die bierkoelkast mis ik nog in de werkplaats.
De opstelling verandert waarschijnlijk nog wel een paar keer. De ruimte-efficiency moet niet ten koste gaan van het gebruiksgemak, dus probeer ook niet te veel in de kleine ruimte te proppen, of machines te veel te combineren.
HA zoveel ruimte heb ik ook. De kity636 staat dus compleet tegen de muur geparkeerd. Tuin is bij droog weer verlengstuk werkplaatsjeIk werk in een schuurtje van 2.5 x 3M. Daarin de volgende machines: zaagtafel, kolomboor, frees, lintzaag, VVDbank, vlakbank (150x30cm), afzuiger, vriezer en droger. Vraag me niet hoe maar het werkt!
Ik werk in een schuurtje van 2.5 x 3M. Daarin de volgende machines: zaagtafel, kolomboor, frees, lintzaag, VVDbank, vlakbank (150x30cm), afzuiger, vriezer en droger. Vraag me niet hoe maar het werkt!
Ik werk in een schuurtje van 2.5 x 3M. Daarin de volgende machines: zaagtafel, kolomboor, frees, lintzaag, VVDbank, vlakbank (150x30cm), afzuiger, vriezer en droger. Vraag me niet hoe maar het werkt!
Op het moment nog wat aan het schuiven. Wanneer het goed staat zal ik hier een foto plaatsen.
Dat ken ik. Mijn Inca lintzaag heb ik vervangen door een Hammer. De Inca stond op en ladenblok, dus daar plaats voor moeten zoeken. Die was net klein genoeg om naast mijn Inca vlak/vandiktebank onder de werkbank te kunnen. Maar die Inca vlak/vandiktebank is vervangen door een grotere Metabo en de Metabo past niet met het ladenblok onder de werkbank. Dus weer lopen schuiven om daar plaats voor de maken. Zo blijf ik bezig .
Op het moment nog wat aan het schuiven. Wanneer het goed staat zal ik hier een foto plaatsen.
Ik ben sinds kort begonnen met houtbewerken en heb al wat kleine projectjes gedaan. Nu wil ik mijn werkkamer gaan inrichten maar blijf maar twijfelen wat ik het beste kan kopen en kan maken. De ruimte is 3 meter bij 4 meter, met een deur in de hoek van de 4 meter kant.
Ik wil graag een tafelzaag, lintzaag, tafelfrees, afkortzaag, vandiktebank en werkbank erin kwijt.
Denk dat er geen andere optie is dan de meeste dingen met wielen maken en machine te gebruiken die makkelijk verplaatsbaar zijn. Ook voor de machines zou ik graag advies willen krijgen.
Kan iemand mij helpen met deze uitdaging?
Ja dat klopt. Iets van mdf wat in mijn ogen toen mooi leek. Maar ik hou er ontzettend veel ruimte in over zodat ik het nu efficienter ga maken. Plus nu een goede afzuig installatie inbouwen.Wat bedoel je met "afkorter wand"? Heb je zo'n tafel met een afkortzaag in het midden?
Grotere ruimte zoeken. Hebben wij ook gedaan ;-)
Denk erom dat je wel kunt schuiven, maar dat dat lang niet altijd een zinvolle oplossing is. Wel als je per sessie maar aan 1 machine werkt, maar stel dat je planken zaagt van een stam, of ander dik/breed deel, en je moet elke keer het overgebleven zaagvlak vlakken voordat je de volgende plank afzaagt: vlakbank naar het midden van je werkplaats rijden en installeren zodat je voor en achter voldoende ruimte hebt; plank vlakken; vlakbank weer weg; lintzaag naar het midden rijden en installeren, inclusief afzuiging; zaagsnede maken; plank wegzetten; lintzaag weer weg; vlakbank weer installeren, en het overgebleven stuk hout vlakken; vlakbank weer weg; lintzaag installeren, en de volgende plank afzagen - etc. etc. Het kan, maar je wordt het snel beu. Met een dergelijk kleine ruimte zou ik het aantal machines heel sterk beperken, en op zoek gaan naar een gedeelde werkplaats voor de grotere bewerkingen...
[...] dus om de EB aan te zetten zit er een wcd met afstandsbediening tussen. Erg handig.. (paar tientjes bij de Hornbach, heb je er 4).
Ja dat klopt. Iets van mdf wat in mijn ogen toen mooi leek. Maar ik hou er ontzettend veel ruimte in over zodat ik het nu efficienter ga maken. Plus nu een goede afzuig installatie inbouwen.