Kleine klauwplaat?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Met de goederen is niks mis. Middenklasse chinees spul voor een redelijke prijs. Gereserveerdheid is misschien omdat Record Power nogal beperkend/bedillerig is voor de wederverkopers wat betreft prijsstelling en acties.

@handig18 onder welke namen zijn die SC1 en SC2 nog meer te krijgen dan? Ik had niet anders verwacht. RP ontwikkelt niet zelf maar verkoopt wat er op de markt is. De gloote chinees fabliek levert, met merkje en doosje, aan wie wil. Echter, ik heb ze niet onder andere merken kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Nu bij schulte drechsellbedarf record bekken sets SC2 (en SC1) in de aanbieding. Ik zit er naar te kijken maar les geen enthousiame over Record. Wat is er mis met dat merk?
Er is wel wat mis mee. In ieder geval de sc1. De sleutel krijg je er lastig in. Als je veel in en uit moet spannen dan wordt ik er niet vrolijk van. Ik gebruik hem nog steeds. Alleen niet als ik veel moet inspannen.
Meestal zijn de aanbiedingen van Record ook bij andere dealers te krijg. Zoals Baptist.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb het model van de sc1 van powergrip. Deze heeft een andere sleutel en werkt prima.
Verder van record de sc3 wat ook een prima chuck is, al gaat mijn voorkeur uit naar de oneway
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Interessant. Heb je, gewoon voor mijn interesse, een link naar een website? De term powergrip is nogal populair en daardoor lastig zoeken.
Geen idee meer, ik heb deze een jaar of 6 geleden gekocht via een Duitse of Oostenrijkse site.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Schulte vertelde me tijdens de Radius dag dat ze een keer de SC1's hadden moeten weggooien omdat het gat voor de sleutel te ruim was waardoor hij niet goed in de tandkrans greep. Het ontwerp zou daarom gewijzigd zijn.
Dat was een reden temeer waarom ik het ding in mijn handen wilde hebben voordat ik het kocht. Bij de SC1 die ik nu heb past de sleutel prima.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik heb deze rubriek met veel aandacht gevolgd , en er heel wat van opgestoken. Dank hiervoor.
De waarschuwing is duidelijk: probeer deze kleine vierklauwen , de Recordpower sc1 en sc 2, uit bij de handelaar, voordat je ze koopt!



Dat bleek inderdaad de juiste weg. Ik ben ze vandaag gaan proberen bij Willy Vanhoutte. Er was verder zo goed als niemand die mijn super bekwame en ervaren verkoper nodig had, dus die nam weer eens alle tijd voor mij. Het viel mij weer eens op hoe groot hun nieuwe gebouw eigenlijk is. Ik zag ook nog een forumlid die ook tonnen kennis en ervaring heeft. Dat maakt het winkelen en overleggen daar nog beter.

De kinderziektes zullen wel min of meer voorbij zijn, maar de goede reputatie die de grotere sc3 en sc4 vierklauwen hebben, moet nog verworven worden door de kleine vierklawen. Ze worden ook niet teruggestuurd door klanten, omdat ze niet zouden voldoen, vertelde de verkoper mij.

We kregen hier gouden raad: uitproberen, dus dat volgen we.

Bij alle sc 1 en sc 2 ging de sleutel er vlot in. Ik ben gewend om met een Talon en een Nova G3 te werken. De Nova G 3 ( is ongeveer gelijk aan de Recordpower sc3) heeft een gelijkaardige gebouwde sleutel als de sc2 . En die is er steeds zonder moeite in geraakt. Ook hier is deze constructie toegepast en voor mij gaat dat prima. Bij de sc2 moest ik tamelijk kracht zetten om de sleutel rond te draaien. En dat heb ik niet bij mijn Nova G3 ( = RP sc3) en ook niet bij de Oneway Talon.. De derde sc 2 ging wat vlotter, al is het nog steeds aan de stroeve kant. Ik vond het aanvaardbaar, en die kocht ik dan.
De doorslaggevende argumenten: de sterkere overbrenging en een bredere en betere sleutel. Sterkere overbrenging: men kan met meer kracht zetten op de bredere sleutel, meer klemkracht genereren op de bekken, de overbrenging is ook gewoon fysiek groter en , lijkt mij, daardoor ook sterker in verband met duurzaamheid.

Bij de sc2 wordt de sleutel gericht gericht op twee wijzen: door het gat en door de pin. Dus zit die diep genoeg, dan zit die ondubbelzinnig ook juist.

Bij de sc1 is de sleutel enkel door het gat gericht. Mij lijkt het dat bij slijtage van de sleutel en het gat, als er meer speling ontstaat, het niet gegarandeerd zal zijn die de helemaal goed zit wat een versnelde slijtage zou kunnen veroorzaken. Ik denk dat de overbrenging en sleutel van de sc2 veel langer zullen blijven functioneren, bij slijtage , dan bij de sc1. Men moet wel heeeeel veel en hard werken eer men de boel te ver verslijt, ..of we dat gaan meemaken?

De soepelheid bij het draaien van de sc1 moet ik wel missen. Ik denk niet dat ik veel moet rekenen op soepeler draaien na inlopen van de sc2 .
Al eens even uitgeprobeerd op de draaibank. Gaat echt goed, ik ben voorlopig heel blij met mijn mini

Voor de ene is de sc1 aantrekkelijker daar zijn argumenten voor, een andere kiest met andere argumenten voor de sc2, beide zullen hetzelfde werk als minivierklauw vervullen.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Efvee en EdP

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik heb ondertussen wat met de RecordPower SC2 mini klauwplaat gewerkt. Ik heb enkel de standaard bekken .
Gaat goed .Draait mooi rond.

Echter als mini uitvoering van een Nova G3 en later ook van de Record Power SC3 is ook de wanddikte dunner van de omgeving van de M33 x 3.5 inwendige draad.

Hierdoor heeft het fixeerschroefje maar een paar windingen geborgen. Dat maakt dat als je wel goed moet oppassen , dat je bij het loszetten van de schroef bij het verwijderen of aanbrengen van de vierklauw, dit schroefje niet verliest. Ik heb het nog niet voorgehad, maar dat verlies staat in de sterren geschreven.
Deze schroef zou vooral dienen om de afloop te vermijden bij het omgekeerd (links) laten draaien van de machine.

Ik heb het bij zwaardere vierklauwen met zwaardere werkstukken ook wel eens voorgehad , bij de gewone draairichting (rechts) . Was een kwestie van wat vibraties.

Bij deze kleine vierklauw, met minder zware werkstukken ga ik eens proberen om zonder dat schroefje te werken; ik draai voorlopig toch niet omgekeerd ( linksom) .

Bij het volgende bezoek aan mijn schroevenboer, schaf ik een degelijk aantal reserveschroefjes aan

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Ik borg mijn klauwplaten nooit. Een keer gedaan toen ik links om wilde werken. Daarna kwam de vraag?
Waarom komt mijn klauwplaat niet meer los? Bij het uitzetten van de bank en als er een ongecentreerd stuk hout in zit kan de boel een keer een slag loslopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.