Laagstructuur Berken 18/21 mm

deklatje

Nieuw lid
16 aug 2020
7
3
Hallo,
Voor een voorraad-/wasmachinekast wil ik berken multiplex gaan gebruiken om die dan vervolgens in de blanke lak te zetten. Wat ik mooi vind is de laagstructuur van deze platen. Het zullen waarschijnlijk 21 of 24 mm platen worden die in de blanke lak gezet worden. Afgezien van de linker zijkant van het geheel en de frontjes gaat het mij met name om de kopse kanten die voor de uitstraling moeten zorgen. Deze in de blanke lak lijkt mij erg mooi.
Nu mijn vraag; Is de laagstructuur van zowel de B/BB als de BB/BB en eventueel de CP kwaliteit van gelijke orde? Maw, is elke kwaliteit zo te schuren en te lakken dat er een volle, mooie structuur ontstaat?

Alvast bedankt.berging-11.jpg
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
ja of je moet toevallig op een ingezet stukje fineer stoten , maar dat is alleen voor kenners te zien , de gemiddelde bewonderaar van je meubel zal alleen maar zijn mond open hebben van jaloezie

De cp heb ik nog nooit mee gewerkt !
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb al 3 & 4B gebruikt
het aantal B's staat voor de hoeveelheid herstellingen in de buitenste lagen
aan de kopse kanten merk ik geen verschil
geen ervaring met CP
die wordt meestal gebruikt om een HPL laag op te kleven
18 mm is voldoende stevig
in dit ontwerp kan je met een gerust hart voor 4B gaan, want de minder mooie zijden kan je binnenin gebruiken
 

deklatje

Nieuw lid
16 aug 2020
7
3
Dank voor je info! Maakt het ook nog wat uit waar ik deze platen vandaan laat komen? De Arnhemse Fijnhouthandel of een andere online houtgroothandel? Ik zie veel aanbieders maar heb zo mijn twijfels over de "grotere en wat goedkopere" houtgroothandels online. Het kan misschien een misopvatting wezen maar liever heb ik het direkt goed!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
zowel de 3B als de 4B hebben fouten op de kopse kanten
dat zijn donkerbruine streepjes of holtes van een paar cm lang
maar vermits je de platen kan draaien, kan je die aan de achterkant plaatsen
maar echt lelijk zijn ze niet
zoals reeds geschreven volstaat 18 mm
mpx berk is pakken sterker dan mdf of vezelplaat
het zijn vooral de horizontale verbindingen die de krachten op moeten vangen
zeker als er een wasmachine in steekt

Maakt het ook nog wat uit waar ik deze platen vandaan laat komen?
meestal wel
er bestaat zoiets als goeie ervaringen met leveranciers
jouw regio staat niet in je profiel, dus kan ik jou geen leverancier in de nabijheid aanraden
 

deklatje

Nieuw lid
16 aug 2020
7
3
Regio is Salland, Overijssel.
Ophalen ergens in de buurt is mogelijk maar evt transportkosten zijn geen probleem. Wil wel graag berken mpx, niet wat anders.

Platen waar was-en droger op staan zijn 30 mm, net zoals de bodemplaten. Deze staan dan weer op trillingvrije stelpoten. Al het andere had ik bedacht op 21 mm of 24 mm. 18 mm geeft mij nog enige twijfels vwb een stevige constructie. Eerlijkheid gebied me wel om te zeggen dat ik niet eerder een berken 18 mm plaat in handen heb gehad!
Dus enige twijfel heb ik maar deze kan ongegrond zijn!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Regio is Salland, Overijssel.
over naar 'familie' voor goeie leveranciers in de buurt
18 mm geeft mij nog enige twijfels vwb een stevige constructie.
enkel voor estethische doeleinden, bij grote overspanningen, of bij extreme belastingen zal je een platenconstructie vinden die dikker is dan 18 mm
al het andere is 18 mm, en dan nog is het meestal vezelplaat of mdf, wat minder stevig is dan mpx berk
let ook op de meerprijs voor dikker dan 18 mm
jouw ontwerp zijn delen van 600 mm breed
het is mogelijk dat ikea zo'n constructies aanbiedt
kijk eens naar de dikte van hun platen (en 't is gegarandeerd een melamineplaat uit vezelplaat of mdf)
bij twijfel aan de draagkracht . . . pak een mpx van 18 mm en 600 mm breed, en ga er eens op staan
met je voeten op 150 mm van de eindes, niet in het midden, want dan zorg je voor een puntbelasting
 

deklatje

Nieuw lid
16 aug 2020
7
3
Bedankt voor de goede adviezen!
Heb inmiddels de platen besteld bij AF in Arnhem en kan dus aan de slag :)
Het zijn de 18 mm platen geworden. En dan de 30 mm voor de bodemplaten en de dragers voor wasmch/droger.
Is het trouwens verstandig om het frame voor de montage in de lak te zetten of kan dat ook als het frame klaar is? Ben bang dat ik ruimte te kort kom om de panelen allemaal eerst apart te lakken.
En dan nog een tip over welke lak te gebruiken?? Linker kant kast en kopse kanten zijn belangrijk voor mij vwb uitstraling
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is het trouwens verstandig om het frame voor de montage in de lak te zetten of kan dat ook als het frame klaar is?
met die tweestrijd zit ook ik altijd :ROFLMAO:
zet je de struktuur vóór het monteren in de lak, dan kan je die later makkelijk uit mekaar halen
het is wel monnikenwerk
gelakte platen zagen echter beter op definitieve maat, want ze splinteren niet zo snel
zet je hem na het monteren in de lak, dan plakt die volledig aan mekaar
uit mekaar halen mag je met weggooien gelijkstellen
maar als die blijft staan tot er een nieuwe komt, dan is dat geen belemmering
ik zou jou lak uit het zuiden aan kunnen raden, maar in het noorden lakt men anders :unsure:
daar hebben skylt en trae lyx het voor het zeggen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
met die tweestrijd zit ook ik altijd :ROFLMAO:
zet je de struktuur vóór het monteren in de lak, dan kan je die later makkelijk uit mekaar halen
het is wel monnikenwerk
gelakte platen zagen echter beter op definitieve maat, want ze splinteren niet zo snel
zet je hem na het monteren in de lak, dan plakt die volledig aan mekaar
uit mekaar halen mag je met weggooien gelijkstellen
maar als die blijft staan tot er een nieuwe komt, dan is dat geen belemmering

ik zou jou lak uit het zuiden aan kunnen raden, maar in het noorden lakt men anders :unsure:
daar hebben skylt en trae lyx het voor het zeggen

Vooraf afplakken is niet echt een probleem omdat er plakband is van 19 mm. Goede method is eerst droog monteren en langs alle hoeken een scherp mes te halen. Dan weet je waar het plakband hoort.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
onderstaande reactie krijg ik wel in mijn e-mail, maar vind ik bij doorklikken niet in dit draadje terug

ik gebruik linitop acryl pu
3 lagen op berk mpx
mpx schuren met 150
na de 1ste laag schuren met 220
er is ook een parketversie, maar voor een kast is daar geen nood aan
aanbrengen met een borstel & vlakken met een rol voor watergedragen verf

alternatief is ciranova ecofix plus als grondlaag + 2 lagen fortico 1c
de 2c wilde ik niet omwille van het geknoei met mengen + resten die je op moet gebruiken of weggooien
de ecofix plus fixeert de kleur van het massief hout
er zijn verhelderende lakken, maar met stroken massief hout is dat te gewaagd
je loopt het risico dat de ene strook overdreven helderder wordt dan de andere

1598076137373.png
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
het maakt niet uit wie de platen levert wel bij welke fabrikant ze zijn ingekocht.
in zijn algemeenheid moet je gewoon vragen naar de goede of mooie platen als je ze gaat kopen.
of wat zoekwerk verrichten en ze ergens bestellen waar ze met fabrikant op de site worden genoemd.

ze zelf gaan uitzoeken kan natuurlijk ook het is geen straf om eens rond te struinen bij de houdhandel
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik volg dit draadje met veel interesse want ook ik ga binnenkort beginnen met wat kledingkasten in MDF.
Hoe ga jij de wanden en planken bevestigen? Ik denk dat ik dado's ga frezen waarna ik de planken in de wanden kan schuiven en verlijmen. Ook de zijpanelen wil ik zo bevestigen op de bodem. Een beetje zoals onderstaand voorbeeld.
Ik had begrepen dat lamello's te weinig stevigheid geven om de planken op z'n plek te houden.

Voor een ander project heb ik Polyvine vloervernis 2x mat gekocht.
polyvine-vloervernis-heel-mat
Deze schijnt net zo onzichtbaar te zijn als Skylt maar voordeel is dat het een 1K product is. Makkelijker te verwerken dus. Ik krijg het vandaag binnen en zal een proefstukje maken op multiplex.7c33ec7e08593bf45b36296293c04cf4.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Polyvine is ook wat ik overweeg, dus wat foto's van het proefstuk zijn zeker interessant. Ik kijk er vooral naar i.v.m. het prijsverschil.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Hierbij een paar foto's van Wisa berken multiplex met daarop 2 lagen Polivine. Je ziet er werkelijk waar niets van. Ik zit me zelf ook af te vragen of ik wel genoeg laagdikte heb aangebracht.
De dunne stroken zijn behandeld, de dikkere strook is onbehandeld. Ik dacht eerst dat het behandelde deel donkerder/geler uitviel, maar volgens mij is dat gewoon de fineer aangezien een andere kant dat niet heeft.


thumbnail_20200827_162252.jpgthumbnail_20200827_162441.jpgthumbnail_20200827_162359.jpgthumbnail_20200827_162316.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: LeonvB

deklatje

Nieuw lid
16 aug 2020
7
3
Update:
In grote lijnen is de kast klaar, ben er tot nu toe aardig tevreden over. Niet alles verliep helemaal vlekkeloos, maar de wasmachine en droger draaien inmiddels! De kast was in eerste instantie verankerd tegen de muur maar al gauw gaf dit een te starre constructie waardoor de aanwezige trillingen doorgegeven werden aan de muur. Niet goed! Heb dit opgevangen door trillingsdempers te plaatsen tussen muur en kast. Nu stukken beter!
De ladegeleiders zitten erin, de laden bijna klaar maar nu zit ik nog met de frontjes.
De kopse kanten van de kast zit nu 2x in de lak met linitop vernis mat. Het resultaat val me wel wat tegen, ik had het donkerder verwacht

De frontjes wil ik strak houden met bv room witte hpl. Maar is het dan verstandig om MDF met hpl te nemen of berken met hpl?
Berken lijkt mij mooier, alhoewel het inliggende deurtjes worden, dus je ziet alleen de voorkant. Ik las ergens dat mpx als frontjes krom kan trekken maar is dat ook zo als het bekleed is met hpl?


IMG_20200914_184026.jpg.IMG_20200830_102115.jpgIMG_20200826_201238.jpgIMG_20200914_184100.jpgIMG_20200914_184132.jpgIMG_20200826_201338.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Trip, Musicus en mk23

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De frontjes wil ik strak houden met bv room witte hpl. Maar is het dan verstandig om MDF met hpl te nemen of berken met hpl?
Berken lijkt mij mooier, alhoewel het inliggende deurtjes worden, dus je ziet alleen de voorkant. Ik las ergens dat mpx als frontjes krom kan trekken maar is dat ook zo als het bekleed is met hpl?
voor de voorkanten kan je dezelfde mpx berk nemen
wil je roomwit, zet ze dan in ral 9001
uiteraard kan je hpl nemen, maar dan moet je een hele plaat pakken & wat is de prijs ?
mdf, vezelplaat of berken als onderplaat maakt geen verschil omdat je enkel de voorkant zal zien
het kromtrekken kan je bij elke houtsoort beperken door de bevestigingsschroeven op de uiteinden van de schuif te zetten
welke handgrepen ga je er op zetten ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.