Die foto laat een Burl zien, niet een MASUR Berk soort hout (Maser is blijkbaar niet hetzelfde als MASUR) misschien een nieuw woord of spelen op het woord Masur ??Op deze site staat m.i. ook goed uit gelegd hoe e.a. met maserknollen in elkaar zit http://www.kijkeensnaarhout.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=72
Er staat een prachtige foto van onderstaande zomer eik op de site.
Bekijk bijlage 41186
Groet Pel.
Erg verwarrend Allemaal Leo, de bewering van jou dat je de masur berk hebt, en de maser knol wat weer een gezwel aan een boom is? Maar het is wel allemaal prachtig hout als het door zaagt en de tekening te voorschijn komt.
Groet pel
Je zou de Arnhemse fijnhouthandel kunnen proberen.
http://www.af.nl/voorraad/massief/wortel/
http://www.af.nl/voorraad/massief/wortel/prijslijst.html
[/QUOTE
Ook hier vind ik in de voorraad alleen maser knollen van berk
Toch bedankt ]
Net als mensen beschermen bomen zich ook tegen infecties met bacteriën. Ze kapselen het zieke gebied in, waardoor een woekering ontstaan van houtcellen, die uit kunnen groeien tot vele malen de uiteindelijke stam. De bacteriën krijgen vaak vat op de boom via een beschadiging. Steenslag langs wegen wordt wel aangemerkt als starter en ingang voor de bacterie.
Enkele bacteriesoorten waarover ik las: taphrina betula (berk) -agrobacterium tumefaciens - nectria galligena. Aangezien ik geen bioloog ben is dit voor mij ook acacadabra.
Wie belangstelling heeft voor dit soort wortelhout kan terecht in Hamburg bij www.cropp-timber.com
Op de tweejaarlijkse landelijke Duitse houtdraaiersmanifestatie worden ze wel aangeboden voor het luxere draaiwerk.
vr.gr. Jan Pranger.
Is er een soort burl die ook geschikt is voor beitelhechten of zijn ze allemaal te warrig
Ik denk als het belangrijk is dat je Masur berk heb moet je weten dat het niet een berk knol is wat je krijgen want zoals Leo het zegt zijn de twee heel verschillende van aard d.w.z. de ene heeft een warrig vezel opbouw zonder dominant of merkbaar groei richting, de andere zoals de stuk die hier naast me ligt heeft een min of meer onaangetast opbouw maar wel de bijzonder kenmerken. Als je een mes met lemmet en massief heft wil is de knol waardoos. Als het gaat om de ander type mes met alleen de hout als versiering maakt het niet zo veel uit welke, knol of Masur. En voor een beitel hecht moet je het zeker weten. Om het verschil te zien moet je het hout goed kunnen inspecteren en of de buiten kant zien en niet een rechthoekig blok zoals het vak in de handel komt of door internet sites wordt aangeboden. Ik kan me voorstellen dat de knol is vak als de Masur verkocht voor een hoger prijs dan het eigenlijk waard is tot de onwetende koper. Pas op dus.
Een knol (burl) is per definitie warrig.
Geeft allemaal hout waar je niet op uitgekeken raakt !
Is er een soort burl die ook geschikt is voor beitelhechten of zijn ze allemaal te warrig
Pine de Masur is geem burl en is gewoon gegroeid als een boom, alleen zit daar het figuur en tekening in het hout.
.......