Kleine klauwplaat?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
288
RegioRotterdam
Ik ben op zoek naar een opspanmogelijkheid voor kleine werkstukken. Ik heb voor het normale werk een Record Power SC4 en een SuperNova 2 maar als ik met een eierdopje aan het pielen ben uit een mooi stukje restanthout dan zitten die knollen van bodies me gauw in de weg en bovendien haalt het hout vaak de 50 mm diameter (46 mm diameter tap plus aanlegrandje) niet. Er zijn wel kleinere klauwen, 35 mm standaard, maar die zitten maar met één schroefje vast aan de body dus daar ben ik niet zo weg van. Als ik die klauwen om een tapje klem dan ben ik ze echt aan het lospellen, en als er dan iets breekt dan heb je gelijk een projectiel.

Keuze voor kleine klauwplaten is beperkt: Record Power SC1 (53 mm) en SC2 (60 mm) en HBM CK2-4S (50 mm). De laatste is echt HBM: qua prijs voor de set wild aantrekkelijk maar minder makkelijk te bedienen, technische info matig en kwaliteit is afwachten. De RecordPower is RecordPower: ik begrijp dat de spansleutels van deze platen nogal gevoelig kunnen zijn. De ogen van de seegerring die de spaanplaat op zijn plaats houdt zitten in de baan van de tandkrans, en ze kunnen verdraaien. Als ze dan net bij de spansleutel zitten dan krijg je al snel schade aan een tand van de sleutel, die wordt 'afgedrukt' op de tanden van de tandkrans in de kop, die wordt afgedrukt .. enzovoort.

Is er iemand die ervaring heeft met een van deze klauwplaten?
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Met specifiek deze klauwplaten heb ik geen ervaring, sorry. Maar er is echt wel meer keuze in de markt. Denk bijvoorbeeld aan de Multistar Compact en Titan, nu verkrijgbaar bij de fa. Steinert. Ook compact en goed geschikt voor klein werk. Of bijv. de Axminster klauwplaten Met de O’Donnel klauwen.
 
Kijk eens bij deze links;

Ik zelf heb deze zelf en ben er zeer tevreden over.

M.vr.gr. Jan
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
288
RegioRotterdam
Dank voor de antwoorden.
Van die Titan staat geen diameter opgegeven maar hij lijkt me eerder groter als de klauwplaten die ik heb (body 100 mm diameter) dan kleiner. Wat ik zoek is iets van 50- 60 mm doorsnede.
Bij Steinert kan ik geen 'Multistar Compact' vinden. Wel de 'Multistar Duplex' met interessante afmetingen, maar dat is een systeem in 'abverkauf aus alten Lagerbeständen' en dat is niet echt een aanbeveling om er nu nog in te stappen.

Die o'Donnel klauwen bij de Axminster zijn interessant. Grotere afstand dus diameter body is minder probleem. Budget is een ander hoofdstuk. Als alternatief voor een ander klauwplaat heb ik natuurlijk de mogelijkheid om inzetstukken te maken in de 100 mm klauwen van de Nova.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Voor dit werk kun je Op de RecordPower SC4 of Teknatool Super Nova 2 of de Sorby Patriot kun je deze bekken monteren: Klauwen 27 mm ( referentie teknatool nr 6025)

Die zitten wel stevig , ook al hebben ze maar 1 schroef en bovendien zijn ze diep kunnen ze lange pennen opnemen. Dus lange werkstukken zijn goed ondersteund. Daar heb je ook nog veel baat bij als je nat hout of halfdroog hout draait. Voor dat laatste helpt ook dat ze geribbeld zijn aan de binnenkant

Dezelfde bekken kun je ook op een kleinere body gebruiken zoals Teknatool G3 en Record Power SC 3.

Deze bekken nr 6025, gemonteerd op mijn G3 nemen pennen van de volgend afmetingen op:
Diameter van de pen: min 13 mm , max 31 mm
lengte van de pen: max 25 mm. ( op elke klauwplaat )

Bij mij staat deze set ongeveer permanent op mijn G3 gemonteerd, wordt dus heeeel veel gebruikt. Heel geschikt voor lang dun werk , eierdopjes bekertjes , doosjes , glaasjes enz....

1683482660394.png



groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Voor dat kleine spul is een schroefje om de bekken vast te zetten geen probleem, breken echt niet af.
Je kunt natuurlijk ook zo’n mini chuck nemen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
De bekken hebben aan de onderkant groeven die in de schuivende delen van de klauwplaat Passen. Die staan haaks op de radiaal uitgeoefende krachten en vangen die krachten op. De schroef houdt die delen tegen elkaar zodat die groeven de krachten blijven opvangen.

Ik draai al meer dan tien jaar hard aan de tandkranssleutel , span de stukken vaak hard ( maximaal) in zonder er ooit een bek is losgekomen, een schroef beschadigd is geraakt, een schroef vast is gaan zitten, of wat dan ook. Nooit voor bevreesd geweest.

De gebruiksaanwijzing van Teknatool bevat heel wat waarschuwingen : je mag dit niet , je mag dat niet, enz. maar geen waarschuwing tegen het hard aandraaien van bekken , ook al hebben ze maar één schroef.

Moesten er problemen mee geweest zijn dan hadden de hoge ( ook Amerikaanse) claims wel gemaakt dat ze al lang van de markt verdwenen zouden zijn.

Het was indertijd opvallend dat Oneway veel minder waaschuwingen en verboden in de handleiding schreef.

groeten ,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik heb de kleine Chuck van record. Werkt op zich prima. Ik gebruik hem om penklanks te boren. De passing van de boorkopsleutel is niet top. Je krijgt hem er niet soepel in. Voor de rest prima bekken.
Als je veel klein werk moet doen kijk dan eens naar een er32 collet. Hier span ik ronde penblanks in om te boren en te tappen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
288
RegioRotterdam
Nog niet besloten. Ik wil zoiets in mijn handen hebben gehad voordat ik het koop.
Ik ben eind deze maand in de buurt van Arnhem dus dan loop ik binnen bij Baptist voor de SC1 van Record Power. Dan kan ik eens kijken of het is wat ik verwacht en voelen hoe die sleutel past. Men heeft mij verteld dat er een slechte serie is geweest wat dat betreft maar dat ze nu beter zijn. Bovendien hoort er een kleine opspanring bij. Ik vind de ring van de SC4 vaak net aan de grote kant, en dan moet je gaan pielen met korte schroefjes. Een kleinere ring is dan een voordeel.
De HBM is begrijp ik niet op voorraad in de winkel. Geen idee of er wel een in de showroom ligt. Die wringstaafjes lijken me niet echt handig werken.
Die Titan Compact ziet er zeker interessant uit en met met TCJ055 klauwen zou hij doen wat ik zoek, maar hij is groter dan de SC1, met een bekje erbij kost hij het dubbele van de SC1, en ik kom voorlopig niet in het Ertsgebergte.

Ik neig dus naar de SC1. Als het niks blijkt te zijn als ik bij Baptist ben dan probeer ik inzetjes te maken in bestaande bekken.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
288
RegioRotterdam
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Record Power SC1. Reden om die te kiezen boven de SC2 was uiteindelijk de spansleutel. Bij de SC2 moet je de sleutel in een tweede geleiding hengelen om hem goed te laten werken maar ik weet zeker dat ik in het vuur van de actie de tweede geleiding, een paar mm diep, regelmatig zal missen en dat ik dan de boel sta te moeren. De sleutel van de SC1 kan er maar op één manier in en dat is voor mij wel zo veilig.
Verder vond ik dat ik 'klein' maar beter consequent kan zijn. Ik wil er op termijn wat speciale bekjes voor maken die in een 53 mm standaard 'nest' kunnen grijpen. Niet om te draaien natuurlijk maar voor tijdens het afwerken. De bodem buiten het nest blijft bij de SC1 dan helemaal vrij.
Ik heb er intussen wat mee gedraaid. Het effect is als verwacht: meer ruimte. Ik moest vanmiddag even wisselen voor de Nova2 en die knol zat me plotseling echt in de weg.

Voor de volledigheid wil ik nog even de Barracuda3 micro lathe key chuck system noemen. Het is net als de SC1 een 2-1/8 klauwplaat met een spansleutel. Hij zou eventueel hier te krijgen zijn via Amazon USA, maar met BTW en verzending en een aparte M33-> 1"x8 adapter zou het wel een grote gok worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Dank je om je ervaringen door te geven. Een kleine klauwplaat is
een heel nuttig ding, waarover ik ook al jaren aan denk om er één an te schaffen.

De sleutel van de SC2 lijkt op die van de SC3 of van de Nova G3 zo te zien op de foto's.
Zelf heb ik nooit een probleem gehad met het sleutelsysteem van de G3. Integendeel dat werkt heel vlot.

groeten

Ornament
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
288
RegioRotterdam
Het was gewoon het gevoel dat ik had bij de showroom exemplaren bij Baptist. Bij de SC2 ging het niet lekker met die sleutel; bij de SC1 wel.
Nog iets: Een klein klauwplaatje komt het best tot zijn recht als hij wordt gebruikt met een klein leunspaantje. Een grote zit snel in de weg. Ik gebruik er de korte leunspaan van Robust bij.
 

jpeter

Nieuw lid
31 mrt 2022
5
0
drenthe
Nu bij schulte drechsellbedarf record bekken sets SC2 (en SC1) in de aanbieding. Ik zit er naar te kijken maar les geen enthousiame over Record. Wat is er mis met dat merk?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Nu bij schulte drechsellbedarf record bekken sets SC2 (en SC1) in de aanbieding. Ik zit er naar te kijken maar les geen enthousiame over Record. Wat is er mis met dat merk?
Is gewoon niks mis mee.
Zijn onder meerdere namen te koop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.