Knikkers verzinken in hout met welke voor?

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.103
910
Nootdorp
Even een hele andere vraag. Waarom wil je knikkers verzinken in hout? Of is dit een typisch belgisch woord dat in Nederland niet bekend is?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
822
325
RegioRotterdam
Je hebt inderdaad een mal nodig voor de kopieerring. Dat is een stukje plaat met een gat van de juiste diameter en dik genoeg om de diepte van de kopeerring op te vangen. De aanslag zit dus op de freesvoet. De frees steekt door de kopierring heen. Dat kan een gewone ondersnijdende frees zijn. Als de buitenkant van de ring zeg 3 mm buiten de frees uitsteekt moet het gat in de mal dus 6 mm groter zijn dan het gat dat je wil maken.

Met de freesjes die je aangeeft, met een bovenlager, kun je alleen gaten maken die minstens zo diep onder je mal uitsteken als het freesje lang is. Tenzij de freesjes onder-snijdend zijn, niet gebruikelijk bij een frees met bovenlager, moet eerst een gat boren.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
217
84
Almen aan zee
Ja dat klopt

Maar een frees draait met zo'n hoog toerental dat ik me er liever zeker bij voel
in de zin van stabiliteit en stevigheid

Maar misschien ben ik te voorzichtig ;-)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.746
3.144
Gaanderen
Ja dat klopt

Maar een frees draait met zo'n hoog toerental dat ik me er liever zeker bij voel
in de zin van stabiliteit en stevigheid

Maar misschien ben ik te voorzichtig ;-)
Ik zou het niet proberen met zo'n dun malletje. Bij mij gaan dat soort dingen altijd mis. Ook dikkere mallen moet ik soms bijwerken met plamuur. Vaak gaat het mis bij het er uithalen van de frees. Ja ik weet dat je de frees eerst uit moet zetten en stil laten staan. Dat is voor repeterend werk niet handig.

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
109
33
Vlaanderen
Even een hele andere vraag. Waarom wil je knikkers verzinken in hout? Of is dit een typisch belgisch woord dat in Nederland niet bekend is?
Wat begrijp je niet?
knikkers ???
verzinken???
hout???

BTW "Belgisch" wordt met een hoofdletter geschreven of is dat een nederlands woord???

Prettige eindejaarsfeesten aan iedereen !

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.