Kumiko japans geredschap zelf maken hulp gezocht Ganna 60* 30 * & 45*

albert alting

Nieuw lid
20 mrt 2023
6
0
Grijpskerk
Hallo Woodwork forum.
(ik zoek meester in gereedschap maken). (begeleiding/ Cursus/ samenwerking) (specializeerd gereedschap.) (kumiko) (Ganna)

Ik ben al een jaar druk mij zelf te het ontwikkelen in de vaardigheden van het maken van Kumiko.
Kumiko is een enorme passie van mij geworden en ben druk bezig mijn hele werkplaats hier op in te richten.
Een van mijn grote wensen is om dit proses op professioneel niveau te kunnen produceren hier voor mis ik een stuk gereedschap dat dit proses flink versneld,
de asanoha - Ganna / gomagara - ganna / en de ori - ganna. (zie hier onder voorbeeld)
Ik heb gezien dat deze gebruikt worden in een Kumiko werkplaats in Kopenhagen, bij Ashi.Work, aleen geven die komend jaarren geen cursusen hier over.
1679307340549.png
Deze zijn echter peper duur om te bestellen uit Japan zonder enig zicht op levertijd. Want deze worden in kleine oplage gemaakt.
(zie link hier onder als voorbeeld.

Als houtbewerker is de vaardigheid je eigen gereedschap te maken natuurlijk een crusiaal vaardigheid om te hebben.
Ik wil daarom op dit forum vragen of er iemand in Nederland is die mij wil hiermee wil helpen?
ik zoek een vakman die vaardig is in het maaken van eigen gereedschap bij voorkeur schaaven en deze uitdaging met mij aan wil gaan?
Ik woon in Grijpskerk maar ben bereid er heel nederland voor af te reizen. Mijn eigen beschikking tot werkplaats is te zien op mijn instagram.
AlbertAlting of #ajawoodshop.
vaardigheden en tijd hebben belangrijke waarde, dus kosten kunnen we ook over praten.

Ik hoop dat er hier profesionals zijn die avinitijd hebben met kumiko en een meede kumiko fanatiekeling wil helpen de volgende stap in profesionaliseren te maken.
stuur mij persoonlijk een bericht dan wissel ik graag contact gegevens uit.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Ik ken het gereedschap niet en de foto geeft mij geen klaar beeld over het mes. Op de Japanse website is het mes ingepakt, .

Gaat het hierom, een burijn in een schaaf?


groeten ,
Ornament
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Als ik het goed begrijp kun je met die schaaf de verstekken die nodig zijn over de hele lengte van de kopse kant van het hout in één keer schaven. Dat in plaats van aan elk individueel stukje hout met een beitel en een hoekhulpstuk de hoek stukje voor stukje aanschuinen. En die schaaf en/of die speciaal gevormde beitel zoek je en dan flink goedkoper dan die ongeveer 490 euro (69000 Yen?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Als het gaat om het maken van de beitel zou je eens bij de stadswerkplaats in Groningen kunnen kijken. Ik heb daar 2 cursussen smeden gedaan, basisvaardigheden en gereedschap maken. In overleg met de docent was van alles mogelijk.
 

albert alting

Nieuw lid
20 mrt 2023
6
0
Grijpskerk
Ik ken het gereedschap niet en de foto geeft mij geen klaar beeld over het mes. Op de Japanse website is het mes ingepakt, .

Gaat het hierom, een burijn in een schaaf?


groeten ,
Ornament

Ik ken het gereedschap niet en de foto geeft mij geen klaar beeld over het mes. Op de Japanse website is het mes ingepakt, .

Gaat het hierom, een burijn in een schaaf?


groeten ,
Ornament
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

luek dat je dit filmpje laat zien ik ben dus bij haar geweeest afgelope jaar. voor een kijkje in haar werkplaats en kwam toen dus presies dat stuk gereedschap tegen.
 

albert alting

Nieuw lid
20 mrt 2023
6
0
Grijpskerk
Hallo Albert,
Zijn de beitels misschien los verkrijgbaar?
De rest lijkt mijn geen probleem zelf te maken.
dat vind ik ook een prima idee om te doen. maar het maaken van de rest vind ik dus de grootste uitdaging.
tot nu toe heb ik daar wijning goed resultaat mee behaald. ik kan dus wel wat begelijding en of cursus gebruiken. kennen jullie imand hier op het forum die in in het gereedschap maaken zit?
 
Laatst bewerkt:

albert alting

Nieuw lid
20 mrt 2023
6
0
Grijpskerk
Als het gaat om het maken van de beitel zou je eens bij de stadswerkplaats in Groningen kunnen kijken. Ik heb daar 2 cursussen smeden gedaan, basisvaardigheden en gereedschap maken. In overleg met de docent was van alles mogelijk.
dat is ook best een mogelijkheid maar niet mijn eerste keuze. metaal bewerken is een kompleet ander fak wat mij betreft.
 

albert alting

Nieuw lid
20 mrt 2023
6
0
Grijpskerk
Als ik het goed begrijp kun je met die schaaf de verstekken die nodig zijn over de hele lengte van de kopse kant van het hout in één keer schaven. Dat in plaats van aan elk individueel stukje hout met een beitel en een hoekhulpstuk de hoek stukje voor stukje aanschuinen. En die schaaf en/of die speciaal gevormde beitel zoek je en dan flink goedkoper dan die ongeveer 490 euro (69000 Yen?
ook de schaven zelf zijn niet makelijk te vinden. maarals je een plek weet waar deze verkocht woren zou geweldig zijn. ben jij instaat mij hier in te begelijden? voel je daar wat voor in cursus form?
 
Laatst bewerkt:

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Je zou eventueel een oude driehoeksvijl kunnen gebruiken om de schaafbeitel te maken, de 60 graden hoek zit daar al in. Is al gehard, even thuis in de oven ontlaten en dan met een dremel of iet dergelijs de binnenkant uithollen om een mooie vouw te kunnen maken. Ben je even bezig maar heb je wel wat. de 30 graden en 45 graden zijn misschien wat lastiger, en oude hoekbeitel voor 45 en dan voor 30 toch even een smid lief aankijken of goed zoeken op het internet.

~Jobtiel
 

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
ook de schaven zelf zijn niet makelijk te vinden. maar zeker een plek waar deze verkocht woren zou geweldig zijn. jammer genoeg doet de man van jou linkjes niet dit soord bijtels. (ik zla het vragen maar maar verwacht het niet).
Kun je geen mallen maken in die bepaalde graden en dan met een klein blokschaafje schaven?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.608
Een stukje gereedschapsstaal van 2mm zagen, in de oven en omzetten is niet het probleem. Het gaat vooral om de warmtebehandeling daar na.
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Een stukje gereedschapsstaal van 2mm zagen, in de oven en omzetten is niet het probleem. Het gaat vooral om de warmtebehandeling daar na.

Een vijl is dus al gehard, als je die verder ontlaat om hem wat minder hard en taaier te maken in een normale oven hoef je verder geen warmtebehandeling te doen. De bewerking gaat dan wat wel wat lastiger dan dat je onthard staal gebruikt en dat zelf hard en ontlaat. Je mag me een zelfgemaakte schaafbeitel opsturen dan wil ik hem wel voor je harden.

~Jobtiel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.608
Waarom zou je met een vijl willen beginnen? Je weet de samenstelling daar niet van, dus weet je ook niet wat voor hardings en ontlatings traject je moet volgen om tot een eventueel bruikbare schaafbeitel te komen. Elke beitel is een compromis tussen hardheid, standtijd, slijpbaarheid, taaiheid, noem maar op. Als ik die filmpjes zo bekijk, gebruiken ze hout zonder imperfecties en redelijk zacht. daar zou je dus een beitel voor willen die makkelijk zeer scherp te slijpen is. Scherpte is belangrijker dus de bijtel mag wat brosser zijn. Een vijl heeft veel materiaal achter de snijkant. Daar is standtijd belangrijk, omdat hij niet makkelijk te scherpen is. Je wil niet dat je hem na elk klusje moet weggooien, omdat hij al bot is. dat kost je dus scherpte. Een vijl heet stoken en in een bak olie gooien is niet zo moeilijk. Maar om tot snijgereedschap te komen ,dat zo veel mogelijk aan de gewenste eisen voldoet, is zeer complex .
 

albert alting

Nieuw lid
20 mrt 2023
6
0
Grijpskerk
Kun je geen mallen maken in die bepaalde graden en dan met een klein blokschaafje schaven?
die heb ik all. werken mooi maar zijn niet tijds effectief. deze schaaf is een enorme tijds effectiefe verbetering. darom ben ik er zo hefig naar op zoek. + de vaardiheid om zelf gereedschap te maaken is iets wat ik nog niet onder de knie heb. dus als er imand is die mij hier in kan bijstaan wil ik die graag vinden. voor deze klus. metaal bewerken heb ik helemaal nog geen kaas van gegeten. dus ook die obstakel moet overwonnen worden.
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Waarom zou je met een vijl willen beginnen? Je weet de samenstelling daar niet van, dus weet je ook niet wat voor hardings en ontlatings traject je moet volgen om tot een eventueel bruikbare schaafbeitel te komen. Elke beitel is een compromis tussen hardheid, standtijd, slijpbaarheid, taaiheid, noem maar op. Als ik die filmpjes zo bekijk, gebruiken ze hout zonder imperfecties en redelijk zacht. daar zou je dus een beitel voor willen die makkelijk zeer scherp te slijpen is. Scherpte is belangrijker dus de bijtel mag wat brosser zijn. Een vijl heeft veel materiaal achter de snijkant. Daar is standtijd belangrijk, omdat hij niet makkelijk te scherpen is. Je wil niet dat je hem na elk klusje moet weggooien, omdat hij al bot is. dat kost je dus scherpte. Een vijl heet stoken en in een bak olie gooien is niet zo moeilijk. Maar om tot snijgereedschap te komen ,dat zo veel mogelijk aan de gewenste eisen voldoet, is zeer complex .
In een ideale wereld heb je ideale materialen. als je met zo'n driekant vijl begint heb je automatisch je 60 graden hoek. Omdat een vijl zoals je zegt aan bepaalde eigenschappen moet voldoen, waar vooral ook de hardheid van belang is, is het hardingproces inderdaad zeer specifiek gedaan. Dat is ook het voordeel van een vijl gebruiken. die is dus al industrieel gehard met een zeer fijne en egale korrel. Als je hem zelf in een oven ontlaat om hem iets harder en taaier te maken heb je een goed staal van vaak rond de 1% koolstof met een bijne perfecte warmtebehandeling. En zelfs doe je het zelf is de warmtebehandeling van een vijl niet lastig, is bijna altijd erg vergevelijk in de behandeling met goede resultaten als je het niet optimaal doet.

Naar mijn idee is dus een driehoek vijl voor de 60 graden schaafbeitel het makkelijkst om de goede hoeken met een goed staal en goede eigenschappen te krijgen. Dat is tenminste mijn ervaring met het gebruik van vijlen staal om beitels, bijlen, dissels, en messen te smeden. Je kan het jezelf natuurlijk ook lastig maken door nieuw ontlaat staal te kopen en de 60 graden hoek en warmtebehandeling proberen perfect te krijgen.


~Jobtiel
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Als je hem zelf in een oven ontlaat om hem iets harder en taaier te maken heb je een goed staal van vaak rond de 1% koolstof met een bijne perfecte warmtebehandeling.
Ontlaten in combinatie met én harder én taaier maken gaat niet samen. Ontlaten doe je primair om de (te hoge) brosheid naar beneden te halen, zodat je een taaier staal overhoud. Nadeel is dat je ook inleverd in hardheid, dat is bij ordinaire gereedschapsstalen waar we het nu over hebben altijd een compromis. Het is aan de ontwerper om daarin zijn of haar 'sweet spot' te vinden voor de gevraagde toepassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.