Lade glijstrip (ptfe?)

EdZaagt

Nieuw lid
21 jan 2025
9
7
Amsterdam
Ik wil een paar lades in een meubel maken zonder gebruik van ladegeleiders, maar het glijstrips aan de onderkant.
(De lades worden klein en licht en wat er in komt is ook niet zwaar)

Is teflon/ptfe daarvoor geschikt en hoe kun je dat goed plakken op de kopse kant van multiplex?

En waar zou je kun je dat in kleine maten kunnen kopen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.477
3.239
Maak die strips gewoon van bijvoorbeeld eiken. Dat werkt prima voor je toepassing en kan je gewoon tegen het multiplex lijmen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.092
564
Noord-Veluwe
Waarom? Ik gebruik de tape waar @Charel09 naar verwijst al heel lang. Weliswaar niet voor laden, maar wel om dingen te laten glijden. Nooit problemen mee gehad.

Oh, wacht... PTFE. Niet goed gelezen. Ik gebruik UHMWPE tape.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.092
564
Noord-Veluwe
Oeh, dan moet ik even gaan graven in de bonnetjes of die van de tape er nog tussen zit, want ik heb geen idee meer waar ik dit vandaan heb. Gelukkig heb ik alles digitaal, dus dat moet wel te doen zijn, mits deze ertussen zit. Ik ga vanavond een poging wagen.

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.092
564
Noord-Veluwe
Ik heb helaas geen bonnetje kunnen vinden. Maar aan de binnenkant van de rol staan wel 2 merknamen, namelijk "TapeCase" en "3M". Misschien is de eerste een productnaam van een serie die 3M voert? Geen idee.

Ik vermoed dat als je Googlet op "TapeCase UHMWPE tape" dat je wel wat aanbieders zult vinden. Ik kan me herinneren dat het niet goedkoop was (ook niet overdreven duur trouwens), maar anderzijds werkt het na een aantal jaar in gebruik nog steeds als een zonnetje. Het was dus z'n geld waard (in mijn ogen).

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

EdZaagt

Nieuw lid
21 jan 2025
9
7
Amsterdam
Ik heb helaas geen bonnetje kunnen vinden. Maar aan de binnenkant van de rol staan wel 2 merknamen, namelijk "TapeCase" en "3M". Misschien is de eerste een productnaam van een serie die 3M voert? Geen idee.

Ik vermoed dat als je Googlet op "TapeCase UHMWPE tape" dat je wel wat aanbieders zult vinden. Ik kan me herinneren dat het niet goedkoop was (ook niet overdreven duur trouwens), maar anderzijds werkt het na een aantal jaar in gebruik nog steeds als een zonnetje. Het was dus z'n geld waard (in mijn ogen).
En heb je dat in een vergelijkbare situatie gebruikt als een klein laatje? Om iets een beetje soepeler te laten glijden?

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.891
1.116
Leeuwarden
Ik heb in mijn ladekast van de werkplaats de laden van populierenmultiplex op de onderkant met Titebond III verzadigd. Daarmee ontstond een harde glijlaag. De laden lopen op hard-maple latten die met harde bijenwas zijn ingesmeerd. Ook de zware laden lopen al jaren soepel!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.092
564
Noord-Veluwe
@EdZaagt : nou nee, niet voor laden. Dit was o.a. voor een vrij groot dubbelglaspaneel (1.5x2m) bij een vakantiehuisje in Zweden dat bijna horizontaal (net genoeg om afschot te hebben) moest kunnen schuiven. Het was een bovenlicht dat ook open kon door het te verschuiven. Ondanks mijn suggesties dit anders op te lossen wilden deze mensen per se de oude constructie handhaven en dus moest ik met zink en dit soort tape aan de gang. Tot mijn verbazing is het nooit (of nog niet?) gaan lekken.

Als de tape onder dat soort omstandigheden z'n werk goed is blijven doen, dan zou het voor laatjes zeker goed genoeg moeten zijn, lijkt mij.

De hierboven beschreven methode met was is trouwens absoluut goed genoeg voor laden en heeft z'n werking ruimschoots bewezen, maar niet voor de situatie waar ik toen mee te dealen had. Afhankelijk van de toepassing is het wel erg belangrijk het juiste hechtmiddel te kiezen. Vandaar dat ik geen risico wilde nemen en op safe speelde door voor 3M te gaan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.