Konische eiken tafelpoot draaien op formaatzaag ipv draaibank

jorisvh

Post veel
Hallo,

Ik deel graag een verslagje van mijn experiment om een konische eiken tafelpoot te “draaien” op een formaatzaag ipv op een draaibank.
Het ging verbazingwekkend vlot dus misschien heeft iemand er wat aan …
Je kan zo perfect cilindrische of konische profielen maken. Voor iemand met quasi geen ervaring op een draaibank is dit zelfs veel gemakkelijker. Voor ingewikkeldere profielen en versieringen blijft een draaibank natuurlijk nodig.
Ik maakte een konische poot van 90cm lang met diameter 6cm bovenaan en 5 cm onderaan.
Maximale straal is iets minder dan de maximale zaag hoogte.

stap 1: “jig” maken met wat reststukken en 2 metalen hoekprofielen met gaatjes in.
030073D3-C4F3-424E-AA30-E3D5546A22C4.jpeg7C6A47A7-8C0E-45EF-A652-011AA17E45FE.jpeg
2de stap: vierkante balk, centerpunt zoeken, gaatje boren
D22E850C-4DC3-4D60-95F8-A5BC5C744E47.jpeg
3de stap: Werkstuk bevestigen met hout schroeven door gaatje in metalen profiel (diameter die net door het gaatje gaat kwestie van speling klein te houden en liefst deeldraad zodat het vlot ronddraait, met een stukje melamine plaat als “lagering”.
E91A2BF7-A588-4ACD-B593-B235D694250F.jpeg
4de stap: “jig” op formaatzaag klemmen zodat het centerpunt zich op eindmaat + 2mm afstand van het zaagblad bevindt. Ruw zagen van vierkant naar achthoek naar … tot bijna rond, met werkstuk telkens geklemd zodat het niet kan roteren.
A391DC59-2910-4B0F-9ED1-9FFD9F498473.jpeg064C2CD7-8794-43B5-867C-6B4DB1385D7D.jpeg
5de stap: NU WORDT HET ECHT LEUK - jig bevestigen op correcte positie voor eindmaat. Accuschroefmachine in de houtschroef als aandrijving van de “draaibank” en dan langzaam de rolwagen met de jig voorbij de zaag laten passeren (op tijd stoppen voor de schroefmachine opgegeten wordt 😂).

6de stap: afwerking met schuurmachine terwijl werkstuk draait mbv accuschroefmachine.
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Ja, inderdaad, spanklem op het werkstuk, spie eronder als aanslag en spantang met 1 hand in positie vast houden (de zaag wil het werkstuk in uurwijzerzin laten draaien).
Lukte ook door gewoon het werkstuk met de hand vast te houden maar ik bleef toch liever wat verder van dat maximaal uitgedraaid zaagblad met m’n handen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
afhangend van de positie van de gaten in het L-ijzer tov het hout kon je schroeven in de kop draaien om het hout te blokkeren
heb je 1 poot of meer gemaakt ?
indien > 1, hoe zorg je voor identieke stukken ? alle hout 1 voor 1 weer inspannen bij verplaatsing van de mal ?

het met een machine ipv met de hand schuren, is wel een goed idee
 

jorisvh

Post veel
afhangend van de positie van de gaten in het L-ijzer tov het hout kon je schroeven in de kop draaien om het hout te blokkeren
inderdaad, een extra schroef door het L-ijzer had ook gewerkt.
bedenk nu dat de schroeven die als as dienen volledig aandraaien ook voldoende zou zijn geweest om het werkstuk te blokkeren.
heb je 1 poot of meer gemaakt ?
indien > 1, hoe zorg je voor identieke stukken ? alle hout 1 voor 1 weer inspannen bij verplaatsing van de mal ?
ik had maar 1 poot nodig. voor meerdere zou ik, denk ik, eerst alles ruw overmaat bijna rond maken en dan alles op maat rond "afdraaien". de mal telkens op dezelfde positie inspannen lukt ook nog wel met een stukje tape en een markeerstreepje op de mal en op de rolwagen. zo heb ik de finale positie bepaald: met schuifmaat de ruwe maat meten en dan mal met de helft van het verschil op de diameter verschuiven. dat was nauwkeurig genoeg.
het met een machine ipv met de hand schuren, is wel een goed idee
om, zoals op een draaibank gedaan wordt, met een vel schuurpapier langs het draaiend werkstuk te gaan, draait deze "draaibank" te traag.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
@Hiertebreeddaartelang misschien is dit ook een optie voor jou? Ziet er redelijk eenvoudig uit?
Ja en nee,
Ja want er komt een stuk rondhout uit en nee want op de zaagtafel is me dat net even te spannend. Ook geen mooie roltafel op mijn Dewalt 745 waarmee ik mijn handjes mooi weg van het blad kan houden en/of het werkstuk netjes op kan klemmen.

Wel vind ik de opstelling met de metalen hoekjes erg goed gevonden!
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Ja en nee,
Ja want er komt een stuk rondhout uit en nee want op de zaagtafel is me dat net even te spannend. Ook geen mooie roltafel op mijn Dewalt 745 waarmee ik mijn handjes mooi weg van het blad kan houden en/of het werkstuk netjes op kan klemmen.
ja, om veilig te kunnen werken is een vlot lopende roltafel waarop je de mal stevig kan klemmen essentieel.
en vooral, HEEL BELANGRIJK, zorg dat de zaag niet ingesloten kan geraken terwijl het werkstuk kan draaien.
daarom dat ik eerst met ingeklemd stuk gezaagd heb en pas de laatste 2mm “gedraaid“. vermits dat minder dan de dikte van het zaagblad is, kan er eigenlijk niks blokkeren en vervolgens in het rond vliegen.
 

jorisvh

Post veel
Vanavond/morgen dit proberen…..

Komt goed! Veel plezier ermee.

afhankelijk van de straal van werkstuk en maximale hoogte van het zaagblad zou ik een stuk uit de mal zagen onder het werkstuk zodat dat dichter bij het blad van de zaagtafel ingespannen kan worden.
om te vertrekken van vierkant heb je al 1,4x de straal nodig, daar nog de dikte van de mal 18mm? bij met wat speling. Voor straal 40mm komt de as al snel op 80mm boven de zaagtafel wat voor een zaagblad van 250mm meestal de limiet is.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zonder het topic te willen kapen is het op een proefstukken vurenhout eigenlijk prima gelukt. “Bak” tussen de langsgeleider en hulpgeleider geklemd (i.p.v. miter slots te gebruiken), dit houdt de bak ook lekker compact, makkelijk op te bergen. Werkt verrassend goed hoewel de tandjes wel te zien zijn op het hout (heeft mogelijk ook met de doorvoersnelheid en het hout te maken). Bak is nu ca. 90x16x12 (lxbxh)) met de centerhoogte op ca. 6cm vanaf het blad wat dus max. Ca. 7 a 8cm dikke pennen oplevert afhankelijk of je de hoeken er vooraf al afzaagd.

Anders dan bij TS loopt het hout recht boven het blad wat in zekere zin gelijk weer wat bescherming biedt maar zicht ontneemt.
Wel oppassen aan de achterzijde bij het laatste stukje dat je niet per ongeluk je boor te laag houdt of nog erger, je hand ertussen. Kan bijna niet gebeuren omdat je boormachine dan het blad raakt.

Afijn, voor vandaag een versie 2.0 proberen te maken met een verstelbare pen om zo makkelijk te kunnen wisselen/verstellen. En dubbelingen van het 18mm multiplex om zo een wat minder wiebelig geheel te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.