Leaf, blad/ bladeren

Helemaal juist Mink,

De stelen van de buitenste bladeren zijn met elkaar verbonden en de binnenste bladeren ook met elkaar. Ik zit te denken hoe ik het werkstuk moet presenteren. Mogelijk dat ik van een donkere houtsoort een staander ga maken om zo het object horizontaal te tonen. Zo zie je hopelijk alle kanten en ook de bovenkant. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe maar ....... eerst proberen deze voor de 27e af te krijgen.

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only
Nog maar een paar foto´s.

Oh ja, afbreken ....... daar had ik het de vorige keer over.
Gelukkig was het afgebroken stukje er nog en heb ik het terug kunnen lijmen.
Maakte mij gelijk weer attent op dat ik de vloer zo schoon mogelijk moet houden wil ik ooit iets wat afbreekt en op de grond valt terug kunnen vinden.

IMG_20220421_115838_HDR.jpg

IMG_20220421_115900_HDR.jpg

IMG_20220421_120125_HDR.jpg

IMG_20220421_120053_HDR.jpg
IMG_20220421_120144_HDR.jpg

IMG_20220421_120113_HDR.jpg

IMG_20220421_120208_HDR.jpg

Nu nog verder afwerken.
Iemand een goede manier-middel om het werkstuk zo te behandelen dat het witte hout NIET geel wordt. Ik ben bang dat Danish Oil het geheel meer geel maakt dan het nu is .

Groet Edwin
 

Bijlagen

  • IMG_20220421_115933_HDR.jpg
    IMG_20220421_115933_HDR.jpg
    134 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20220421_120155_HDR.jpg
    IMG_20220421_120155_HDR.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 6
Ik ga het helaas niet redden om mijn werkstuk voor de deadline af te hebben.
Het afwerken kost zoveel tijd dat ik dit niet kan en wil afraffelen.
Doordat de top uit meerdere bladpunten bestaat is de kans op afbreken groot dus dat moet voorzichtig gebeuren.
Ook het voetstuk moet ik nog maken.

Wel hoop ik het in Oktober op ODH2022 te kunnen tonen.

Groet Edwin
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
:(
Dat is jammer. Wat mij betreft was het nu al "af" genoeg om mee te dingen voor een prijs in deze categorie, maar ik snap dat hij voor jezelf nog niet klaar is. Hopelijk houd je ons wel op de hoogte van de rest van je proces, ik vind 'm echt heel mooi (worden)!
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik ga het helaas niet redden om mijn werkstuk voor de deadline af te hebben.
Het afwerken kost zoveel tijd dat ik dit niet kan en wil afraffelen.
Doordat de top uit meerdere bladpunten bestaat is de kans op afbreken groot dus dat moet voorzichtig gebeuren.
Ook het voetstuk moet ik nog maken.

Wel hoop ik het in Oktober op ODH2022 te kunnen tonen.

Groet Edwin
Zo 'n mooi werkstuk afraffelen is natuurlijk zonde, tsja dat begrijp ik wel. Ik kijk er naar uit om dit te zien op ODH2022.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Ik ben zeer vereerd dat de jury , ondanks dat mijn werkstuk niet af is , het toch tot winnaar heeft uitgeroepen.
Voor het tweede jaar op rij, ik ga er van blozen. :giggle:
Wel hoop ik dat er volgend jaar een totaal ander de winnaar wordt. Kom op houtsnijders .
Ik heb de jury beloofd dat ik het werkstuk op ODH2022 te Zutphen, samen met het werkstuk van 2021, zal tentoonstellen. Dus ik ga vol goede moed verder en hou jullie op de hoogte. de standaard die ik wil maken wordt ook nog wel een dingetje.

Groet Edwin en nogmaals mijn dank.
 
Ja Edwin, jij hebt mooi praten:cool:
Je legt de lat wel erg hoog:p
Hahahaha, dat is absoluut niet mijn bedoeling geweest. Ik hoop oprecht dat we meer houtsnij deelnemers krijgen, misschien moet ik dan maar een jaartje overslaan.

Als ik kijk naar werkstukken van andere onder het forum onderdeel "houtsnij werkstukken" zie ik wel degelijk werkstukken waar ik absoluut nooit aan zal kunnen tippen.


groet Edwin
 
Vandaag weer eens opgepakt.

Het afwerken duurt wat langer, tussendoor moeten mijn nagels weer aangroeien voor de volgende schuur ronde :p. Er zijn ander projecten die tijd vergen, nieuwe CV, zonnepanelen en ook nog eens nieuw dubbelglas waarvoor ik enkele kozijnen moet aanpassen. Dus stil zitten is er niet bij.

Ik heb me even op de houder gestort die ik moet zien te maken.
Hoogstam peren !!!!! hout gekregen van een forum lid uit België.
Het moet wederom een blad worden daarop bevestigd twee steunen waarin "Leaf " komt te liggen.
Eerst maar fff wat tekenen dan op het hout overzetten en uitzagen.
IMG_20220524_200147_HDR.jpg

IMG_20220524_201847_HDR.jpg

Het hout is +/- 25 mm dik.
Ik wil de staanders aan de korte krul kant een inham geven zodat de verbindings delen van de bladeren van Leaf hier in vallen en zo het werkstuk op zijn plaats houden.

IMG_20220524_212446_HDR.jpg

Ik heb ze hier even geklemd om te kijken hoe dat uitpakt. De staanders lopen iets wijder uit aan het einde zodat daar het werkstuk deels tussen valt.
Het onderste blad wordt golvend maar alleen aan de buitenste rand om genoeg vlak materiaal over te houden zodat alles straks wel stabiel staat.

IMG_20220524_212517_HDR.jpg

De delen van de staander op de laatste foto, korte delen ten opzichte van de lijmklemmen. Daar komt strak een uitholling in waar door het werkstuk er niet kan afglijden.
In tegenstelling tot het eigenlijke werkstuk wil ik de hele standaard donkerder maken .

Gr Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.