Klassieke goot constructie

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
338
145
Zaanstreek
Voor ons huis (bj 1906) wil ik een nieuwe goot gaat maken. Voorbeeld op de foto is van het stuk dat ik deel met de buurman, waar al het nodige aan rot is (mogelijk herstelbaar) maar verderop aan mijn gevel is het helemaal bal.

Nu vraag ik mij af, is dit een houten bak, waar toevallig wat zink in ligt, of juist een zinken bakgoot waar achteraf 'voor het mooi' een stukje hout tegenaan gezet is?
Kortom, hoe wordt zoiets geconstrueerd?

Het plan is neuslijst te kopen en, als nodig, zink op maat te laten zetten. Maar ben dus nog zoekende naar hoe dit goed op te bouwen & te monteren. Ter referentie ook een foto toegevoegd bij de buurman, waarbij (origenele?) gootdragers van baksteen zichtbaar zijn. Die kan ik uiteraard met massief namaken.

Wie heeft er ervaring mee en kan wat delen over de opbouw / constructie van dit soort gootdelen?

Bijlagen

• goot1.jpg
    goot1.jpg
    149,6 KB · Weergaven: 15
  • goot2.jpg
    goot2.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 15

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.343
4.313
Meestal komen er balkjes 50 x 75 uit de muur. Daar wordt een houten vloer op gespijkerd. Daar zit je kuiflijst weer op. Vaak met ingelaten metalen hoeken aan de binnenkant. Daar wordt je goot weer in gelegd. Soms zijn de balkjes in het zicht met een versiering , zoals bijvoorbeeld een leeuwebekje. En soms zijn ze rondom afgetimmerd zoals bij jouw.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
338
145
Zaanstreek
thanks, dat verklaard wel wat ja. Begrijp ik je goed dat de bakgoot dan dus eigenlijk op die balkjes staat en daarmee zelfdragend is? De kuif & neuslijst zijn dan puur voor het visuele.

Wordt nog wel even zoeken naar een bakgoot die mooi aansluit op mijn bouwsel van lijstwerk..

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.068
1.421
Riemst
Voordat je aan de slag gaat misschien een stuk van de beplanking wegnemen. Dan kan je de schade beoordelen en je een beeld vormen van de opbouw. Mogelijk moeten die balkjes wat de goot dragen ook vervangen worden. Die balkjes kunnen ingemetseld zijn, maar ook deel uitmaken van de dakconstructie. Vergeet bij het uittimmeren van de bodem het afschot niet.

• Leuk
Waarderingen: John1969

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.343
4.313
Zat er nog een vergaarbak over die uitloop? Meestal hebben zulke goten een onder uitloop, zodat je met een regenpijp recht naar beneden kan. Er lijkt ook gevellood te missen over het einde van je gootbak. Zit de zakgoot op gelijk niveau?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.343
4.313
Het zink bestel je gewoon op de maat die je nodig hebt bij de zinkunie. In meter of 3 meter stukken. Solderen doe je ter plekke. De kop stukken maak je uit de overlengte van je zinkprofiel met een blikschaar en zettang. Maar als je nog nooit zinken goten gesoldeerd hebt, zou ik op zoek gaan naar een loodgieter die het voor je doet. Als je ook nog op bestaand werk moet aansluiten is het helemaal een rot klus. Zeker als het zink ouder is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.