Lang en breed gat boren in hardhout?

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik zie 2 opties:
1. Famag Bormax 3 boort door vervelend hout als boter. Ook in kalkrijk materiaal als bamboe is de standtijd lekker lang. Een dergelijke boor plus verlenging is inderdaad niet goedkoop, maar wel een oplossing waarmee je relatief makkelijk de klus geklaard krijgt.
2. Een goedkope forstner boor met verlenging kopen, en deze regelmatig scherpen (vijlen). In deze opzet is goedkoper beter, omdat de goedkope boren vaak een heel eenvoudige vorm hebben en daardoor makkelijker te vijlen zijn. Als je nu 1cm haalt zal er mogelijk tot 30x gevijld moeten worden. Dat kost veel meer tijd, en het draait dan zoals altijd uit op de vraag: wat is je tijd je waard?
 
  • Leuk
Waarderingen: boobinga

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
What jullie een slangenboor noemen is geschikt voor zacht hout, zoals vuren and grenen hout, niet voor tropisch hardhout, en een forstner boor moet vlijmscherp zijn om het te boren.
Laag toerental omdat het echt heel heet word en de boor daardoor vlug zijn scherpte verliest.
goeie tip, ik had al even een disclaimertje opgenomen dat ik niet wist of het in dat zirkote ook ging met een slangeboor, ik ken dat spul niet :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ik zou toch in deze situatie voor een slangen boor kiezen door zin lange lengte blijf je mooi recht boren
Ik neem aan dat je het uit de hand moet boren
En met een fostner boor kan je toch al gauw een kromming krijgen in je 300mm diep gat
40mm boor heb in helaas niet wel een 32mm ik weet niet of je daar ook mee weg komt
?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
is het trouwen een idee om dat stammetje met een lintzaag door de midden te zagen, dan die geul frezen en de twee delen dan weer verlijmen?

ik heb geen idee of dat een optie is voor je maar het is even outside the box gedacht, je weet maar nooit.

Met een lichtzwaard?

hahahaha, ik moest trouwens meteen aan deze denken:

laser.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.