ik vraag me af tegen welke acties van kindjes of hondjes vernis beter beschermt dan olie?
voor verticale oppervlaktes die, in vergelijking met bvb werkbladen, zelden nat of met detergenten gereinigd worden, gaat een bescherming met olie normaal gezien jaren mee.
en ik vraag me nog meer af waarom je beiden zou combineren?
technisch kan het, àls de olie volledig uitgehard is en daar zou ik bij RMC Oil Plus2C (A+B dus) enkele weken en bij enkel A zelfs enkele maanden voor wachten. niet erg praktisch in productie.
als ik het goed begrijp moet de olie voor het uitzicht zorgen en de vernis bijkomend beschermen, zonder het uitzicht te veranderen dus. dat is volgens mij een utopie.
de eerst vraag is in hoeverre de witte olie de esdoorn effectief wit kleurt. RMC zonder pigment (kleur “pure”) is niet kleurloos maar maakt hout donkerder, geler, bruiner. bij witte soorten zoals es(doorn), berk, … wordt olie met wit pigment gebruikt. vaak is het witte pigment enkel voldoende om de vergeling teniet te doen en een zo onbehandeld mogelijk resultaat te krijgen. als dat geval is, heeft de olie dus geen kleurend effect en is ze dus overbodig als je erna toch nog vernist.
in vernis is de evolutie naar matt en kleurloos en daarom wordt er ook soms wit pigment toegevoegd. het kan dus best zijn dat enkel vernis qua kleur in de buurt komt van enkel olie. en als dat niet zo is kan je de vernis ook extra bijkleuren.
maar dan nog, als je de kleur van enkel olie al kan benaderen met vernis+olie of enkel vernis, zal er nog verschil zijn onder andere lichtinval vanwege andere oppervlaktestructuur (vlakker bij vernis) en andere lichtreflectie/absorptie.
ik zou dus eerst maar aan de slag gaan met staaltjes om te zien of je esthetisch überhaupt kan bereiken wat je wil.