Kosten nieuwbouwwoning

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Heel erg bedankt, voor de uitgebreide antwoorden! Voorjaar 21 komt er bouwgrond beschikbaar, waar we waarschijnlijk voor moeten loten. Omdat ik zelf kan CAD-tekenen zit ik er aan te denken om de tekeningen zelf te maken, onder begeleiding van een bouw-professional. Heb ik voor een eerdere flinke verbouwing ook gedaan. Het voordeel, buitenom het geld, is dat je je dan gelijkt in allerlei zaken verdiept, zodat die geen verassing meer vormen later.

Ik zit te denken aan een bepaalde (niet standaard) casco-vorm. Dus alles door de aannemer laten doen en hetgene wat ik zelf kan eruit laten. Tegelwerk, saniair, binnen schilderwerk, behangen, tuin kan ik allemaal zelf.

Ook nog een idee is misschien om tijdens de bouw van de woning zelf een flinke schuur te bouwen, als de aannemer klaar is met de woning eerst de slaapkamers af te maken en bijvoorbeeld een tijdelijke keukentje in de schuur te zetten en daar te koken. Ondertussen de benedenverdieping af maken.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
In eigen beheer je huis bouwen is hartstikke gaaf.
T kost bergen energie en tijd, maar het is onwijs mooi om een idee wat je hebt gestalte te zien krijgen.

Het huis zelf afbouwen en dat puur zien als kosten besparing is wellicht wat kort door de bocht.

Door het zelf af te bouwen wordt het veel meer eigen.
Nadeel ervan is dat je nooit zo snel kan afbouwen als een aannemer dat doet.

Je bent echt veel tijd kwijt aan voorbereiding....spullen halen.....even heen en weer naar de bouwmarkt omdat je net die gatenzaag mist oid.

Als je het over een kosten besparing hebt, moet je ook je dubbele lasten meenemen in je afweging vind ik.
Hoeveel langer ben je langer bezig en hoe prijs je dat af.

En de opmerking is al eerder gemaakt.....

Vergis je niet in de kosten voor Riool Water Elektra Cai aansluitingen.
Dat was mede door een on-coulante ligging bij mij ook een bodemloze put.

Daarbij is het knap frustrerend als je aan bouwplaats verbetering hebt gedaan door worteldoek en repack te laten storten zodat dat al een mooie fundering kan worden voor bestrating, dat daar alle partijen naderhand nog doorheen moeten.....o_O

En je krijgt ze niet vooraf op je kavel om alles voor te bereiden.

Ze komen pas als t huis "klaar" is en gaan gewoon weer alles opengooien wat anderen al netjes gemaakt hadden......grrrr.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Het nadeel van zelf tekenen is dat je op niemand terug kan vallen bij fouten in je tekening.
en je je ook niet moet verkijken om de huidige ingewikkeldheid van een wabo aanvraag.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Het nadeel van zelf tekenen is dat je op niemand terug kan vallen bij fouten in je tekening.
en je je ook niet moet verkijken om de huidige ingewikkeldheid van een wabo aanvraag.
Ik doe het onder begeleiding van een prof. Met het stempel van het ingenieursbureau in de onderhoek van de tekening. Anders gaat de gemeente inderdaad moeilijk doen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De gemeente is het probleem niet.
die meten even de dikte van de stapelen zetten er een stempel op als het meer is dan 8 cm ;)

Waar het om gaat is dat je niet een deel van de verantwoording bij de ontwerper kan neerleggen.

als jouw kennis eigen baas is oke.
Maar anders zal dat bureau het je niet in dank afnemen als hun naam onder stukken zet die niet van hun zijn.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
In eigen beheer je huis bouwen is hartstikke gaaf.
T kost bergen energie en tijd, maar het is onwijs mooi om een idee wat je hebt gestalte te zien krijgen.

Het huis zelf afbouwen en dat puur zien als kosten besparing is wellicht wat kort door de bocht.

Door het zelf af te bouwen wordt het veel meer eigen.
Nadeel ervan is dat je nooit zo snel kan afbouwen als een aannemer dat doet.

Je bent echt veel tijd kwijt aan voorbereiding....spullen halen.....even heen en weer naar de bouwmarkt omdat je net die gatenzaag mist oid.

Als je het over een kosten besparing hebt, moet je ook je dubbele lasten meenemen in je afweging vind ik.
Hoeveel langer ben je langer bezig en hoe prijs je dat af.

En de opmerking is al eerder gemaakt.....

Vergis je niet in de kosten voor Riool Water Elektra Cai aansluitingen.
Dat was mede door een on-coulante ligging bij mij ook een bodemloze put.

Daarbij is het knap frustrerend als je aan bouwplaats verbetering hebt gedaan door worteldoek en repack te laten storten zodat dat al een mooie fundering kan worden voor bestrating, dat daar alle partijen naderhand nog doorheen moeten.....o_O

En je krijgt ze niet vooraf op je kavel om alles voor te bereiden.

Ze komen pas als t huis "klaar" is en gaan gewoon weer alles opengooien wat anderen al netjes gemaakt hadden......grrrr.
De buurman op de hoek heeft een eigen aannemingsbedrijf en is letterlijk 4 maanden 7 dagen per week 10-12uur per dag aan het werk geweest om het huis vrijwel leeg te halen en weer op te bouwen. Wat hij heeft laten doen zoals ik het heb begrepen:
- loodgieterswerk
- vloerverwarming en dekvloer
- al het schilderwerk

Maar wat ik hiermee wil zeggen, verkijk je niet op hoeveel tijd alles kost. En dat je sommige zaken niet alleen moet willen doen. Gipsplaten monteren kun je in je eentje doen, maar met twee man gaat het drie keer zo snel. Electra idem.
Mijn vader was architect en heeft met mijn moeder lang nagedacht over zelf bouwen, hij heeft het uiteindelijk niet gedaan. Onder andere omdat hij niet werkelijk vrij was in hoe hij ons huis kon ontwerpen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb zelf ook mijn eigen huis getekend. Die tekeningen zijn gebruikt voor de welstand. Toen die akkoord waren, tekening aan de aannemer gegeven en die heeft de bouwtekeningen gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.