Koffiemolen

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Na een flinke periode houtforum-inactiviteit ben ik weer terug; was zoveel met werk bezig dat de hobby erbij inschoot, en andere zaken vroegen mijn aandacht. Zo vroeg mijn zwager of ik zijn Rancilio Silvia espresso machine eens na wou kijken. Dat wou ik wel, en potverdorie wat komt daar lekkere koffie/espresso uit. Dus meteen tweedehands een andere machine gekocht om zelf op te knappen, maar die was zo verkalkt en beschadigd bij transport dat ik mijn geld terug kreeg van de verkoper (positieve marktplaats ervaring!!), en ik toch een Gaggia Classic tweedehands gekocht heb. Ook deze met wat mankementen, maar ook dat was op een gegeven moment opgelost. De bijkeuken zag er toen wel zo uit:

26941738668_366ecdd0d6_z_d.jpg


Ondertussen is alleen de meest linker over, en oefen ik in het maken van espresso's. Dat heeft me flink wat tijd op andere fora gekost. En ik moet zeggen: wat is woodworking.nl toch een gemoedelijk en constructief forum. Dat mag ook wel eens gezegd. OK, terug 'on topic', het maken van espresso's begint bij een goede maler. Maar da's buiten mijn budget, ik had al een handmaler (Hario Mini Mill) maar daarmee moet ik 10 minuten malen voor 1 espresso. Ik las ergens dat de oude PeDe en Douwe Egberts wandmolens ook fijn genoeg konden voor espresso, dus dat wou ik wel uitproberen. Wederom wat marktplaats afstruinen verder, en voor 10 Euro had ik een DE molen zonder deksel. Bij het uitproberen viel mij op dat ik geen fatsoenlijke plek in de keuken had voor zo'n ding, en viel me het glaasje kapot op de vloer (wat toen gezegd werd is niet geschikt voor jeugdige lezers). MAAR: dit bracht me wel terug bij het houtbewerken -> ik wil deze molen ombouwen naar handmolen!

De wandmolens hebben een heel agressieve maalschijf, dus je moet flink wat moment overbrengen. Hoe houd je dat in de hand? Met iets dat lijkt op een zaaghandvat leek me! Dit project is wederom een aaneenschakeling van 'kijken of het lukt' momenten, dus houd je vast. Eerst een foto van wat het was en wat het geworden is:

Het was dit, maar zonder deksel:

P1350379.jpg


En dit is het geworden:



39003093700_9a2a02aaf9_z_d.jpg



Eerst het maalwerk schoonmaken:

40102272714_0ee9cee9fb_z_d.jpg


De vorm van het handvat heb ik overgenomen van een zaag die ik fijn in de hand vind liggen. Het hout is een stuk eiken dat ik nog had liggen, komt van de houtzagerij van landgoed Twickel. Vorm overgetekend en uitgestoken / afgezaagd.

40102273004_b1d117285a_z_d.jpg


Eerste proefversie, met 1 pootje. Tweede pootje is echt wel nodig, was nog aan het dubben over hoe ik een 'hopper' ging maken. M'n oude maler ziet het met lede ogen toe.

39001377400_048883f2ca_z_d.jpg


De hopper werd zo'n 'eens kijken of dit gaat' projectje. Uit een dun afgezaagd plaatje eiken wat puntjes gezaagd, en een 'blok' gezaagd met de verstekzaag, op standje 6-hoek. Dit blok klem ik met een plaatje in de bankschroef, en zo is het een soort schaafmal, als alternatief voor een hele futselplank:

39001377700_29380f648a_z_d.jpg


Voorbereiden voor lijmen:
40102274314_9c86e3cd6c_z_d.jpg


Tot mijn eigen verbazing ging dit verrassend goed. Het werd stevig en secuur! Natuurlijk nog wel de onder kant netjes gelijk gemaakt, had ik natuurlijk vooraf moeten doen, maar toen dacht ik nog dat het me niet zou lukken :)

Het opvangbakje is gemaakt van berk met 'striping' (heet dat ook slaap bij berk?), zo'n restje van Inlands Hout bij de ODH. Wat een enorm verschil in hardheid met het eiken. Had het gevoel dat ik op m'n tenen moest lopen om het niet kapot te maken... Dit is iets minder strak geworden dan de 'hopper', maar vind het wel leuk dat 3 zijden hetzelfde patroon hebben. Ook hier weer met de verstekzaag blokjes gemaakt om te helpen met de hoeken, nu voor het verlijmen en voor de bodemplaat.

39001378090_6f8c81b848_z_d.jpg


39001377070_dabc4b17d7_z_d.jpg


Uiteindelijk zijn nog eiken stripjes (3x3mm) aan de zijkant gemaakt voor het ophangen in de molen.

De hele houder is in de verbeterde houtolie gezet, en toen gemonteerd. In de voetjes zitten rubber dopjes (verzonken) voor extra grip.

Nog wat plaatjes van het eindproduct:

25941627757_dfcf3f6ec5_z_d.jpg


40103953264_0ede41f162_z_d.jpg


25941627447_6011c556d8_z_d.jpg



40103952974_5cc71847b4_z_d.jpg


26944409068_dd3e62e6ea_z_d.jpg


En het resultaat? Mooie maalgraad, en lekkere espresso.

En niet te vergeten: weer lekker aan het schaven, steken en zagen :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een leuk project heb je er van gemaakt. Wij hadden thuis vroeger zo'n koffiemolen, als kind vonden we het prachtig om daar aan te draaien.... Mijn vader werkte echter bij de Nestle (babyvoeding fabriek in Scharsterbrug) en met de komst van een fabriekswinkel zijn wij grotendeels overgegaan op Nescafe vriesdroog. Ben zelf in een ver verleden nog koffiebrander geweest bij D.E. in Joure en wij drinken al jaren D.E. bonen (forza 9) uit een Jura. Top koffie vind ik zelf.

jaap
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Leuk hoor. Ik houd wel van handaangedreven gereedschap.
Maar als ik zo eens naar die foto's kijk dan vraag ik me af of je de molen met iedere maalbeweging niet van je af duwt.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hoi Rob,
Nee dat valt heel erg mee; je moet wel flink wat kracht zetten want daarom kunnen die dingen dus zo snel en fijn malen, en dat kan ook als 'ie aan de muur hangt. In het richting loodrecht op de achterplaat (de 'normaalvector' op de achterplaat) zet je nauwelijks kracht, de rubber voetjes zorgen dat je in die richting niet gaat wiebelen. Verder had ik het zo bedacht dat het draaipunt van de molen in het verlengde ligt van je onderarm en pols, en je de buitenkant (rechts op de foto's) tegen een muur kan zetten. Dan sluit je de molen op tussen muur, werkblad en je hand. In de praktijk blijkt die muur eigenlijk niet nodig te zijn tenzij je zo fijn wilt malen dat de espressomachine verstopt....
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
En ik moet zeggen: wat is woodworking.nl toch een gemoedelijk en constructief forum. Dat mag ook wel eens gezegd.

Op dat forum ben ik ook actief geweest, en inderdaad wat is het hier gemoedelijk :eek: daar maakt iedereen elkaar uit voor rotte vis. Blij dat het hier veel vriendelijker is.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Pfff..leuk, dat wel, maar gezien de licht instabiele opstelling, opgeteld bij al het (leuke) werk, hebben wij er maar voor gekozen om ons dagelijkse bakkie pleur gewoon van de wand te malen...:eek:
DSCF5152.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hartstikke leuk gedaan, was je toevallig op koffiepraat.nl beland :) daar is het iets minder constructief dan hier ;) Maar waarom geen tweedehands electrische maler. (heb zelf een Quamar M80E staan als upgrade voor me rancilio rocky molen).
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Gaaf zeg! Ben geen serieuze koffiedrinker maar zo'n handgemalen bakkie is toch altijd net wat beter dan de gewone.

Om het wat minder zwaar te maken tijdens het malen zou je de arm van de slinger langer kunnen maken of is dat geen optie?
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Je wordt in de "maling"genomen, Nerf... ;) Hahaha

Nee even serieus... Ik vind het mooi zulke projecten waar je je eigen ideeen inbrengt!
Mooi gedaan!
 
Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Pfff..leuk, dat wel, maar gezien de licht instabiele opstelling, opgeteld bij al het (leuke) werk, hebben wij er maar voor gekozen om ons dagelijkse bakkie pleur gewoon van de wand te malen...:eek:

Beetje instabiel is het wel, maar er is bij mijn koffiezetapparaat niet een plek in de buurt waar een 'muurmolen' zou passen. "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan".... En toen wou ik ook nog zorgen dat ik de molen eventueel in een kastje kon zetten wanneer het opgeruimd moet zijn, en zo begon een leuk project :) Maar ik moet toegeven dat 'ie aan de muur waarschijnlijk wel praktischer is!

Hartstikke leuk gedaan, was je toevallig op koffiepraat.nl beland :) daar is het iets minder constructief dan hier ;) Maar waarom geen tweedehands electrische maler. (heb zelf een Quamar M80E staan als upgrade voor me rancilio rocky molen).

Koffiepraat inderdaad.... Tjongjejonge wat een zuurpruimen daar. Heb alleen gelezen hoor, ik heb me niet aangemeld. Ik vond coffeegeeks en coffeesnobs veel leuker om te lezen. Een 'goede tweedehands maler' kost nog steeds 150 Euro of meer voor zover ik weet, en dat gaat wat ver, mijn hobbies zijn al duurder dan die van de rest van het huishouden; ik vond 10 Euro plus wat avonden nog wel te verantwoorden, en ik vraag me af hoeveel beter die elektrische molens het doen.

Gaaf zeg! Ben geen serieuze koffiedrinker maar zo'n handgemalen bakkie is toch altijd net wat beter dan de gewone.
Om het wat minder zwaar te maken tijdens het malen zou je de arm van de slinger langer kunnen maken of is dat geen optie?

Ik gebruik 'm nu een tijdje, en ik vind de huidige lengte wel prettig; als hij langer wordt duw je 'm ook eerder scheef denk ik. Ook durf ik hout ondertussen te bewerken, maar metaalbewerking is nog steeds niet mijn ding :)
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hardstikke leuk en origineel...maar als je (net als ik) op koffie forums rondscharrelt weet je ook dat de maler belangrijker is dan je koffie machine...heel wat research wordt gedaan naar hoe je de boon vermaalt en het verschil is helaas goed te proeven.

Handmalen gaat boven machinaal malen dat voordeel heb je in ieder geval al (temperatuur) bereikt.

Maar de maalschijven dat is echt een studie/discussie apart...ook in electrische malers. (Conisch Flat).

Het koffie Forum is inderdaad wat feller dan dit Forum......extremisten...

Het is als met alles...goed gereedschap is kostbaar...maar vergeet de Timmerman/Barista zelf niet....
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.