Kolomboormachine of boorstandaard?

mullym

Nieuw lid
7 feb 2018
8
3
Hallo mede houtliefhebbers,

Ik ben bezig om wat wandplanken te maken en moet hiervoor 100% rechte gaten in het hout boren voor de muurbevestiging.
Met de hand lukt dit helaas niet. Nu twijfel ik om een van de volgende hulpstukken aan te schaffen.

Voordeel: Goedkoper
Makkelijker op te bergen/mee te nemen
Kan verplaatst worden naar het werkstuk ipv andersom

Of toch een kolomboormachine maar deze zijn een stuk duurder, zwaarder en nemen meer plek in.
Ook heb ik een kolomboormachine nog nooit nodig gehad dus vraag mij af hoe vaak ik hem echt zou gebruiken.

Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.537
1.146
Omgeving Leiden
Een boorstandaard is handig voor repeterend werkt, als je veel gaten achter elkaar moet boren. En handig als je hem toch al hebt.
De voordelen van de drillguide noem je al. Daar komt nog bij dat je op elke locatie op je plank kan boren. Bij een kolomboor ben je beperkt door de afstand van de boorkop tot de kolom: de uitlading.
Een drillguide is altijd handig om te hebben. Hoeft niet zo' n dure te zijn trouwens:

mullym

Nieuw lid
7 feb 2018
8
3
Bedankt voor de snelle reacties.
Zo'n goedkope drillguide heb ik al. Helaas is dit net niks. niet accuraat genoeg en voelt heel instabiel aan.
De UJK Drill guide is daarom een stuk beter/stabieler. Maar daar is de prijs ook na.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
hoe diep moeten die gaten?

je kan ook je bovenfrees gebruiken voor een beperkte diepte

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Je kunt zo'n geleider meestal ergens op vastschroeven. Maak een of andere haak waar je de geleider op schroeft. De haak klem je vast op je plank. Dan ben je stabiel en je boort gewoon door de haak heen. Kan ook met twee blokken en strak draaiend. Dan maak je er een soort middelpuntzoeker van.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.931
924
Enschede
ingoogni.nl
Vaak gebruik ik een wat gemodificeerde oude boorkolom van Wolfcraft. Die met de zeskantkolom. De onderkant van de voet heb ik gevlakt en met heel fijn schuurpapier glad gemaakt (wel opletten dat de kolom haaks op de onderkant staat). Vervolgens heb ik het gat in de voet uitgeboord. Ik zet het geheel op het werkstuk en boor door de voet heen. Onder een hoek boren gaat hiermeer natuurlijk niet (zonder heel veel gehannes).

plaatje van marktplaats:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Je kan de voet 180 graden draaien en op een stuk plaat vastzetten, of op de rand van je werkbank, als je dingen wil boren die niet tussen de voet en de boormachine passen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.436
Gaanderen
Ik heb mijn kolomboor de deur uit gedaan. Om meerdere redenen. De belangrijkste twee waren ruimte en ik gebruikte hem bijna nooit. Ik heb een wabeco boorstandaard gekocht. Daar werk ik nu regelmatig mee en ik kan hem klein opbergen. Dat heb ik in een half jaar nog nooit gedaan. Je kunt de wabeco's bekijken bij Baptist.
Er passen alle boormachines in met een 43 mm eurohals.

mullym

Nieuw lid
7 feb 2018
8
3
Thanks voor de antwoorden. Ben toch voor de UJK Drill guide gegaan. Krijg hem vandaag binnen.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.537
1.146
Omgeving Leiden
Ben wel benieuwd hoe die bevalt. Je hebt al een goedkoop exemplaar dus je kan nu goed de verschillen zien en belangrijker nog: merken in het gebruik.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Goedkoop of duur , toch alle 2 vast schroeven op een plaat met een uitsparing voor de boor,
Kan je veel gemak van hebben , om goed haaks te boren,

• Leuk
Waarderingen: thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.