Mij is ook een paar keer gezegd ongeveer 1/3 van de vrije ruimte in het lager te vullen met vet.
SKF (voor zover ik er iets van ken toch een beetje de industriële leider terzake?) schrijft dit ook voor als standaard in zijn handleidingen. Meer bij traagdraaiende toepassingen waar de kans op contaminatie van het lager erg gering is. Minder bij de zgn. high precision bearings, zeker in geval van hoge snelheden (10% te vullen, eventueel lager voor het smeren doorspoelen met oplosmiddel). Na het smeren bij voorkeur starten aan lage snelheid.
SKF handboek (vanaf p. 110, hebben formules om gewicht van het vet te berekenen in functie van afmetingen en eigenschapen van lager enzoverder.... ):
https://www.skf.com/binary/21-121486/Rolling-bearings---17000_1-EN.pdf
Maar is inderdaad wel wat off topic, lijkt mij ook dat lager in kwestie gewoon oliesmering uit de tandwielkast geniet...
SKF (voor zover ik er iets van ken toch een beetje de industriële leider terzake?) schrijft dit ook voor als standaard in zijn handleidingen. Meer bij traagdraaiende toepassingen waar de kans op contaminatie van het lager erg gering is. Minder bij de zgn. high precision bearings, zeker in geval van hoge snelheden (10% te vullen, eventueel lager voor het smeren doorspoelen met oplosmiddel). Na het smeren bij voorkeur starten aan lage snelheid.
SKF handboek (vanaf p. 110, hebben formules om gewicht van het vet te berekenen in functie van afmetingen en eigenschapen van lager enzoverder.... ):
https://www.skf.com/binary/21-121486/Rolling-bearings---17000_1-EN.pdf
Maar is inderdaad wel wat off topic, lijkt mij ook dat lager in kwestie gewoon oliesmering uit de tandwielkast geniet...