Knikkerlager 1.2

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.523
936
‘s-Hertogenbosch
Je hebt een kaliber gemaakt. Die stel je af en dan kijk je of hij past.
Je uitdrukking heeft me aan het zoeken gezet… eea duidelijker geworden. Kaliber is de maat waar je naartoe werkt en als je te ver gaat is het jammer.
Ik kan het ook andersom gebruiken door een sleufje te maken, het houtje aan te leggen en dan het boutje tot op de bodem te draaien en dan te meten of ik er al ben…. of al te veel heb afgehaald.
De laatste gebruik je om achteraf te meten en de eerste geeft aan hoeveel je nog moet en hoe zuinig je af mag nemen.
Ik denk dat ik het zo goed geïnterpreteerd heb.

Groetjes John

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.333
4.301
Een kaliber is een vaste maat, waarmee je controleert. Een schuifmaat meet je mee, en geeft een indicatie hoe veel je er nog uit moet draaien. Met een losse beitel blijft het natuurlijk een beetje giswerk, maar met wat ervaring kan je best precies werken.

• Leuk
Waarderingen: John1969

jorisvh

Post veel
ik ken niks van draaien maar vind het idee om iets dat “normaal gezien” niet van hout is toch uit hout te maken wel intrigerend.

en mijn wiskundige interesse was gewekt doordat er bovenaan ruimte is tussen de knikkers.
1774744477136.jpeg
Uit de berekening van 15 knikkers á16 mm, gedeeld door 3,1415927 (pi) volgde de diameter waar de knikkers tegen elkaar aan liggen.
dat geeft 15*16/pi=76,39 --> 60,39 & 92,39 mm voor binnen- & buitendiameter.
die berekening veronderstelt dat de raakpunten tussen aanliggende knikkers op een diagonaal van de knikker liggen maar dat klopt niet. (dit wordt duidelijker als je dit voor de geest haalt met bvb maar 3 of 4 knikkers.)
als ik mijn goniometrie even bovenhaal, zou ik het zo berekenen:
met 15 knikkers moet elke knikker een segment 360/15=24gr opvullen.
de lijn door de raakpunten tussen knikkers is een koorde van een knikker èn van de cirkel door de raakpunten tussen de knikkers.
de koorde van een knikker =16*sin(180-90-12)=15,65mm
de koorde van cirkel door de raakpunten: k=D*sin(12) ==> D=16*sin(78)/sin(12)=75,27mm

de middelpunten van de knikkers zitten dan op een cirkel met diameter 75,27*cos(12) + 16*cos(78)=76,96 -- > 60,96 & 92,96 voor binnen- & buitendiameter.

dit wordt bevestigd door een schets in CAD
1774795255654.png1774795283431.png

• Wow

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.523
936
‘s-Hertogenbosch
Ik denk dat dit één van de redenen is geweest dat mijn wiskunde op de mts niet goed genoeg was om door te stromen naar nog hoger onderwijs 😭😭😭.
Achteraf bekeken heb ik er wel om kunnen lachen, als ik alle hbo’ers bij mekaar tel waar ik een heel erg goed belegde boterham heb kunnen verdienen …
Je zult best gelijk hebben met je redenering, maar de ruimte tussen de knikkers heeft volgens mij te maken met
- afrondingsfouten met tellen
- knikkers die variëren van 15,5-16 mm
- handwerk wat met houtjeboutjemeetapparaat uitgevoerd is dus analoog gemeten met de allerhoogste aanwezige accuratesse en know how.
Maar
Bedankt voor je uitleg, ik geloof dat ik de kern een beetje snap en zal het voor een volgend project in deze strekking zeker meenemen 🙏

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.333
4.301
Tot er nog een knikker tussen past. De kooi bij een kogellager heb je nodig , omdat je een gewoon kogellager anders niet in elkaar krijgt. De kogels moeten eerst allemaal aan een kant, dan kan aan de andere kant de binnenring er in. Daarna heb je dus de kooi nodig om de kogels op hun plek te houden.

• Leuk

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.523
936
‘s-Hertogenbosch
Vanmiddag nog eens een momentje uitgetrokken om eea te verfraaien en af te werken.
Zoals gezegd alles is nog demonteerbaar, dus het hele zwikje maar weer uit elkaar gehaald.IMG_8946.jpeg
Eerst de buitenring maar weer ingespannen op de jumboklauw en een facetkant en een groefje in het vlak gedraaid met de spindelguts. Geschuurd tot korrel 320 en afgewerkt met shella wax.
Omgedraaid en de zelfde behandeling aan de andere kant. Mooi! Alleen het uiterst smalle stukje waar de klemnokken zitten blijft onbehandeld 🤔. Kom je ook niet bij …. 3 keer geprobeerd maar 3 keer op m’n vingers getikt door zo’n nok, auw, IMG_8947.jpegdus voor dat randje m’n diepe klauwen chuck gebruikt met een heeeeeele lichte klemspanning. Toen ging het wel zonder auw 😁IMG_8948.jpeg
Daarna maar meteen de binnenring ingespannen om er een centraal gat in te boren tot halverwege. Achteraf bleek dat ik beter dieper had kunnen boren ivm het tegenboren…. Deze kant ook voorzien van facetten en afgewerkt met shella wax.IMG_8950.jpeg
Het geboorde gat gebruikt om de andere kant van de ring op te spannen op m’n sc 2 chuck om de laatste kant af te draaien en van facetten te voorzien IMG_8952.jpeg
Hierna alles weer opnieuw gemonteerd en wahlaa , kijkt niet onaardig ( als ik het zelf mag zeggen). Met de nodige lichttdoorval kijkt het zelfs apart IMG_8953.jpegIMG_8957.jpeg

Tot zover de laatste update, tot nu toe was het een uitdaging maar wel leerzaam…..

Bijlagen

• IMG_8956.jpeg
    IMG_8956.jpeg
    106,3 KB · Weergaven: 2
  • Leuk
Waarderingen: JMe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.