Kolomboormachine of boorstandaard?

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
WABECO levert tegenwoordig ook buiten DLD, tenminste als ik de verzendtarieven mag geloven. Ik zou hem daar bestellen en waarschijnlijk heb je hem binnen drie weken in huis.
Tot vorig jaar kon je hem alleen via AMAZON.de naar Nederland geleverd krijgen.
MIjn oude BOSCH standaard heeft gisteren een val van de werkbank niet overleefd, mooi excuus om de WABECO nu op de lijst te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
“Per ongeluk” gevallen? 😂
Was het maar zo....
Het was / is zo vol in de garage dat hij op de grond is gevallen.
Vandaag voor het eerst in maanden weer eens kunnen opruimen, ik kon werkelijk niets meer vinden. Ik heb vijf duimstokken en ik was ze alle vijf kwijt:)
Twee kratten met gereedschap opgeruimd, twee Lboxxen weer leeg gemaakt, gereedschap schoon gemaakt en een auto vol met IKEA karton naar de werf gebracht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en JoopVerbe

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zo te lezen komt het allemaal goed en er is interesse gewekt in deze Wabeco (y)
Nog een tip: de boorstandaard licht in vetten tegen roestvorming. Bijvoorbeeld met Ballistol, parafine, etc. Gebruik geen WD40 als roestbescherming, werkt niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Heb uit interesse even naar de Wabeco gekeken BF1242 gekeken. Zoiets ziet er interessant uit maar de prijs viel mij ook tegen al zal die wel goed zijn voor wat je krijgt. Zeker als er ook nog een goede boormachine bij moet. Waarom zou je deze combinatie dan toch kiezen ipv bv een contimac CH10 boormachine of de bekende bosch PBD40?
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik heb zoiets als dit van Contimac. Ben ik tevreden over.
Contimac_Kolomboormachine.jpg

Ik heb ook gewerkt met de Bosch PBD 40 en die beviel ook uitstekend omdat deze mobieler is. Deze Contimac neem je niet makkelijk mee naar een klus.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe en twdi

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Heb uit interesse even naar de Wabeco gekeken BF1242 gekeken. Zoiets ziet er interessant uit maar de prijs viel mij ook tegen al zal die wel goed zijn voor wat je krijgt. Zeker als er ook nog een goede boormachine bij moet. Waarom zou je deze combinatie dan toch kiezen ipv bv een contimac CH10 boormachine of de bekende bosch PBD40?
Ik heb gekozen voor Wabeco om zijn flexibiliteit!
 
  • Leuk
Waarderingen: maja158

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nog een tip: de boorstandaard licht in vetten tegen roestvorming. Bijvoorbeeld met Ballistol, parafine, etc. Gebruik geen WD40 als roestbescherming, werkt niet.
Da's wat te kort door de bocht. WD40 werkt wel degelijk als bescherming tegen roest, maar niet onder alle omstandigheden/voor alle doelen. WD40 is een dunne, relatief vluchtige minerale olie (compositie). Het is dus minder geschikt om roest 'blijvend' weg te houden bij langdurige opslag - maar prima als snel antiroestbehandeling voor gereedschap dat regelmatig gebruikt wordt (zo gebruik ik het bv om regelmatig het bed van mijn draaibank te behandelen - de laag die na behandeling overblijft is zo dus dat hij niet interfereert met de werking van de bank - iets dat je van opslag-antiroestmiddelen niet kunt zeggen; je moet het dan dus wel regelmatig herhalen, maar daarvoor is het zelfs voldoende om even met een ingespoten doekje over het bed te vegen). Voor echte opslag, zeker in een vochtige omgeving, moet je wel wat anders gebruiken. Ballistol, of Boeshield, of van dat vieze dikke vet dat ze in machinefabrieken gebruiken om stalen voorwerpen in te vetten voor verscheping. Paraffine is in deze ook een minder goede keuze, omdat dat te weinig hecht aan staal (niet 'plakkerig' genoeg) en dus ruimte laat voor vocht om tussen staal en paraffine te kruipen, tenzij het voorwerp HELEMAAL in een blok paraffine is ingebed...
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en JoopVerbe

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Balestol droogt ook op en is op de lange duur ook niet goed of je moet regelmatig smeren
Dat was mijn ervaring er mee , zuur vrije vaseline helpt het beste voor lange opslaan, tegen roest
Tussen weg dunne kroon naaimachiene olie doe ik op de heggeschaar en die roest ook niet al bewaar ik die
Al jaren in een schuur en gebruikt ik hem maar een keer in het jaar ,
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk,
Wat met paraffine olie, als beschermer tegen roest en als smering?
Paraffineolie zou beter moeten 'plakken' dan vaste paraffine, omdat het vloeibaar is, en er dus minder eenvoudig een 'luchtbel' komt tussen staal en olie. Als smeermiddel zijn simpele minerale oliën, zoals paraffineolie, ongeschikt omdat ze niet 'drukbestendig zijn en dus bij de minste of geringste belasting tussen de langs elkaar bewegende oppervlakken (of het nou om glijlagers, kogellagers of andere 'lagers' gaat) uitgedrukt worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Beste allen, bedankt voor de alle reacties en raadgevingen. 👍 De discussie over roest, oliën en vetten wil ik van mijn kant afsluiten met de mededeling dat ik intussen mijn Wabeco ingevet heb met het potje vet van mijn vader zaliger wat ik al jaaaaren heb, evenals mijn vader die zeven jaar geleden, op 86 jarige leeftijd, is overleden en nooit noemenswaardig ziek is geweest... Als dat niet werk tegen roest en “stroefheid” weet ik het niet meer.... 😎
 

Bijlagen

  • F0BCDB69-DB75-4964-A21A-ACD9108F612A.jpeg
    F0BCDB69-DB75-4964-A21A-ACD9108F612A.jpeg
    58 KB · Weergaven: 22
  • 9E3937C8-7B8A-4500-97E1-F177A366EF0A.jpeg
    9E3937C8-7B8A-4500-97E1-F177A366EF0A.jpeg
    71,7 KB · Weergaven: 22

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dank je, Henk, voor de uitleg over parafinneolie
Even wat overbodige achtergrondinformatie: 'paraffine' zijn gewoon alkanen (methaan (aardgas), ethaan, propaan en butaan (flessengas, LPG), pentaan, hexaan (vlekkenwater), en zo voorts. 'Paraffineolie' is een ongedefinieerd mengsel van alkanen, met als enige eigenschappen dat het vloeibaar en weinig vluchtig is; dat betekent in de praktijk een mengsel van alkanen van grofgezegd C8 tot C16. Feitelijk zijn wasbenzine, coleman fuel, diesel en petroleum ook paraffineoiien maar (afgezien van petroleum) zijn te te vluchtig om daar echt onder gerekend te worden - en diesel en petroleum bevatten ook te veel niet-alkanen om echt tot de paraffineolie gerekend te worden.
'Paraffine' is een mengsel van alkanen die zo lang zijn dat ze niet meer vloeibaar zijn maar vast, bij kamertemperatuur. De mengsels die meestal als paraffine verkocht worden zijn van een vergelijkbare consistentie en smeltpunt als kaarsvet, en worden veelal voor vergelijkbare toepassingen gebruikt. Bijvoorbeeld om (ouderwets) voedselinmaak te verzegelen.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: JoopVerbe en ornament

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Bedankt allen voor het meedenken! kben erg enthousiast geworden van de Wabeco BF 1242 vanwege zijn flexibiliteit. Hij is duurder dan menige kolomboormachine wat ik niet verwacht had. 🥴 Weet iemand toevallig waar ik hem kan kopen....? Amazon is niet op voorraad en ze weten niet of en wanneer hij weer op voorraad is! “Gereedschapscentrum.nl” en HBM hebben hem ook niet. Hornbach ook niet. 😩 Gamma en Karwei verwacht ik hem niet.....?!
Je kunt ze direct bij Wabeco kopen. Gaat prima en je krijgt een factuur die je vooraf gewoon via de bank kunt betalen. Heb je ook het voordeel dat alle evt uitbreidingen zoals de 3 spaaks handle voor bediening op voorraad is.
Je kunt ze gewoon bellen / mailen.
Binnen een week had ik alles in huis.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb de wabeco rechtstreeks bij de fabriek in Duitsland gekocht.


prima service en zeer behulpzaam bij het bestellen. Betaling gewoon via de bank.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.