Lades ZONDER metalen ladegeleiders

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedenavond forumleden,

Voor een kennis ga ik een garderobe-meubel maken (zie foto's).

Project 011 Garderobe 01.jpg Project 011 Garderobe 03.jpg

Zoals jullie zien heb ik een tweetal kleine lades toegevoegd van 185 x 185 x 340 mm (b x h x d) t.b.v. autosleutels en dergelijke rommeltjes.
De lades zelf worden van interieur multiplex gemaakt. Om niet teveel breedte verloren te laten gaan wil ik geen gebruik maken van luxe, metalen ladegeleiders.
Volgens mijn beleving moet dat met deze geringe breedte en hoogte i.c.m. de diepte wel lukken.

Mijn vraag - je voelt hem al aankomen - is: wat zijn de alternatieven?

Kan je bijv. houten strookjes monteren waarover de lades glijden ?
Zo ja, moet dat dan hard of juist van zachter hout zijn en...
is het handig dit in te smeren met talk of ... zodat het beter glijdt ?
Of kun je beter iets van kunststof toepassen ?

Hoor graag jullie tips, ideeën, adviezen etc. etc.

Groeten, Ekko
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Als het gewoon een 'kistje' is zonder bovenkant, hoef je helemaal geen geleider te hebben. Vooral de Ikea heeft veel meubels waarbij de 'lades' gewoon een kubus is die in een vakje staat.

Maar luxe geleiders nemen helemaal geen breedte weg hoor, die frees je namelijk in je la

geleider_01_eaaa807b49_3b8d5805d9.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Merbau latjes werken heel goed als lade geleider, gewoon in een groef in de zijkant van de lade. Wel goed passend om "afhangen" van de lade te voorkomen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
In onze (gekochte) teakhouten pc-kast zitten net zulke laadjes.
Ook zonder geleiders o.i.d.
En dat werkt. Maar niet zo goed als met geleiders. Maar dat is dan wel teak op teak.
Ik denk dat als de de onderkant van het laadje gladder maakt door er bv twee van die strijkstrookjes op te plakken het een stuk beter gaat.

grts, Raymond
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
wat denk je van een gordijnrails .... ??? zie foto( heb ik bij mijn dochter gemaakt) het voordeel is : minder stof op haar kleren, en als ze haar kamer netjes heeft(nu niet) lijkt het ook nog leuk... gordijnen kun je kant en klaar kopen bij Leenbakker of Kwantum...

gordijn.jpg
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Wij hebben thuis ook meubels met laden en die hebben allemaal geen echte gelijders.

Die zijn allemaal met een sleuf in de lade en die gelijd over een lat in de zijkant van de kast zo als Ronald omschrijft.

Ik heb wel is gelezen dat mensen op de geleiders even met een waxinelichtje wrijven om ze wat gladder te krijgen. Of dit werkt weet ik niet.

Gr. Jordi
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Bedankt voor de diverse tips.

@Raymond: ikzelf denk ook aan een soort van 'geleider' onder de lade.

@TiMeR-JaN: ik denk dat je de vraag niet helemaal goed begrepen hebt... ;)
En ik weet heel zeker dat die kennissen van mij geen gordijntje willen in de hal van hun nieuwe design villa :)
"Hoe strakker hoe beter is het credo daar."

@Jordi: ja inderdaad, nu je het zegt... #waxine
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ja, kaarsvet werkt. Ik gebruik gewoon het hout waar het meubel ook van is gemaakt, dus grenen op grenen, eik op eik etc, om de geleidelatjes van te maken.

Niet lakken, verven of eitsen, wel evt olie.

Groet, Rob.

Maarrrrrr.... Als je een strak designmeubel maakt, dan zou ik toch kiezen voor een fraaie high tech geleider. :p
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Er is een reden dat ik niet heb gekozen voor het opnemen van ladegeleiders aan de zijkanten van de lades: het gedeelte direct links van de lades is een wand.
Ik heb bewust gekozen om daar niet ook een strook plaatmateriaal tegenaan te zetten. Ten eerste vind ik, dat het weglaten een rustiger beeld geeft.
Ten tweede is de beschikbare breedte beperkt. Een extra plank en/of een set geleiders aan de zijkant van de lades levert teveel ruimteverlies op.

De reacties bevestigen wel en beetje mijn gedachtegang: ik opteer voor strookjes aan de onderzijde van de lades, waarbij ik tevens rekening zal moeten houden
dat de lades niet links tegen de muur aan gaan schurken. Maar daar kom ik wel uit. Dank voor jullie inbreng tot nu toe.

@Fred: kende het niet #carnaubawas. Ik ga daar eens verder induiken.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Tegen de muur schuren zal het zeker, waarom niet een sleuf in het midden van de onderkant van de la, en een balkje waar de la overheen loopt? Zo voorkom je dat de la naar links of rechts kan, en blijft muur mooi :)

En echt waar, een geleider neemt geen ruimte in, ze zitten in je hout, niet naast je hout. Maar dat je geen geleider aan de muur wilt vastmaken kan ik mij iets bij voorstellen.
 

WR1944

Oud hout
Ik zou in jouw geval voor een latje op de bodem kiezen en een groef in de onderkant van de lade. Die groef hoeft niet dieper te zijn dan zo'n 5 mm want het is alleen voor de zijdelingse beweging. Je kan voor dat latje ook een stripje kunststof gebruiken, bijvoorbeeld van een oude kunststof snijplank.
Ik weet niet of de achterkant van de lade even hoog is als de voorkant maar die achterkant kan je beter wat lager maken. Als je het niet doet bouw je bij het sluiten een luchtkussen op en veroorzaak je bij het openen een vacuum. Een paar centimeter is genoeg. De luchtdruk bij het sluiten bouwt zoveel druk op dat er een ware storm door de lade gaat bij snel sluiten. ;-)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ja, kaarsvet werkt. Ik gebruik gewoon het hout waar het meubel ook van is gemaakt, dus grenen op grenen, eik op eik etc, om de geleidelatjes van te maken.

Niet lakken, verven of eitsen, wel evt olie.

Groet, Rob.

Maarrrrrr.... Als je een strak designmeubel maakt, dan zou ik toch kiezen voor een fraaie high tech geleider. :p

Men zegt dat lades en latten van hetzelfde materiaal sneller slijten. Het advies is dan ook om hardhouten latten te gebruiken bij zachthouten laden.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@ vurenhout, kun je doen maar ik zou dan wel onder de lades een dunne slijt lat maken die vervangen kan worden. Dit zie je ook veel bij oude kasten.Cas
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
ze hebben bij de bouwmarkt ook plakstrips van teflon, die zou je ook op de lade of de zijkant kunnen plakken.

mijn hout op hout la heb ik met bijenwas ingesmeerd, loopt ook als een trein
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
en als je aan de binnenkant van de geleidertjes een strookje op de kast plakt kan de lade nooit tegen de muur aan gaan lopen
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik weet niet of de achterkant van de lade even hoog is als de voorkant maar die achterkant kan je beter wat lager maken. Als je het niet doet bouw je bij het sluiten een luchtkussen op en veroorzaak je bij het openen een vacuum. Een paar centimeter is genoeg. De luchtdruk bij het sluiten bouwt zoveel druk op dat er een ware storm door de lade gaat bij snel sluiten.

Ja inderdaad, die ervaring heb ik eerder ook opgedaan. Zal me nu niet weer gebeuren... :rolleyes:

Leuk ontwerp trouwens, van welke houtsoort ga je de rest van het meubel maken?

Dank je ! Is redelijk basic en strak, maar daar houden zij wel van.
Aangezien nagenoeg alles in hun hun woning wit wordt (in de oh-zo bekende kleur 9010...) was de materiaalkeuze snel gemaakt: op de lades na maak ik alles van 18 mm gegrond MDF. De lades ga ik maken van 15 mm MPX.
Als het aan mij zou liggen, dan zou ik de frontjes van de lades van massief hout gaan maken. Maar... gezien de bijna extreme 'hang' naar RAL 9010 kan dat dus ook nog wel eens MDF worden. Even afwachten dus...
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Even een fotootje zoals ik heb heb gedaan, de diepte van 0,5 cm ingefreest en 2,5 cm hoog, glijdend dan ook op eiken lat met kaarsvet.

P5250026.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.