Komt je zaagblad net van de slijpdienst

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.638
1.079
Riemst
Mijn zaagbladen (universeel en schulp, beide SilentbPower van Felder) zijn net geslepen. Gisteren nog een blad binnen gebracht en een compliment gekregen dat ik ze laat slijpen voordat ze zo bot zijn dat je er met je bloot gat kan opzitten…
Vandaag peren aan het schulpen en wat een plezier. Hoewel niet zichtbaar was het blad wel effectief aan een slijpbeurt toe. Als een warm mes door boter. Wat een verschil met het nieuwe, goedkope blad dat ik even gebruikte. Het gaat duidelijk vlotter. En dan zie ik dit:

image.jpg
Een flinke spijker. Kan gebeuren met hout van fruitbomen. Het blad is gelukkig nauwelijks beschadigd en zaagt nog even vlot. En uiteindelijk, voor de kosten hoef ik het niet te laten. Een slijpbeurt kost 10 euro. Daar kan je niet voor sukkelen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.595
3.033
Gaanderen
Ja draadnagels zijn zacht dat kan goedgaan maar soms kan je ook een granaatscherf erin krijgen en dan is het wel over en uit. Ook bij stalen draadnagels ben je meestal de l
Lood lees ik net ja daar kan ie wel tegen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.638
1.079
Riemst
Vorig jaar met het voorbereiden van een stuk noten voor de draaibank.Was van een boom die in een tuin had gestaan. Plots wilde de kettingzaag niet meer zagen. Gevijld en nog niets.Stuk hout gespleten met wiggen en er bleek een stalen waslijn ingegroeid. Daar raakt de zaag ook niet door wegens erg hard staal.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
159
52
Mijn zaagbladen (universeel en schulp, beide SilentbPower van Felder) zijn net geslepen.
Mag ik vragen waar jij je bladen laat slijpen? Ik ben ook op zoek naar een slijpservice een aangezien ik in het zuid-oostelijke puntje van Limburg woon is jouw slijpservice wellicht ook wel voor mij interessant.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.638
1.079
Riemst
Mag ik vragen waar jij je bladen laat slijpen? Ik ben ook op zoek naar een slijpservice een aangezien ik in het zuid-oostelijke puntje van Limburg woon is jouw slijpservice wellicht ook wel voor mij interessant.
Ik heb ze laten slijpen bij Bimac in Stokrooie.
Maar ik heb ze ook al binnen gebracht bij Palmaers in Bilzen en lang geleden, toen er nog de winkel in Zichen was, bij Modest.
Prijzen zijn gelijklopend maar Bimac/lismont heeft vermoedelijk een eigen slijpdienst.
(Ik dacht dat ik in het Zuid-oostelijkste puntje van Limburg woonde :))

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.784
440
(Chance dat het lood was, anders had je blad wel meer afgezien 😄)

Bimac is wel oké, maar laat je wel duidelijk inlichten over de prijzen... Ik had er 2 zaagbladen, 3 vierkante gatenboren en 1 freeskop (met 16 snijvlakken/tanden ter grootte van die van een gewoon zaagblad) binnengebracht, er vanuit gaande dat de prijs ergens rond de 90 a 100 euro ging zitten. Groot was mijn verbazing toen ik een rekening van 237 euro gepresenteerd kreeg :unsure: Voor de freeskop telden ze maar liefst 95 euro (5 euro per tand!) De vierkante gatenboren kreeg ik terug met bramen, beschadigde snijvlakken, afgetopte punten...

20210505_145736.jpg

Dus voor zaagbladen is het zeker een aanrader, voor al de rest zou ik elders kijken...

• Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.638
1.079
Riemst

Bimac is wel oké, maar laat je wel duidelijk inlichten over de prijzen... Ik had er 2 zaagbladen, 3 vierkante gatenboren en 1 freeskop (met 16 snijvlakken/tanden ter grootte van die van een gewoon zaagblad) binnengebracht, er vanuit gaande dat de prijs ergens rond de 90 a 100 euro ging zitten. Groot was mijn verbazing toen ik een rekening van 237 euro gepresenteerd kreeg :unsure: Voor de freeskop telden ze maar liefst 95 euro (5 euro per tand!) De vierkante gatenboren kreeg ik terug met bramen, beschadigde snijvlakken, afgetopte punten...

Bekijk bijlage 107656

Dus voor zaagbladen is het zeker een aanrader, voor al de rest zou ik elders kijken...
Goed om te weten, want dat is behoorlijk veel geld. Aan de uitleg zal het zeker niet gelegen hebben...
De zaagbladen zijn gewoon goed geslepen, daar ben ik tevreden over.
Leitz heeft volgens Google een atelier of afhaalpunt in Herk de Stad. Misschien gewoon eens informeren bij Leitz wat ze kunnen doen voor een hobby gebruiker.

Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
623
176
Arnhem - Schaarsbergen

Bekijk bijlage 107656

Dat doet heel veel pijn als je weet wat goede kosten ☹️

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.980
2.170
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn huidige zaagbladen zijn de 'gewone' profi lijn van Eco tools (de goedkopere variant dus).
Je betaalt tussen de 13 en 25 euro voor een beetje zaagblad. Kan slijpen dan wel uit? Aan de andere kant, wel veel milieuvriendelijker. Kan ik de tanden van zo een zaagblad zelf bijvijlen en slijpen? Of is dat monnikenwerk?

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
159
52
Je hebt gelijk, ondanks dat het het oosten van het land is en ik op de oostelijke maasoever woon, is het daar wel het zuidwestelijke puntje van Limburg :oops:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.784
440
Goed om te weten, want dat is behoorlijk veel geld. Aan de uitleg zal het zeker niet gelegen hebben...
Leitz heeft volgens Google een atelier of afhaalpunt in Herk de Stad. Misschien gewoon eens informeren bij Leitz wat ze kunnen doen voor een hobby gebruiker.
Ik had een mail naar Leitz België gestuurd, maar daar heb ik nooit een antwoord op gekregen helaas. Volgende keer inderdaad eens zien wat een lokaal contact mij kan vertellen.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.146
1.000
Voor degenen in Nederlands Limburg is Siko in Maastricht ook een aanrader. Ehm, vanuit Belgisch Limburg ben je daar natuurlijk ook welkom….

• Leuk
Waarderingen: jmartens

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.638
1.079
Riemst
Je hebt gelijk, ondanks dat het het oosten van het land is en ik op de oostelijke maasoever woon, is het daar wel het zuidwestelijke puntje van Limburg :oops:
Dat is zoiets als Asterix die aan Obelix probeert uit te leggen dat de West-Goten in het oosten wonen en de Oost -Goten in het westen
Ik had een mail naar Leitz België gestuurd, maar daar heb ik nooit een antwoord op gekregen helaas. Volgende keer inderdaad eens zien wat een lokaal contact mij kan vertellen.
Leitz heeft zelfs een app om gereedschap aan te melden.
1631466757931.png

Ik heb geen Android en kan het dus niet testen.Geen idee of het voor BE ook actief is en voor particulieren.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
611
142
59
Linter
Ik heb ze laten slijpen bij Bimac in Stokrooie.
Maar ik heb ze ook al binnen gebracht bij Palmaers in Bilzen en lang geleden, toen er nog de winkel in Zichen was, bij Modest.
Prijzen zijn gelijklopend maar Bimac/lismont heeft vermoedelijk een eigen slijpdienst.
Neen , zij hebben eigenlijk geen eigenslijpdienst meer sinds hun fusie met lismont. En ook daar wordt het verder uitgegeven.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
611
142
59
Linter
Staat nog steeds op hun site? Die man uit Herk de stad die voor hun werkte is volgens mij al even op pensioen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.