Lage kast in hal

Musicus

Actieve deelnemer
4 sep 2019
493
221
Ulvenhout
Ik ben bezig met het maken van een lage kast voor in de hal. Afmetingen zijn 2540x400x400mm en er zullen 3 lades in komen.
Het geheel wordt van V313 MDF wat ik zal schilderen, de ladefronten wil ik (zelf) gaan fineren met een mooie fineer zodat de tekening over de 3 lades door loopt.

Allereerst een schets gemaakt in SketchUp:

Schermafbeelding 2021-09-13 om 20.32.15.png

Daarna de panelen gezaagd en de uitsparingen gemaakt. Best nog een uitdaging om een lengte van ruim 2.5 meter op een relatief kleine zaagtafel te zagen. Maar ik bedacht, veel schuiftafels kunnen deze lengte ook niet aan en dan moet het ook gewoon via de langsgeleider.

Vandaag begonnen met assembleren. Houtlijm, mini brads uit de tacker en een enkele schroef.
Omdat de kast langer wordt dan mijn werktafel heb ik maar gebruik gemaakt van de zaagtafel die dezelfde hoogte heeft.
Eerst de plint aan de zijpanelen, daarna de bodem.

20210913_132238.jpg

Het ging allemaal redelijk voorspoedig en na een uur was dit het resultaat.

20210913_200034.jpg
20210913_200006.jpg
20210913_200019.jpg

De ladegeleiders zijn besteld, dus ik kan verder met de lades en het schilderen van de kast.
Wat betreft dat schilderen: ik vind het zonde van de tijd en verf om de binnenzijde te schilderen terwijl daar een lade inkomt. Je zal dat namelijk alleen kunnen zien wanneer de lade verwijderd is. Wat is wijsheid? Ik heb van een eerder gemaakt dressoir de onderzijde van de bodem ook niet geschilderd en dat geeft tot op heden geen enkel probleem...

Musicus

Actieve deelnemer
4 sep 2019
493
221
Ulvenhout
Nee, de totale kasthoogte is 400mm. Trek daar de plint van af, de dikte van de bodem en bovenzijde en je komt op een lade van ongeveer 20 à 25 cm.
De lades worden gevuld met rugtassen van de kinderen, paraplu's, mutsen en wanten, de zaken die nu vooral op de grond liggen.

jelmer

Post veel
10 jan 2009
2.019
583
Fryslân
Wat betreft dat schilderen: ik vind het zonde van de tijd en verf om de binnenzijde te schilderen terwijl daar een lade inkomt. Je zal dat namelijk alleen kunnen zien wanneer de lade verwijderd is. Wat is wijsheid? Ik heb van een eerder gemaakt dressoir de onderzijde van de bodem ook niet geschilderd en dat geeft tot op heden geen enkel probleem...
Voor die smalle stukken zou ik geen problemen verwachten vwb het kromtrekken.
Persoonlijk zou ik ze wel 1 of 2 keer mee in de grondverf zetten. Al is het maar dat als je ooit de lades eruit haalt en even met een vochtige doek het schoon wil maken, dat dit wat makkelijker gaat.

En wees eerlijk. Zoveel extra tijd en verf ben je er ook niet aan kwijt :)

• Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
989
138
omgeving Rotterdam
Voor die smalle stukken zou ik geen problemen verwachten vwb het kromtrekken.
Persoonlijk zou ik ze wel 1 of 2 keer mee in de grondverf zetten. Al is het maar dat als je ooit de lades eruit haalt en even met een vochtige doek het schoon wil maken, dat dit wat makkelijker gaat.

En wees eerlijk. Zoveel extra tijd en verf ben je er ook niet aan kwijt :)
Ik zou ook altijd minimaal de grondverf aanbrengen, is gewoon bescherming en maakt idd het schoonmaken eenvoudiger
Kies je een watergedragen verf, dan is die ook heel snel droog.

Musicus

Actieve deelnemer
4 sep 2019
493
221
Ulvenhout
Work in progress:

De kast is geschilderd. Nog niet naar volle tevredenheid want ik zie nog aanzetten. De buitenzijde zal ik dus nog een keer doen nadat deze laag echt goed is uitgehard.

20210921_175122.jpg20210921_175139.jpg

Ook de 3 lades zijn gemaakt, deze zullen nu worden gegrond en daarna afgelakt met een witte matte lak. Daarna wordt de bodem van multiplex erin geschoven en vastgezet. Daarna aan de gang met de fronten.

20210921_175150.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.