Kleurverschil fineer, latjes en balken mahonie blanke was

PaulMauge

Nieuw lid
24 jan 2025
9
0
Amsterdam
Hoi allemaal,
Mahoniefineer op vochtwerend mdf, balken van 30x40mm en latjes van 14x30mm heb ik behandeld met twee lagen blanke was van Osmo. De panelen de eerste laag met een roller, de latten en balken met een kwast. De tweede laag alles met een doek. Komen de kleurverschillen door de vochtwering van het mdf, en daarnaast de verschillende diktes van het materiaal? Is het mogelijk om met extra lagen de balken en latten net zo donker te maken als de panelen?
Ik hoor het graag!
1000009728.jpg

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
717
321
Zutphen
Er zijn veel soorten mahonie en niet alles wat als mahonie verkocht wordt is mahonie. Onbehandeld mahonie kan je donkerder maken middels beits of kaliumdichromaat opgelost in water. Na 2 lagen was denk ik dat of donkere was of kaalschuren en opnieuw beginnen de opties zijn. Volgende keer even proefjes nemen met reststukken

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.554
962
‘s-Hertogenbosch
Kan het zijn dat je balkjes geschaafd zijn en de latten geschuurd, dit maakt vaak al een verschil. Te glad neemt minder kleur op, heb ik van een parketteur. Voordat hun een vloer gaan kleuren wordt alles gelijkmatig met de zelfde korrel geschuurd (180-220). Na het kleuren wordt nog gladder geschuurd, voordat de finale afwerklaag erop komt.
Als je nu over de fineer voelt, voel je dan opstaande vezels….. en voelt dit hetzelfde als de rest?

Groetjes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.