Kolomboormachine of boorstandaard?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Hier een (duits) filmpje:



Vind dat onderste imbusboutje best wel een zwakke schakel. Verder wel een apparaat met mogelijkheden.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Vind dat onderste imbusboutje best wel een zwakke schakel.
Dat is dan denk ik je persoonlijke opvatting en niet gebaseerd op ervaring.
De bout lijkt misschien iel in vergelijking met de rest maar ik kan je verzekeren dat de imbusbout doet wat 'ie doen moet. Net als met de andere bouten in deze boorstandaard, vast is vast...
En dat, is vaak een hele kunst.

Groet,
Jan
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
De Wabeco boorstandaard heb ik gewoon op hun website besteld. Ik zie nu dat ze betaalmethoden hebben uitgebreid. Ik moest voorheen via de bank overmaken. Na betaling had ik toen binnen 3/4 dagen in huis, ook kreeg ik een nette mail dat betaald is en verzonden wordt. Het is wel in het Duits.

Ik had destijds ook lang gedubd tussen BF1242 en BF1243 het verschil is in hoogte standaard respectievelijk 500mm en 750mm. Ik heb uiteindelijk gekozen voor 750mm, deels na aanleiding van die Kleine Werkstatt + reikbereik reserve die je hebt. De boorkop + houten onderleg plaat neemt ongeveer 10cm in beslag, dan komt jou werkstuk nog erbij. Achteraf gezien was dit een goede keuze geweest.
Vergis je je niet, de boorstandaard is vrij zwaar.

De inbusbouten zijn inderdaad een nadeel. Je moet elke keer de imbussleutel pakken om ze te stellen. Ik heb de imbusbouten vervangen door bouthendel, zie foto, willekeurig uit internet gehaald.
Later vervang ik ze door sterknop, omdat ze op sommige locaties van de kolom de hendels in de weg staan. Met name voor het stellen van horizontale ligger.
1 ding, koop alsjeblieft niet de bouthendels bij de Hornbach. Ik heb ze allemaal gebroken. Bij geringe kracht breekt intern de plastic kop en dan kost het je heel veel moeite om de bout eruit te halen. De details spaar ik jullie liever, en er kwamen heel wat woorden voorbij die zelfs een volwassene van schrikt.
1618556167729.png
 
  • Leuk
Waarderingen: maja158

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Ik weet niet of deze "advertentie" hier mag staan.

Ik heb een nieuwe (in doos, maar is wel een keer uitgepakt) BF1243 (750mm hoogte) die weg mag.
Incl. als extra een "3-spoke hub" (even geen idee hoe dat in het Nederlands heet)
€ 175,- (incl. BTW).

plaats Steenderen (net onder Zutphen)
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Momenteel een levertijd van 3 weken:unsure:
WABECO levert tegenwoordig ook buiten DLD, tenminste als ik de verzendtarieven mag geloven. Ik zou hem daar bestellen en waarschijnlijk heb je hem binnen drie weken in huis.
Tot vorig jaar kon je hem alleen via AMAZON.de naar Nederland geleverd krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: maja158

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zelf heb ik die van Mafell ,deze heeft 6 verstelbare gelagerde rollen voor exact haaks boren, en schuin verstelbaar

Voor de meeste hobbyisten is deze boorstandaard stevig aan de prijs. Er zijn wel andere manieren te vinden.
Beroepsmatig kan ik me goed voorstellen dat deze Mafell boorstandaard rendement heeft.
 

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
In antwoord op Joop van M. (Hoi..),... Ik heb vorige week de BF 1242 bij Wabeco op de site besteld. Met betalen was beetje problematisch maar lag ook enigszins aan AbnAmro... 🙈 ik had die bouthendels al bij Amazon gekocht. Heb er twee in gebruik en die twee op de horizontale as niet gebruikt hoewel ik denk dat ze daar het beste tot hun recht komen, maar dat is, zoals jij al zegt, lastig ivm de verstelhandel.... Ben trouwens wel benieuwd naar die sterknoppen die jij gaat installeren! Het gewicht van de standaard vind ik eerder een voordeel dan een nadeel...(tot nu toe!). Kheb wel een ander probleem... ik heb die “Drehkreuz” (voor de verticale as) erbij besteld en geïnstalleerd... Echter als ik nu de boormachine naar beneden draai loopt die “...” als snel vast zodat ik niet ver genoeg kan boren... Jij of iemand anders hier een oplossing voor of....?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Dag Joop, die Drehkreuz heb ik ook bij besteld, dit werkt inderdaad wat makkelijker.

Ik begrijp niet goed waarom je niet verder naar beneden komt. De mechanisme is een tandheugel principe en kan over de hele lengte gedraaid worden.
Je kunt ook deze vastzetten aan de kolom, dan gebruik je deze als boorkolom voor bedoeld is, Mbv veer mechanisme. Onder de Drehkreuz zit een inbusbout, die moet je dan los draaien. Een tip: als je deze boorstand wilt gebruiken, breng eerst de veer op spanning. Anders begint deze eerst met loze slag voordat een veerweerstand ontstaat.

En anders is het de boorstop. Dat is de vertikale pin links van de Drehkreuz (in het midden van de kolomkast) de inbusbout zit weer aan de linkerkant.
Dit wil weleens vastlopen, door bramen aan de pin of opstopping als gevolg van vuil. Het is jammer dat ze hier een zacht staalsoort hebben toegepast. Dan zou ik even ontbramen en licht invetten, of nog beter vervangen door hardere staalsoort pin toe te passen. Ik denk dat dit jouw boosdoener is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Hoi Joop, hierbij een impressie... Hoop dat het duidelijk is. Mss doe ik iets verkeerd? Alvast bedankt en met vr.gr.
 

Bijlagen

  • 1411859C-B6B6-481A-9B35-971526271506.jpeg
    1411859C-B6B6-481A-9B35-971526271506.jpeg
    106,7 KB · Weergaven: 82
  • 9F6C4C65-1452-4149-8F3D-EC534A1A3D9D.jpeg
    9F6C4C65-1452-4149-8F3D-EC534A1A3D9D.jpeg
    130,1 KB · Weergaven: 80

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Probeer het volgende eens;
Op de 2e foto zie je links naast de driespaak een imbusboutje die geborgd is door een moer. Draai die moer eens voorzichtig los (leg even een stukje hout onder de boor). Waarschijnlijk komt het geheel nu in 1 keer naar beneden. Je kunt nu het imbusboutje opnieuw instellen zodat de geleider mooi strak langs de verticale as gaat. Hou met de imbussleutel het geheel op z'n plaats en draai de borgmoer opnieuw aan.
Bekijk anders dit filmpje. Vanaf minuut 12:00 zie je de werking van deze geleide imbusjes.
Hopelijk werkt dit voor je. Succes.

Groet,
Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Hoi,
Heb geen ervaring met wabeco, maar ik zie op internet dat het Drehkreuz voor de hoogteverstelling aan de bovenkant zit en bij jou aan de onderkant.
Bekijk bijlage 102552
OMG.... 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️ Ben bang dat jij gelijk hebt. Ik schaam me dood 🙈🙈🙈 Denk dat jij gelijk hebt en dat ik ‘m dus verkeerd in elkaar gezet heb...... Kga morgen kijken.... (wel knap overigens van Wabeco dat ie het dus ook doet als je hem verkeerd in elkaar zet... 🥴)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Een klopboormachine heeft altijd speling op as waarop de boorkop zit. Dat moet , want die speling moet er zijn om te kloppen.

In de reclamefilm of een bespreking door een koper, wordt er blijkbaar vergeten om eens aan de boor , in de Bosch ingespannen, zijwaarts te duwen.

Voor mij persoonlijk liever een kleine kolomboormachine.

groeten ,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.