L verbinding met gemelamineerd spaanplaat

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
20
0
Ik ben kasten aan het maken en bij de eerste kast heb ik deuvels gebruikt om L verbindingen te maken. De deuvels heb ik gelijmd en ook de hele kopse kant van het spaanplaat. Ik heb mijn standaard D3 houtlijm gebruikt. Achteraf bedacht ik me pas dat die lijm waarschijnlijk niet erg gaat houden op de melamine laag.

Daarna heb ik een kast gemaakt, waarbij ik alleen de deuvels heb verlijmd.

En nu begin ik te twijfelen wat ik het beste kan doen bij de volgende kasten. Ik kan ze ook gewoon schroeven, die zijwanden van de kast komen namelijk uit het zicht.

Welke methode is het meest gebruikelijk?

En als ik ga schroeven, welke schroeven zal ik dan pakken voor 18 mm dikke spaanplaat en hoe zorg ik ervoor dat de melamine laag niet uitbreekt door de kop van de schroef? Zijn er hulpgereedschappen die helpen bij het snel bepalen van de schroefgaten en recht houden van de boor?

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
128
129
65
Boechout (Prov. Antwerpen)
Persoonlijk zou ik gebruik maken van lamellos voor de verbinding en dan gewoon schroeven en desgevallend (als het vooralsnog toch in het zicht is) geboorde schroeven met afdekkapjes gebruiken.

jorisvh

Post veel
de lijm op de melamine doet wel iets maar zeker niet voldoende om enkel daar op te rekenen.
ik gebruik spaanplaatschroeven 4,0x45 met deeldraad 1731168457785.png
of korpusschroeven 4,0x45 met extra onderkopsdraad 1731168374330.png
voorboren 3mm + verzinkboor (en gewoon vast = vast draaien)voorkomt uitbraak.

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
20
0
Fijn voor deze snelle bevestiging. Ik gebruikte 4,0 x 40 deeldraad schroeven met 3 mm voorboren, maar de eerste keer was ik vergeten te verzinken en begon de spaanplaat te splijten bij het verzinken van de kop in de melamine.

Verder zoek ik nog een makkelijke manier om snel gecentreerd voor te kunnen boren.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.667
2.412
Klein-Brabant, Vlaanderen
zijwanden van de kast komen namelijk uit het zicht
hoe zorg ik ervoor dat de melamine laag niet uitbreekt door de kop van de schroef?
ook bij mijn schroeven met freesribben onderaan de kop + deeldraad breekt de melamine soms uit
wil je dat vermijden, dan kan je na het voorboren een verzinkboor gebruiken
als de zijwanden uit het zicht blijven, maak ik me daar geen zorgen om

jorisvh

Post veel
Verder zoek ik nog een makkelijke manier om snel gecentreerd voor te kunnen boren.
om af te tekenen zodat het gat in het midden van de 18mm terecht komt, kan je evt een malletje maken of zo’n aftekending met veel gaatjes gebruiken. in de andere richting komt het niet op aan paar mm aan, zolang je niet door deuvels of Lamello schroeft en niet te dicht bij de rand.
en dan moet je mooi haaks boren. ik kan me inbeelden dat je daar een of ander hulpstuk voor kan verzinnen maar dat lijkt me veel gedoe.
ik doe dit allemaal op het zicht, uit de losse hand.

je vroeg hoe het moet en dan krijg je de mooie theorie met voorboren, verzinkboor, …
in alle eerlijkheid, in de praktijk schroef ik regelmatig gewoon zonder voorboren en dat gaat prima. er breekt al eens wat melamine uit maar dat zie je toch niet.
een goeie schroef met scherpe boorkop om door de melamine te geraken en met freesrandjes onder de kop die als een soort verzinkboor werken, helpt natuurlijk.
spaanplaat splijt niet zo snel omdat er veel lucht in zit, zeker in het midden, en de schroef dus makkelijk materiaal kan verdringen. je moet natuurlijk niet vlak bij de rand schroeven, zeker niet als er geen kantenband op zit.

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.