hoi allemaal, wederom dank voor het delen van jullie ervaringen en tips!
@Schaafnerd dank voor je aanbod, maar ik woon helaas ver weg van Den Bosch. Mocht ik toch eens in de buurt komen dan meld ik mij!
Ik ga toch kijken of ik een exemplaar met niet haaks geplaatste beitel kan vinden, want ik zou zelf denken dat dat iets makkelijker zou kunnen werken. Als dat niet lukt, lijkt het er op dat een recht geplaatste beitel ook voor de meeste toepassingen goed moet werken!
Overigens, ik kan nu wel een nette sponning met de Kunz maken. Maar het blijft een apparaat waar ik onhandig mee blijf werken, want regelmatig schiet de beitel los. Ook de knop om de beitel vast te zetten heeft een (te) kleine diameter en voelt niet lekker t.o.v. mijn veel fijner werkende Juuma schaven; ook de klemming van de bout op de beitel is niet echt lekker. Het werkt allemaal wel als je je best doet, maar het kost al met al relatief veel moeite t.o.v. mijn tweedehands gekochte, Chineze, Juuma schaven en mijn oude, eveneens tweedehands gekochte houten schaven. Voor mij voorlopig dus geen groene Kunz schaven meer.