Kosten nieuwbouwwoning

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Omdat wij aan nieuwbouw denken maar niet goed weten hoeveel zoiets gaat kosten en dus niet goed weten hoeveel budget we voor grondaankoop overhouden, hierbij de vraag:

Wat kost een nieuwbouwwoning, excl. grondaankoop?

Op internet zijn natuurlijk wel van die kengetallen te vinden, prijs per m3 of m2 natuurlijk, maar daar zit nog zo veel bandbreedte in dat je er nog net niks mee kan.

We denken aan vrijstaand huis, 2-laags met zolder, 4 slaapkamers, 1 douche, 2 wc's. flinke klusschuur (natuurlijk!). Gewoon basis gebouwd, niet de ondergrens, maar het hoeft ook zeker niet luxe. Tegelen en andere afbouwwerkzaamheden kan ik zelf, keuken maak ik ook zelf (basis ikea bijvoorbeeld, rest zelf)

Heeft iemand hier ervaring mee en wat kunnen we verwachten qua prijzen?

Ik hoor graag jullie ervaringen/ meningen!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb 8 jaar geleden mijn eigen huis laten bouwen. Zelf ontworpen, zelf aannemer gezocht, zelf ruzie gemaakt met de welstand (en gewonnen). Ik heb een aantal keer deze site gebruikt:


Uiteindelijk een huis laten bouwen wat niet bij hun in de catalogus zat. De prijzen op de site geven een realistisch beeld van wat het ongeveer gaat kosten. Door een beetje te spelen met een badkamer meer of minder krijg je ook het idee wat ze daar voor rekenen.

En hoewel ik verder niets met de bouwer heb en dus ook niet in een huis van ze woon, moet ik wel zeggen dat ik onder de indruk ben hoe ze bouwen. Recent hebben ze achter mij een woning gebouwd. Alles, behalve de buitenmuren en dakpannen gaat prefab. De binnenwanden zijn van een lichte soort beton. Palen zijn schroefpalen, waar prefab betonnen balken op gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hier is eerlijk gezegd niet echt een antwoord op te geven als het gaat om maatwerk bouwwerk omdat je volledig afhankelijk bent van de inschatting van de aannemer. Naast de variatie per aannemer scheelt het ook nog waar je de woning wil laten bouwen, op wat voor een termijn (ze hebben het momenteel allemaal razend druk) etc.
Voor een hele grove inschatting kan je eens wat websites van prefab leveranciers met elkaar vergelijken, beter is om in de buurt wat indicatieve prijzen op te vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Zoals al gemeld, zoek iets vergelijkbaars in prefab dat is betrouwbaarder dan andere info, bij ons project zat er tussen 2 projecten 1 jaar uit elkaar al bijna 12% kostenstijging. Niet vergeten dat er een flinke stelpost fundering ( afhankelijk van wat nodig is) bijkomt en dat je misschien nog gelijk energie neutraal wil bouwen wat nu wat extra kost maar uiteindelijk voor jezelf en ons een stuk fijner is.
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
De variatie is groot, hangt het van veel factoren af...
Prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen (heeft naast grondstoffen ook met EPC/BENG normen te maken)
Maar goed als vertrek punt een beetje knappe basiswoning 350-400k incl Je hebt wel diverse websites van catalogus bouwers waar je dit na kan gaan. Locatie zal ook zeker meespelen, maar dat heeft een nog veel grotere invloed op de grondprijs uiteraard.
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn eerste huis wat een zg premie A woning gekocht als casco in 1983. Heb toen zelf ook het installatie werk gedaan, het aftimmeren, tegelen etc. Waar denk ik tegenwoordig een aardig verschil ontstaat met bijna 40 jaar geleden is het installatie werk en isolatie. Zeker als je wat wilt doen met aardwarmte, terugwinnen, zonnepanelen, gasvrij, heetwateropslag, restwarmte gebruik etc. Daar zou ik me goed verdiepen en een installateur bijboeken. Met wat handigheid en b.v. Philips Hue lampen kun wel veel besparen op schakelaars etc.
Het meeste geld bij verkoop verdien je als je huis op een mooie lokatie staat. Een mooi ontwerp helpt ook. Het is een onderwerp wat een heel forum kan vullen, maar zeker interessant hier.
Er zijn prachtige voorbeelden van houten huizen, bouwpakketten etc.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik was ook een tijdje aan het kijken maar eerst even een dochter geholpen dus pappa moet nog een paar jaartjes wachten. Vind net als eerder vermeld groothuis bouw een heel prettig bedrijf. Laat ik het anders zeggen de verkoper had kennis en was vriendelijk. De prijs waar ik vorig jaar op uit kwam was 350k voor een afgebouwd huis zonder losse schuur. En dan heb ik het over een ruime woning. Bedenk wel dat bouwmaterialen nu weer duurder zijn. Ik zou ook eens naar hout bouw kijken. Vond toen een prijs voor een casco bouw van een huis met gelijke inhoud als dat van grotenhuis maar dan voor ruim 80k. Dan zitten er geen trappen in geen sanitair, geen verwarming geen elektra geen gipsplaten. Als je dan alles moet laten doen dan kwam je een heel end in de richting van grotenhuis. Zoek op casco bouw en catalogus woning. Ik zal kijken of ik die andere link nog kan vinden. Die had dacht ik een innovatieprijs van een bank gewonnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK

martinus86

Nieuw lid
30 mrt 2019
16
15
Een architect hier, geen catalogusbouw maar vanuit het zelfbouwperspectief.

We noemen de totale som de stichtingskosten.
Belangrijk is eerst inzage te krijgen in je totale ruimtebehoefte. Maak een excel met de gewenste ruimtes en oppervlaktes. Vermenigvuldig met 1,3 voor je totale oppervlak (om gangen en constructie te verrekenen). Vervolgens is het een rijtje doorlopen:

bouwkosten; 1300/m2
onvoorzien; 10%
bouwleges; (per gemeente)
ontwerp en advies; 8-12%
financieringskosten;
inrichting; (badkamer, keuken etc)
----
21% btw over bovenstaande
wat nog resteert zijn de grondkosten (btw niet altijd van toepassing)

En of het duurder wordt dan verwacht hangt af van de raming aan de voorkant/tijdens de ontwerpfasen. Plus hoe je procesmatig omspringt met aannemer.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: CSK en LFlab

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Zelfde vraag als " wat kost een auto", daar kun je alleen een enorme bandbreedte op loslaten.
Wat wil je bouwen, catalogus of maatwerk? Waar wil je bouwen? Op wat voor grondslag ga je bouwen? Modren of klassiek? Etc, etc.....
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Zelfde vraag als " wat kost een auto", daar kun je alleen een enorme bandbreedte op loslaten.
Wat wil je bouwen, catalogus of maatwerk? Waar wil je bouwen? Op wat voor grondslag ga je bouwen? Modren of klassiek? Etc, etc.....
ik heb heel wat meer gevraagd als alleen 'wat kost een huis' en ik heb al veel interessante antwoorden voorbij zien komen, dus je opmerking is nogal kort door de bocht...
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hoi CSK,

Hier net een soort van "klaar" met een vrijstaande woning.

Het stichtingkosten overzicht van Martinus is een hele goede uitgangspositie.
Zeker omdat architecten natuurlijk zelf ook bijhouden wat ze tekenen en wat daar voor aanneemsommen uitrollen.

Hoewel een architect zeer zeker zijn meerwaarde heeft/kan hebben hangt het er compleet van af wat je wilt.
Als een basiswoning van bijv selectbouw helemaal aan je wensen voldoet, dan heeft 8 a 10% van de aanneemsom voor een architect natuurlijk weinig zin.

Bestek bestaat al alsmede alle details.
Daar hoeft weinig aan getekend te worden......althans.....nieuw getekend.

Installaties is een hele grote post waar je goed over na kunt/moet denken.
Daar kan je helemaal op los gaan als t moet.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.........

Andere tip......als je een huis in bepaalde mate casco gaat laten bouwen omdat je zelf veel wilt gaan doen.
Spreek heel erg goed af waar de bouwer stopt en waar jij het overneemt.
Anders krijg je geheid gaten en ligt ultimo de rekening bij jou.

De bouwer gaat echt geen werk uitvoeren als ie dat niet hoeft.....of vind dat ie dat niet hoeft.

Alles is marge.......

Ik denk dat je met de 1300 euro/m2 woonoppervlak redelijk aan de lage kant zit voor een sleutelklaar huis.
Met een catalogus woning kan het wellicht.

Maar een woning onder architectuur ontworpen en begeleid, zelf bouwer uitzoeken, en traditioneel laten bouwen.......ga je 1300 niet redden imho......je zult eerder richting de 1700 gaan.

Tussen de 500 en 600 euro de kuub is ook een getal wat je veel hoort.

Belangrijkste is.....het is jouw reis.....schrijf op wat je wilt, laat het afprijzen en indien het boven budget is (wat het bijna altijd is).....kill your darlings.

Ik heb het uiteindelijk een soort van modulair aangepakt......ik heb laten bouwen wat na oplevering een stuk moeilijker zou zijn om te plaatsen....

Denk aan casco kelder.....(afwerken moet nog maar kan over een jaar......de kelder zelf niet)
Veranda....(wel fundering en beton....de bovenbouw komt nog)
Leidingwerk...(wel de investering gedaan om airco leidingen in de muren weg te laten werken en alles voor te bereiden qua electra........alleen de feiltelijke plaatsing uitgesteld)

Zo zijn er nog wel een paar dingen die ik uit heb laten voeren om problemen en hoge kosten voor later te beperken...

Maar nogmaals....jouw eigen reis.

Succes.
Groet Danny
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Die 1300 is ex btw, maar lijkt mij ook te laag. Ik zit 8 jaar geleden al aan ca. 1.700 per m2 en 500 per m3, inclusief btw. Geen standaardhuis, maar de stukadoor, de dakleverancier en de aannemer zijn tijdens en nadien failliet gegaan of gestopt.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Ik heb hetzelfde in 2012 gedaan. Vooraf had ik een supergedetailleerd plan gemaakt, maar achteraf bleek dat de kosten toch nog flink hoger uitvielen. Een van de kostenposten waar we ons op verkeken hebben heb ik hier nog niet voorbij zien komen: de aansluiting op de nutsvoorzieningen. Wij zitten wat verder van de weg af (ruim 60 meter) en ook wat lager (anderhalve meter). Daardoor namen de kosten van het (pers)riool een redelijke vlucht. De aansluiting van gas, elektra, riool, en water heeft ons uiteindelijk 15k€ gekost. Door een langere vorstperiode heeft de bouw bijna 2 maanden stilgelegen en ook dat had significante invloed op de kosten, o.a. doordat we daardoor 10 weken een vakantiehuisje hebben moeten huren. De grote zaken als badkamer, keuken, vloerbedekking, etc. hadden we aardig goed geschat. Maar het optelsommetje van de kleine dingen bleek veel hoger uit te vallen dan we van tevoren bedacht hadden. En dat ondanks een spreadsheet van ruim 100 regels met berekende of met leveranciers vastgestelde specificaties! Wellicht is dat een leerzame les voor je... Heel veel succes met de bouw! Ik kan het je 100% aanraden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.