 
De keuze is gemaakt na het bedenken hoe ik de steunen op het blad zou moeten bevestigen. Door het gewicht zou ik beide staanders mogelijk ook moeten koppelen op een of andere manier.
Dan wordt alles zoals Meron aan gaf te veel van het goede.
Ook de tijd om de tweede staander te snijden ontbreekt.
Voor ODH moet hij af zijn dus ik moet iets anders bedenken.
Of ik de staanders ergens anders voor ga gebruiken ........ houtkachel ......😁
 
  • Wow
Waarderingen: Nerf
Vandaag de staander gemaakt voor Leaf,

Het is een stuk graniet met metalen pinnen geworden ipv de gesneden vogel staanders op een peren blad.
Eerst moest ik natuurlijk zien hoe ik een gat in dat graniet krijg van 2mm doorsnede. mijn dunste steenboor is 4 mm. gelukkig bracht een bezoekje aan Baptist uitkomst. Bij Proxxon hebben ze diamant boortjes die in de dremel passen.

Granieten blok in een bak water en boren maar. Door dat het onderwater ligt heb je maximale koeling en wordt het verbanden van de boor voorkomen.

Nadat ik Leaf vanavond in de Osmo had gezet werd ik wel een beetje benauwd. Ik had Osmo gekocht omdat ik de lichte kleur van het hout wilde behouden. Helaas is het wit pigment zo hoog dat er witte delen in de diepgelegen naden achterblijft. even had ik de hoop dat het wel zou weg trekken maar......helaas.
Balen, alles geprobeerd weg te vegen maar kom maar eens in die diepe naden/groeven.
Niet meer weg te krijgen :cry:.

Snel mijn oude vertrouwde Danish Öil gepakt in de hoop dat ik het wit nog kan oplossen zodat het niet meer zichtbaar is. Dit is helaas niet helemaal gelukt. In de bovenkant is het wit nog zichtbaar tussen de diepliggende bladeren.

Het is zoals het is hij is af en klaar voor ODH2022.
IMG_20221002_184842_HDR.jpg

IMG_20221002_184953_HDR.jpg

IMG_20221002_184746_HDR.jpg

IMG_20221002_184732_HDR.jpg

IMG_20221002_184714_HDR.jpg

Groet Edwin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.