Lak bovenop olie bij massief hout ?

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
71
32
Wezep
ik heb reeds paneeldeuren gezien, die pas na het droog in mekaar zetten geölied werden
het paneel krimpt => je ziet de randen van het oliën
de hele groef van het kader afplakken om te vermijden dat de lak het kader aan het paneel lijmt, is onbegonnen werk
Voor de duidelijkheid ik bedoelde alleen het kader droog in elkaar zetten. Uiteraard niet het paneel er in.

jorisvh

Post veel
ik vraag me af tegen welke acties van kindjes of hondjes vernis beter beschermt dan olie?
voor verticale oppervlaktes die, in vergelijking met bvb werkbladen, zelden nat of met detergenten gereinigd worden, gaat een bescherming met olie normaal gezien jaren mee.

en ik vraag me nog meer af waarom je beiden zou combineren?
technisch kan het, àls de olie volledig uitgehard is en daar zou ik bij RMC Oil Plus2C (A+B dus) enkele weken en bij enkel A zelfs enkele maanden voor wachten. niet erg praktisch in productie.
als ik het goed begrijp moet de olie voor het uitzicht zorgen en de vernis bijkomend beschermen, zonder het uitzicht te veranderen dus. dat is volgens mij een utopie.
de eerst vraag is in hoeverre de witte olie de esdoorn effectief wit kleurt. RMC zonder pigment (kleur “pure”) is niet kleurloos maar maakt hout donkerder, geler, bruiner. bij witte soorten zoals es(doorn), berk, … wordt olie met wit pigment gebruikt. vaak is het witte pigment enkel voldoende om de vergeling teniet te doen en een zo onbehandeld mogelijk resultaat te krijgen. als dat geval is, heeft de olie dus geen kleurend effect en is ze dus overbodig als je erna toch nog vernist.

in vernis is de evolutie naar matt en kleurloos en daarom wordt er ook soms wit pigment toegevoegd. het kan dus best zijn dat enkel vernis qua kleur in de buurt komt van enkel olie. en als dat niet zo is kan je de vernis ook extra bijkleuren.
maar dan nog, als je de kleur van enkel olie al kan benaderen met vernis+olie of enkel vernis, zal er nog verschil zijn onder andere lichtinval vanwege andere oppervlaktestructuur (vlakker bij vernis) en andere lichtreflectie/absorptie.

ik zou dus eerst maar aan de slag gaan met staaltjes om te zien of je esthetisch überhaupt kan bereiken wat je wil.

Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.075
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
technische zijsprong
in de brochure van rubio staat hun (B-?)produkt als (redelijk) risicoloos
mijn klant blijkt helaas hiervoor onverwacht en uitzonderlijk gevoelig te zijn
kan je op dit aspect dieper ingaan ?
Ik kan me niet voorstellen dat ze expliciet van de B-component zouden beweren dat die risicoloos is - in het MSDS van de B-component worden de gevaarlijke ingredienten expliciet genoemd, met CLP classificatie. Al die isocyanaat oligomeren en zeker de monomeren zijn irriterend en sensibiliserend. En uiteraard reactief in het olie/accelerator mengsel ;-)

Sensibiliserend wil o.a. zeggen dat er een gerede kans is dat ze allergie opwekken, zeker bij personen die daar gevoelig voor zijn. Maar er zijn ook veel mensen die daar geen last van hebben. En soms krijg je dat pas na jaren werken met een allergeen - dat zie je veel bij epoxies, en sommige houtsoorten - en dan kun je er vaak ook niet eens meer bij in de buurt komen, laat staan er mee werken.

Hexamethyleen diisocyanaat oligomerenCAS-Nr: 28182-81-2
EG-Nr: 931-274-8 REACH-nr: 01-2119485796- 17
~ 100Acute Tox. 4 (Inhalatie:stof,nevel), H332 (ATE=0,39 mg/l/4u)
Skin Sens. 1, H317
STOT SE 3, H335
page2image26218768
9/10/2024 (Datum herziening) NL (Nederlands) 2/13
Rubio Monocoat Accelerator - component B
Veiligheidsinformatieblad
volgens de REACH-verordening (EC) 1907/2006 zoals gewijzigd bij Verordening (EU) 2020/878
page3image26320816
NaamProductidentificatie%Indeling conform Verordening (EG) Nr. 1272/2008 [CLP]
1,6-diisocyanatohexaanCAS-Nr: 822-06-0
EG-Nr: 212-485-8
EU Catalogus nr: 615-011-00- 1
REACH-nr: 01-2119457571- 37
< 0,1Acute Tox. 3 (Inhalatie), H331 Eye Irrit. 2, H319
STOT SE 3, H335
Skin Irrit. 2, H315
Resp. Sens. 1, H334 Skin Sens. 1, H317
Specifieke concentratiegrenzen:
NaamProductidentificatieSpecifieke concentratiegrenzen
1,6-diisocyanatohexaanCAS-Nr: 822-06-0
EG-Nr: 212-485-8
EU Catalogus nr: 615-011-00- 1
REACH-nr: 01-2119457571- 37
(0,5 ≤ C ≤ 100) Skin Sens. 1; H317 (0,5 ≤ C ≤ 100) Resp. Sens. 1; H334

• Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.075
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je bij Rubio alleen component A gebruikt duurt dan niet alleen het "uitharden" langer maar is het resultaat nagenoeg hetzelfde.
Als het goed is niet - iig niet op moleculaire schaal - de accelerator zorgt voor een wezenlijk andere polymeerhars dan wanneer je alleen de olie gebruikt. Ze noemen het wel een versneller, maar feitelijk is het een (snel reagerende) reagent die voor een copolymeer zorgt.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik vraag me af tegen welke acties van kindjes of hondjes vernis beter beschermt dan olie?
voor verticale oppervlaktes die, in vergelijking met bvb werkbladen, zelden nat of met detergenten gereinigd worden, gaat een bescherming met olie normaal gezien jaren mee.
en ik vraag me nog meer af waarom je beiden zou combineren?
dank voor jouw uitvoerige commentaar, joris
alle zichtbare delen van de keuken zijn esdoorn
ofwel fineer (de grote vlakken) ofwel massief (fronten en deuren)
hpl is even bekeken, maar niet genomen
ik verwacht dat vernis makkelijker schoon te houden is dan olie
in tegenstelling tot vorige opdrachten heb ik het afwerken doelbewust aan de klant overgelaten
eveneens doelbewust heb ik de klant er op gewezen dat een combinatie van oliën en vernissen minstens esthetisch risicovol is
behoudens de fronten en de deuren staat de keuken er reeds
klant hoopte de onderkasten te kunnen vernissen, en die esthetisch van de rest van de keuken af te kunnen scheiden
goed idee, maar niet volledig uitvoerbaar
gefineerde zijwanden van 2.150 mm hoog komen tot op de grond
die zijn geölied
ik beklaag het mij niet dat ik de afwerking aan de klant overgelaten heb ;)

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
71
32
Wezep
ben nog niet volledig mee
bedoel je met 'droog' verlijmen, en pas dan afwerken ?
de kader is 20 mm dik
het paneel komt in een groef van 8 mm
na verlijmen kan ik het paneel niet meer in de kader zetten
tenzij ik het geheel anders opbouw
Met droog in elkaar zetten bedoel ik dus geen lijm en zonder paneel in elkaar zetten. zoals je ook zou doen om te kijken of alles past voordat je lijmt.
Je schrijft dat je gebruik maakt van pen en gat, dus op je lijmvlakken krijg je dan geen olie.

Gaat overigens alleen werken als je geen doorlopende groef gemaakt hebt in je hele kader dus wanneer je pen in dezelfde groef zit. Anders blijft je regel uiteraard niet zitten. Dan kun je er voor kiezen om 3 kanten te verlijmen en dan na afwerken paneel er in en de laatste kant er in lijmen.

jorisvh

Post veel
wat betreft het maken :

de panelen zouden kunnen scheuren als ze vastzitten aan de kaders. dat risico lijkt me (en ook anderen hierboven) niet zo groot want olie of vernis gaan sneller loslaten dan dat het paneel scheurt - uiteraard mag er geen onderlinge verlijming zijn want die lost niet.

als de panelen, zoals het hoort, niet vastzitten, is er een risico dat er bij krimp onbehandelde stukken tevoorschijn komen. vermits je, als ik het goed begrijp, voor een redelijk onbehandelde look gaat is dat al minder storend dan wanneer er een gekleurde bescherming op komt. maar, hoe dan ook, dit is eenvoudig uit te sluiten door de panelen eerst apart en volledig rondom te behandelen met olie of vernis of olie+vernis.
dat zou ik sowieso doen want een los paneel vernissen gaat snel met een rol, als het in het kader zit moet je met een borstel aan de slag wat veel meer tijd kost en nooit zo strak en uniform wordt.

dan zou ik de onbehandelde kaders gewoon lijmen met de behandelde panelen erin en de kaders behandelen.
voor het behandelen van de raaklijnen kan je met een stukje micafolie oid mee bewegen met je oliepad en/of verfborstel om te vermijden dat er olie of vernis in de groef terecht komt.

of, panelen in gefineerd multiplex om uitzetting te vermijden?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.