Lak bovenop olie bij massief hout ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik plaats een keuken waarvan de fronten van de schuiven + de deuren in de onderkast uit massieve esdoorn zijn.
De reeds geplaatste delen zijn met rubio monocoat wit geölied.
Voor de gelijkzichtigheid wordt het massieve hout van de onderkasten op dezelfde manier geölied.
Edoch, hondjes en (toekomstige) kindjes gaan minder omzichtig met mijn scheppingen om.
Daardoor lopen de geöliede delen een risico.

Vraag 1
Kan je op het geöliede massieve hout een laag pu-lak aanbrengen ?

Vraag 2
Wat met de paneeldeuren ?
Het paneel zit los in de kader, zodat het kan werken.
Door de lak wordt het paneel als het ware aan het kader verlijmd.
Ik verwacht dat het bij werken splijt.
Kan ik dit opvangen ?
Indien niet, moet ik de deuren anders maken ?

1738092393686.png

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.475
2.144
Terkaple
www.woodworking.nl
Lak is wel een heel andere afwerking dan olie. En voor de robuustheid zie ik niet zulke voordelen. Een krasje of slijtplek in een geolied oppervlak is eenvoudig met een lapje olie te herstellen. Persoonlijk zou ik overwegen om het aanbod te doen om over een jaar de hele boel nog een keer te oliën. Een goede olie afwerking doet het ook prima op vloeren, tafels, werkbladen etc.

Eenmaal goed droog (helemaal gepolymeriseerd) kun je prima over olie lakken. Het is dan niet vettig meer. Als je een beetje glans wil, kun bij de Cockerije kijken, die hebben tegenwoordig olie die wat glans geeft, die blijft ook op het hout. Deense olie idem.

jaap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.075
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Rubio monocoat is geen olie. Maar eenmaal uitgehard (en geschuurd) kun je daar best overheen vernissen of verven (lak is wat anders dan vernis ;-) ). Dat geldt, zoals Jaap al zegt ook voor (drogende) olie. Een olieafwerking die goed is uitgehard kun je prima verf of vernis overheen zetten. Ook hier weer na schuren, tenzij je zeker weet dat de olie _alleen_ in het hout zit - maar dat ligt niet voor de hand...

• Leuk
Waarderingen: AKarel

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
Het paneel moet je bij voorkeur afwerken voordat je het er in plaatst.
volledig mee eens
het paneel kan ik vooraf afwerken
voor de kader (rand) lijkt mij dat moeilijker
als ik die vooraf af wil werken, dan dient dat te gebeuren vooraleer ik die in mekaar zet
dan zou ik de eindes die verlijmd worden bij het afwerken af moeten plakken

jorisvh

Post veel
Rubio monocoat is geen olie.
🤔 rubio monocoat oil plus2C component A is bij mijn weten grotendeels lijnzaadolie. wat is je definitie van olie dan, @henkverhaar?

ivm
(lak is wat anders dan vernis ;-) )
in Vlaanderen is het onderscheid tussen lak en vernis dat lak dekkend is en vernis transparant.
vernis kan op water of solventbasis zijn (en hoeft dus niet, zoals het historisch, hars of alcohol gebaseerd te zijn).
in NL is vernis blanke lak, denk ik.

(geheel ter zijde, vernis à ongles is nagellak en dat is dan weer wel dekkend)

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.291
484
Hier in Noord-Holland is in de volksmond lak transparant en verf dekkend.
maar spreken schilders wel over aflakken als ze de toplaag van dekkend werk aanbrengen

Vernis wordt bij mij in de omgeving alleen door kunstenaars gebruikt die het beschermlaagje over hun tekening zo noemen

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.075
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
🤔 rubio monocoat oil plus2C component A is bij mijn weten grotendeels lijnzaadolie. wat is je definitie van olie dan, @henkverhaar?
Component A is idd grotendeels drogende olie - hoewel niet alleen; op basis van de MSDS ga ik er van uit dat er geen reactieve componenten inzitten (en de claim dat Monocoat een 'moleculaire binding' aangaat met het hout neem ik dan ook met een korreltje zout. ALs iemand het echter over Monocoat heeft zonder expliciet te vermelden dat alleen component A gebruikt is ga ik er van uit dat het hele 2-componentenproduct gebruikt is. Component B is een tamelijk aggressieve reactieve component (bestaande uit verschillende isocyanaten) die (in ieder geval) een kunsthars (polyurethaan op oliebasis) als eindproduct opleveren (en wellicht ook iets met het hout doen...). Dat is in mijn optiek geen olieafwerking.
in Vlaanderen is het onderscheid tussen lak en vernis dat lak dekkend is en vernis transparant.
vernis kan op water of solventbasis zijn (en hoeft dus niet, zoals het historisch, hars of alcohol gebaseerd te zijn).
Zo wordt het in NL ook meestal gebruikt. Echter, het oorspronkelijke chemische (alchemistische) en 'kunsthistorische' onderscheid is dat een lak (in navolging van schellak) een afwerkingsproduct is op basis van een opgeloste (oorspronkelijke natuurlijke) polymeer, waarbij droging letterlijk alleen verdamping van het oplosmiddel inhoudt. Zodra het oplosmiddel is verdampt is de oppervlaktelaag klaar. VOorbeelden: schellak (hars van lakwantsen) in alcohol, colofonium (boomhars in alcohol), celluloselak (nitrocellulose in alifatisch oplosmiddel (peut, terpentijn, etc). Een vernis is een afwerkingsproduct op basis van een drogende olie en een (reactieve) hars, al dan niet chemisch gemodificeerd, of soms zelfs puur synthetisch, zonder pigmenten. 'Drogen' is hier het polymeriseren van de 'solids', meestal onder invloed van zuurstof uit de lucht, en versneld met een siccatief. Een verf is een vernisbasis met daardoorheen gemengd pigmenten.

Kort door de bocht, een lak droogt, een vernis (of verf) hardt uit.

NIet dat het heel relevant is in deze context, maar ik wou het toch weer eens een keer gezegd hebben ;-)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348

A.N

Actieve deelnemer
12 aug 2010
249
36
Schoonoord
wat de beste volgorde van aanbrengen van de lagen + in mekaar zetten van een paneeldeur is, blijft een vraag
Die deutjes met panelen kun je rustig lakken, daar gaat het paneel niet van scheuren als ze gaan werken. Dat gebeurd alleen als je bij het verlijmen van de deur teveel lijm gebruikt en in de hoekjes het paneel ook per ongeluk vast zit aan het deurkader door lijm. De lak of verf is niet sterk genoeg om de werking van het hout tegen te gaan en ervoor te zorgen dat het paneel gaat scheuren.

groet,Albert

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.811
807
Antwerpen
wat de beste volgorde van aanbrengen van de lagen + in mekaar zetten van een paneeldeur is, blijft een vraag
is eigenlijk al beantwoord hierboven
maar voor alle duidelijkheid: eerst panelen helemaal afwerken (schuren, lakken/verven) en dan pas de deur in elkaar lijmen. Ten eerste om paneel alle vrijheid te geven en ten tweede om het paneel mooi strak af te kunnen werken. Zo niet kruipt er verf/lak/vernis in de kieren en dat droogt nooit mooi op.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
@A.N & @Charel09
de rand van de deur maak ik met pen&gat
als de stijlen en de regels vooraf geölied + 'gelakt' worden, hoe kan ik die dan nog lijmen ?
in meer detail: waar pen&gat in mekaar schuiven zal ook de contactkant tussen beide reeds geölied + gelakt zijn
ik verwacht dat witte houtlijm (pvac) zich daar niet op hecht
enige oplossing: vooraf afplakken ?

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
71
32
Wezep
Inderdaad alles vooraf afplakken.
Eventueel kun je ook droog in elkaar zetten dan afwerken en daarna lijmen. Of 3 kanten vastlijmen en dan de laatste na het lakken pas lijmen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
Inderdaad alles vooraf afplakken.
Eventueel kun je ook droog in elkaar zetten dan afwerken en daarna lijmen. Of 3 kanten vastlijmen en dan de laatste na het lakken pas lijmen.
als eerste kan ik de panelen + het kader los van mekaar olieën
zelfs dan denk ik dat het aangewezen is om het raakvlak van pen&gat af te plakken om de hechting van de lijm maximaal te houden

droog in mekaar zetten
afplakken, maw de hele groef in het kader !
pas nadien olieën + 'lakken' zie ik als onmogelijk & ondoenbaar
ik heb reeds paneeldeuren gezien, die pas na het droog in mekaar zetten geölied werden
het paneel krimpt => je ziet de randen van het oliën
de hele groef van het kader afplakken om te vermijden dat de lak het kader aan het paneel lijmt, is onbegonnen werk
mijn verontschuldiging dat ik hier tot op het bot ga
een stem in mij zegt dat dit ondanks alles een standaard-uitdaging is . . .
dus @G.G., niet persoonlijk bedoeld
integendeel: dank voor jouw raad !

1738187078514.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
Component B is een tamelijk aggressieve reactieve component
technische zijsprong
in de brochure van rubio staat hun (B-?)produkt als (redelijk) risicoloos
mijn klant blijkt helaas hiervoor onverwacht en uitzonderlijk gevoelig te zijn
kan je op dit aspect dieper ingaan ?

noot:
vanuit de zakelijke kant heb ik in de offerte de afwerking volledig naar mijn klant doorgeschoven omwille van vroegere ervaringen
praktisch gezien leek een afwerking met olie mij in principe nog doenbaar, omwille van de beperkte inspanning
maar een afwerking met lak zag ik omwille van het aantal lagen + het tussendoor schuren niet commercieel verantwoord

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.