Kopse kant snijpllank

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hier een proef werkstukje om mijn lijm technieken te verbeteren. ik heb zo veel endgrain cuttingboards op lumberjocks voorbij zien komen, ik dacht dat doe ik na. Motivatie was dat het beter is voor je messen, ze blijven langer scherp
Materiaal is essen uit pallethout. Vriendje van me werkte bij een metaal bedrijf wat hun halffabrikaat kreeg aangeleverd op essen pallets, dit konden we gratis meenemen.
Latjes van 3,5cm bij ± 35cm gezaagd en dit aanelkaar gelijmt. Herzagen en nog een keer lijmen.
IMG_2916.jpg

Vraagje, Het hout is naar mijn idee goed droog maar is het normaal dat dit na lijmen nogal werkt?
Gelijmde plankjes/strookjes waren nl krom getrokken of ligt dit aan mijn lijm klem systeem?

En na de 2 de keer lijmen weer hol / bol geworden

IMG_2919.jpg
IMG_2921.jpg

Na een tijdje schaven de ergste bolling er wel uit gekregen ( Tip, indien je geen kachel hebt in je werkplaats, ga even schaven)
Mijn moeder had australische olijfolie in de aanbieding gekocht, vond ze niet zo lekker, die heb ik er ingepoetst.
Nog een afwerk / oppak randje ingefreest. Maar het hout verbrand bij inzetten frees. Hoe ga ik dat tegen?
Groet Blom
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
In veel gevallen word pallethout verduurzaamd, of beter gezegd, behandeld met een (kleurloos) schimmeldodend product. Die producten zijn één grote rotzooi, niet alleen voor de gezondheid trouwens. Mensen die regelmatig pallethout in de kachel opstoken lopen een groter risico om geconfronteerd te worden met een schouwbrand bijvoorbeeld.
Ik weet niet of je hout ook behandeld was, maar wees er wel voor beducht.
Als het hout nog werkt na het lijmen is het niet droog genoeg voor de toepassing die je in gedachte hebt. Komt nog bij dat pallethout gebruiken, om het vriendelijk te zeggen, geen garantie is op kwaliteit of stabiliteit, eerder het tegendeel zelfs. Werken van het hout is dan ook bijna niet te vermijden.


Mvg,

André
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nog een afwerk / oppak randje ingefreest. Maar het hout verbrand bij inzetten frees. Hoe ga ik dat tegen?

Probeer het eens op lagere snelheid. Mijn ervaring is dat veel bewerkingen ook uitstekend kunnen met een lagere draaisnelheid van je bovenfrees. Het voorkomt niet alleen verbranden van je hout, maar vooral ook oververhitting van je (dure!!!) freesjes...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je moet ook vermijden de frees te zakken zonder vooruit te gaan, ik zak ze altijd tijdens het frezen en zodra ze op diepte is ga ik wat naar achter om alles op dezelfde diepte te hebben. Nooit stil blijven staan in ieder geval. Maar bij dat soort werk heb ik ondervonden dat het haast onmogelijk is om geen verbranding te hebben vooral bij ronde freeskoppen, de truc van ze minder snel te doen draaien heb ik nooit geprobeerd (zal ik zeker doen)

Tuoh heeft gelijk, als het hout beweegt dan is het gewoonweg niet droog. bij reeds gedroogd hout dat van een vochtige plek komt is het meestal genoeg om dat 1 week binnen op kamer temperatuur te leggen voordat je het bewerkt.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
@ tuoh Ik kan met enige zekerheid zeggen dat dit hout niet is behandelt tegen schimmels, een vriendje van mij had een balkon bankje van dit hout gemaakt en dit is na ±1,5 jaar weg geschimmelt, zo kwam ik er ook achter dat vuren, grenen, duurzamer is dan beuk, es enz, dit staat op wikipedia. Het zijn ook wegwerp pallets waar 6 meter staal op ligt denk ik, en geen euro pallets die wat langer mee moeten.
Bij frezen in meranti heb ik geen verbranding. Toen ik nog een botte zaag in mn tafel had verbrande dit hout ook snel. Het is dus wel lekker hard.
Dank voor jullie reacties. ik ga mn hout naar binnen verplaatsen als ik met mn volgende project bezig ga. Ik ga ook iets doen aan mn lijmklem techniek (mal maken) want zoals het nu gaat zie ik door alle lijmklemmen het bos niet meer. ze zitten elkaar inde weg.
Dit soort kleine projectjes zijn wel leuk, ik ben altijd bezig om het sneller en efficienter te laten gaan om bv een serie te maken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het is inderdaad beukenhout....

Het maken van dergelijke projecten vraagt om goed gedroogd hout. Hout wat teveel vocht bevat geeft een veel grotere kans op vervorming en problemen tijdens het verlijmen. Het serie-matig maken van snijplanken is wel erg leuk werk , ben zeer benieuwd naar je komende snijplanken !!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.293
235
't hoofd van Overijssel
Je moet ook vermijden de frees te zakken zonder vooruit te gaan, ik zak ze altijd tijdens het frezen en zodra ze op diepte is ga ik wat naar achter om alles op dezelfde diepte te hebben. Nooit stil blijven staan in ieder geval. Maar bij dat soort werk heb ik ondervonden dat het haast onmogelijk is om geen verbranding te hebben vooral bij ronde freeskoppen, de truc van ze minder snel te doen draaien heb ik nooit geprobeerd (zal ik zeker doen)

Tuoh heeft gelijk, als het hout beweegt dan is het gewoonweg niet droog. bij reeds gedroogd hout dat van een vochtige plek komt is het meestal genoeg om dat 1 week binnen op kamer temperatuur te leggen voordat je het bewerkt.

Je kan ook eerste frees gang een paar tiende millimeters ondieper doen. En als laatste volle diepte er door gaan met vollen snelhied.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.