Lades ZONDER metalen ladegeleiders

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hallo Bobbie,

Die la ziet er netjes uit. Blijft ie ook zo recht hangen als je m ver uitschuift? En hoeveel blijft er in de kast?

grts, Raymond
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
De totale lade is 32 cm diep en de glijder is 24 mm hoog, dus 1mm verschil met de lade, voor de volgende heb ik de level-box gebruikt
op het blad is de waarde 50.8 graden
de laden nog 16 cm erin 50.4 graden
,, ,, 10 cm erin 49.6 graden
,, ,, 7,5 cm erin 49.0 graden
,, ,, 5 cm erin 47.0 graden , dus het verschil is ongeveer 3 graden en ze glijden soepel.

Gr Bobbie
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik heb inmiddels een voor dit voorbeeld héél goed bruikbaar alternatief gevonden !! :eek: Weliswaar komen er wel metalen geleiders aan te pas (waardoor de titel van het topic een beetje in het gedrang komt...) maar... vanwege zijn eenvoud wilde ik deze oplossing wel met jullie delen.

Een aantal onder jullie zal meteen een "Ahaaa-Erlebnis" hebben bij het lezen van de oplossing, maar ik was met dit simpele fenomeen niet bekend: het is namelijk zo dat een aantal types ladegeleider - naast de bekende zijwand montage - óók liggend kunnen worden toegepast (zgn. bodemmontage).

Ik vond deze oplossing op een site van deur- en geleidingstechniek. Bij de productomschrijving (zie onderstaand...) kwam ik de kreet tegen. Omdat het ook een zelfsluitend mehanisme in zich heeft is dit natuurlijk de perfecte oplossing voor mijn laatjes.


3- delige UNIVERSELE selfclose ladegeleider. Geruisloos en zeer goed gelagerd met stalen kogellagers. Zeer gunstige prijs - kwaliteit verhouding. Veel toegepast in universele meubelbouw.

- europees product - kwaliteit
- staal blank verzinkt
- maximale belasting 30 Kg - gelijkmatig verdeeld
- van 250 mm tot 600 mm lang (oplopend per 50 mm)
- maatwerk is mogelijk!
- uittrekwaarde van 100%: lade 350 mm, komt 350 mm uit
- breedte lade = beschikbare inbouwbreedte - 25,4 mm
- hoogte geleider = 36 mm (minimale ladehoogte)
- montage lade: zijwandmontage of bodemmontage
-
bevestiging met 4,5 mm spax schroeven

Voor diegenen die dit niet wisten: doe er je voordeel mee !!!

Groeten,
Ekko
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ofcourse ! Hieronder een aantal links:

Voor ladegeleiders met een draagvermogen tot 30 kg: http://www.ijzerwarenwinkel.org/gel...-30-kg-6147-30-kg-250-600-mm-c-22_33_183.html

Voor ladegeleiders met een draagvermogen tot 50 kg: http://www.ijzerwarenwinkel.org/gel...g-757sc-45-kg-350-600-mm-c-139_22_34_179.html

Ik twijfelde nog heel even wat er nu precies bedoeld werd met bodem-montage, maar even verder lezend bij de FAQ kwam ik vervolgens het volgende antwoord tegen:

Kan ik de ladegeleiders ook vlak / plat monteren?
Ja dat kan met onze kogelgelagerde varianten. Dit staat per ladegeleider duidelijk aangegeven bovenaan de productpagina of in de tabel op de categoriepagina.
De rollen gelagerde ladegeleiders kunnen niet plat / vlak / horizontaal worden gebruikt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Montage-kogel-ladegeleiders.jpg
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Let wel op dat dat draagvermogen alleen geldt voor de verticale montage: in de horizontale montage is het draagvermogen veel minder. Maar ik vermoed dat dat voor jouw toepassing geen probleem zal zijn, het zijn maar kleine lades. Zolang je ze niet vult met goudstaven zal het wel loslopen.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb dit type ladegeleider toegepast op proef bij een lade voor potten en pannen in een keukenblok. Het werkt soepel maar door de aanzienlijke massa van de inhoud gaat het zelfsluitend effect een beetje verloren. Ook moet je de inbouwtoleranties goed aanhouden. Bij meer dan een millimeter afwijking gaat de lade wat stroever lopen. Bij het verticaal monteren kan je met shims de geleiders goed parallel krijgen. Met de slobgaten in de rails krijg je de geleiders ook in het horizontale vlak mooi uitgelijnd.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het werkt soepel maar door de aanzienlijke massa van de inhoud gaat het zelfsluitend effect een beetje verloren.

OK, da's handig om te onthouden voor de toekomst. In het onderhavige geval zal dat effect miniem zijn; het zijn maar heel kleine laatjes.

Bij het verticaal monteren kan je met shims de geleiders goed parallel krijgen.

Uhm... shims ??? Ik heb even gezocht op google.. Zijn dat een soort van (op-)sluitringen met een ongelijke dikte, of... ??
 

WR1944

Oud hout
Dat is het probleem als je je werkzame leven in de metaal hebt doorgebracht en je overschakeld op hout. Sommige begrippen in de ene wereld zijn onbekend of hebben een andere betekenis in de andere wereld.
Shims in het algemeen zijn dunne stukjes materiaal die worden gebruikt om iets pas te maken. Afhankelijk van de nauwkeurigheid kan je dunner of dikker materiaal gebruiken. Voor het uitlijnen van de geleiders in mijn geval gebruikte ik dun karton (het karton dat gebruikt werd om een overhemd in de winkelverpakking in vorm te houden) en met enkele stripjes was ik gesteld. Als je van tevoren weet dat je niet nauwkeurig genoeg iets kan monteren of dat de maatvoering niet precies genoeg is kan je wat overmaat toepassen en het later uitvullen.
In m'n andere leven moesten bijvoorbeeld motoren, tandwielkasten en schroefassen uitgelijnd worden. Dat ging met messing shims onder de montagevoeten. Daartoe was er een kast aanwezig met rollen messing die met een tiende millimeter opliepen. Met een schaar werd een passende strook afgeknipt en onder de voet gelegd tot dat alles uitgelijnd was.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Na enige vertraging in de oplevering van de villa is afgelopen week dan toch eindelijk het maatwerk garderobe meubel geplaatst.

Belofte maakt schuld: hieronder de eerste foto van het resultaat. Er komen nog foto's met een goede camera gemaakt, waarbij ook de vlak liggende ladegeleiders zullen worden vastgelegd.

De schilder moet er nog met zijn plamuurmes en kwast/roller overheen. Het geheel wordt - inderdaad - hélemaal in de kleur RAL 9010. Ik persoonlijk had de ladefronten in de houtkleur gelaten, maar ja... wie ben ik... ;)

Project 13010 Garderobe 06.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.