klein schaafje met zwaluwstaarten

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb laatst nog een gezwaluwstaarte schaaf afgemaakt. Bij dezen schaven is de zool met de zijden bevestigd door middel van zwaluwstaarten in beide richtingen. Hierdoor zijn zool en zijden definitief met elkaar verbonden. Ik had er hier al eens een paar laten zien, maar ik heb nu een kleinere gemaakt, formaat Stanley nummer 1, dus 135 mm lang, met een beitel van 32 mm breed. De zijden zijn van messing (4 mm), de zool van staal (3 mm) en de opvulling is van palissander. Dit stuk bleek een heel mooie tekening te hebben, die vooral direct na het zagen er goed te zien was (zie foto van schaaf die nog niet klaar is, gelukkig werd de kleur wat minder fel). De beitel is van O1 koolstofstaal. Op een van de foto's heb ik een stanley nummer 4 gezet zodat de grootte wat beter te zien is. Het filmpje is een serie van foto's die ik op verschillende momenten heb genomen. Helaas kwam ik pas halverwege op dat idee, maar het geeft toch een indruk van de verschillende stappen.

video:
http://youtu.be/LBPpFdltO6g

groeten,
Jan Anton

--
www.kosterplanes.com
 

Bijlagen

  • small_img_0143.jpg
    small_img_0143.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 299
  • small_img_0141.jpg
    small_img_0141.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 300
  • small_img_0290.jpg
    small_img_0290.jpg
    47,5 KB · Weergaven: 300
  • P1110300.jpg
    P1110300.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 299

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wat een snoepies! Onzettend mooi gemaakt. En keurig met keerbeitel en al.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Heel mooi spul. Wil ooit als ik eenmaal de ruimte en de tijd hebt ook zo soort schaafje maken.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
@Jefmen: vooral doen! Het is echt ontzettend leuk om zo'n schaafje te maken en het schaven met een zelfgemaakte schaaf is een bijzonder gevoel. Ik ben van plan nog een hele serie te maken, steeds een stapje groter. Ik heb al staal en messig op maat gezaagd voor een grotere (vgl. nr. 3) en heb een mooi stuk bocote klaarliggen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Het lijkt mij ook leuk om te doen al is het alleen om hem op een plankje bij de werkbank neer te zetten.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo JanAnton,

Werkelijk prachtig gereedschap dat je maakt!!!
Door de excellente foto's komen ze nog tot hun recht.
Bedankt voor het posten.
Het moet inderdaad een belevenis zijn om met zo'n mooi , eigen gemaakte gereedschappen te schaven.

Groeten,
Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Jan Anton,

Dat ziet er geweldig mooi en inspirerend uit; leuk om te zien dat er nog andere RuGgers zijn die houtbewerking erbij doen!

Groeten,

Hans
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
He, RUGgers. Ik zat weliswaar niet officieel bij de RUG, maar mijn (NWO) instituuut is wel gehuisvest en geliefkoosd (menen we te weten) door de RUG :).

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Prachtig werk Jan Anton! En je hebt ook al een hele collectie gemaakt zie ik op je site! Een aanwinst voor het forum vind ik.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.