Krakende traptreden

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

Door een klant ben ik gevraagd of ik de trap naar zolder weer op kan frissen, kaalschuren van de traptreden, opnieuw in de olie zetten en een rubber antislip strip infrezen. Dit moet allemaal wel lukken. Ik denk dat het eiken of beuken treden zijn, op sommige plekken zitten wat beschadigingen en daaronder is het hout veel lichter, maar niet zo zacht als vuren.

Nu mijn vraag, de treden kraken behoorlijk, de constructie heb ik ook niet eerder gezien. Een houten lat (de witte) die in beide zijdes is ingefreesd, met daarop de traptreden op 2 plekken geschroefd. De traptreden zijn ook op 1 zijde in de trapboom ingefreesd.

Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Ik vermoed dat het kraken voortkomt uit speling tussen de traptrede en de trapboom. Of zal het komen door de lat die eronder zit?

Ik ben benieuwd wat jullie denken!
WhatsApp Image 2022-11-03 at 12.49.54.jpegWhatsApp Image 2022-11-03 at 12.45.41.jpegWhatsApp Image 2022-11-03 at 12.45.42.jpegWhatsApp Image 2022-11-03 at 12.46.43.jpeg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Alle treden afkitten langs de wangen
En lijmende kit tussen de trede en de lat.
Eventueel een schroef van onder de lat in de trede.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik vermoed dat de bruine treden niet de originele treden zijn maar dat die eruit zijn gehaald. (Trapbomen zijn wel erg ruim).

Daarvoor in de plaats de witte balk die aan beide zijden in de trapbomen zit en de bruine enkel aan de buitenzijde. Bruine trede met “maar” 2 schroeven vast. Hierdoor zou het kunnen zijn dat de treden t.o.v. De witte balk een beetje kunnen kantelen en vervolgens dus wringen.

Kunnen de bruine treden los? Vervolgens kit tussen witte en bruine treden en weer vastzetten of mogelijk wat extra schroeven die wat verder uit het hart van de witte balk zitten om eventueel wiebelen tegen te gaan.

??
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt voor de reacties, ik denk wel dat de bruine delen los kunnen ja, zitten met 2 schroeven vast en kan ze waarschijnlijk zo uit de trapboom halen.

Ik ga het proberen met kit ertussen en wat extra schroeven!
Onderstaande kit goed? Of eerder iets van high tack?

@Houtsoort ik stuur je een pb
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als er speling tussen de treden en de boom zit zou je met een dubbele spie de boel goed vast kunnen zetten. Is op lange termijn een betere oplossing dan met lijm, schroeven enzo aan de slag te gaan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe zou ik dit op kunnen lossen?
dit scenario komt mij bekend voor
de oorspronkelijke plaatser is niet meer actief, of kijkt niet achterom
dan kan de opdrachtgever enkel een nieuw iemand zoeken om het euvel op te lossen
ik zou de in jouw ogen beste oplossing met de klant doorspreken & die uitvoeren zonder garantie op succes
voor je het beseft wordt je door de mallemolen gedraaid
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik had een paar krakende treden in een hardhouten trap, daar heb ik aan de onderzijde van de trede een heel spitse hardhouten wig ingetikt en het uitstekende deel simpelweg afgebroken. Niets van te zien en het kraken is over.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Een houten wig en kut tussen de witte en bruine trede lijken mij hetzelfde effect te geven of zie ik iets over het hoofd? Ik denk dat ik dat eerst probeer en als het probleem blijft, dan nog tussen de trede en boom
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
In je vorige bericht noem je iets wat ik nog nooit heb horen kraken. Als de treden nu nog uit de trapboom kunnen moet vooral het kopse vlak van de trede aangepakt worden want die kraakt bijna zeker in het nest in de trapboom. Een laagje vilt op de kopse kant van de trede heeft waarschijnlijk meer effect dan kit tussen bruin en witte oppervlak waar alleen verticale drukkracht wordt uitgeoefend.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Dus als ik het goed begrijp dan een wig op het rode lijntje? Evt aan voor een achterkant trede?
traptrede.JPG

En dan op de kopse kant van de trede vilt? Dus trede los halen (als mogelijk), vilt op kopse kant plakken, terugplaatsen, houten wiggen erin slaan?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Inderdaad, dan komt de trede klem te zitten tussen boven en onderzijde van het nest in de trapboom. Gelukkig was dat bij mij al afdoende want ik kon de treden niet demonteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.