Kistje voor een uitsteekmachine

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Het idee van Wim daar kan ik me ook wel in vinden, een mooie contrasterende rand met die zwaluwstaarten eraan :love:.

Met jouw vakmanschap fix je dit, en inderdaad heeft het kistje nu een mooi verhaal!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
Ja joh, dat is wel pech. Maar ik vind het wel knap hoe je toch weer fatsoenlijke workarounds vindt. Het wordt een mooi kistje met een mooi verhaal :)
Je hebt denk ik niet twee magneten tegenover elkaar nodig. Één magneet met aan de andere kant een stukje ijzer werkt toch ook?
Te laat natuurlijk, maar misschien kan je die magneten klein krijgen door er met een centerpons een klap op te geven.

Oh, misschien eerst even los proberen hoe de sluiting met magneten bevalt: die magneten zijn hardstikke sterk en misschien gaat daardoor het kistje niet makkelijk meer open.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Oh, misschien eerst even los proberen hoe de sluiting met magneten bevalt: die magneten zijn hardstikke sterk en misschien gaat daardoor het kistje niet makkelijk meer open.
Goede opmerking! Jammer dat ik het gisteravond las net nadat ik de nieuwe magneetjes gemonteerd had.... Nu zit er best wat gewicht in het kistje wanneer de machine erin zit, maar misschien maak ik een vingergreep aan de deksel om deze goed te kunnen openen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Het idee met de zwaluwstaartjes kreeg ik niet mooi uitgewerkt. Doordag het kistje al in elkaar zit is netjes beitelen en aftekenen lastig. Ik heb dus een alternatief bedacht en een bredere strook uitgefreesd en daar hetzelfde hout als de hoekveren ingelijmd.
20220221_120005.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Inmiddels ook het vingergreepje gemaakt. Dit helpt flink om het deksel te openen.
Nu is het wachten op de nieuwe scharnieren want er is er 1 gesneuveld bij het monteren/demonteren. De passing was te strak waardoor ik hem er niet meer uit kreeg zonder iets af te breken. Het zijn ook fragiele dingetjes.
Ik heb er nu een paar besteld in China. Het zijn volgens mij identieke scharnieren, maar dan 5 keer zo goedkoop. Ik wil best de lokale Nederlandse detailhandel steunen, maar dit verschil vind ik echt te groot. Dan maar even een paar weken wachten...

20220222_125952.jpg20220222_130013.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.568
Gaanderen
De meeste van dit soort scharnieren zijn kwalitatief uitermate teleurstellend. De goede van Soss kosten inderdaad een vermogen. Ik weet niet of de deksel met een reden zo hoog is gekozen?
Ik vind de verhouding tussen onder en bovenzijde nu niet mooi. Maar smaken verschillen. Wil je er meer over weten kijken dan eens bij de gulde snede. (doe ik zelf nooit;)) Ik doe meestal iets van 1/3 -2/3 Of pas het aan als ik zie dat het niet mooi is.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ben het met je eens over de verhoudingen en ik zou dit ook nooit doen voor een normaal kistje. Dit is ook enkel uit praktische overwegingen. Die uitsteekmachine is een zwaar apparaat en de passing van het kistje is vrij strak. Doordat de onderzijde van het kistje nu wat lager is is het veel makkelijker om de machine erin en eruit te halen zonder dat het gooi en smijtwerk wordt. De knop bovenop is vrij groot en omdat dat deel kan scharnieren kan je hem daar niet aan optillen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.568
Gaanderen
Ben het met je eens over de verhoudingen en ik zou dit ook nooit doen voor een normaal kistje. Dit is ook enkel uit praktische overwegingen. Die uitsteekmachine is een zwaar apparaat en de passing van het kistje is vrij strak. Doordat de onderzijde van het kistje nu wat lager is is het veel makkelijker om de machine erin en eruit te halen zonder dat het gooi en smijtwerk wordt. De knop bovenop is vrij groot en omdat dat deel kan scharnieren kan je hem daar niet aan optillen...
Functionaliteit gaat voor schoonheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Oeh, ik kreeg plaatsvervangend de kriebels toen ik je hele verslag doorlas en ineens dat afgebroken stuk zag en je verhaal met de magneten. Doet me denken aan mijn vorige nachtkastje waar ik het achterpaneel achterstevoren in verlijmd had. Heb ik ook een stuk uit moeten snijden /zagen en met een contrasterende kleur teruggebouwd. Dan is het gewoon onderdeel van het verhaal geworden....

Met die magneetjes probeer ik altijd te voorkomen door de magneetjes op elkaar te zetten met een papiertje ertussen, en dan de onderste magneet in het onderste deel, en het deksel "op" de bovenste magneet te laten zakken, met houtlijm al in de gaten. Je weet dan zeker dat je de magneten niet te ver induwt, de polariteit klopt en door het papiertje voorkom je dat boven- en onderkant van het kistje aan elkaar plakken. Maar goed, ik vind je fix nog best charmant hoor, zeker in combinatie met dat greepje.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Nou, hierbij de laatste post voor koningsdag. Ik zal eerlijk melden dat ik wellicht wordt gediskwalificeerd , want het kistje is niet helemaal compleet. Ik wacht al bijna 10 weken op een vervangend scharnier.... Ik heb er een aantal besteld via Aliexpress (nog voor de inval in Oekraïne, nu haal ik niets meer uit China) maar die zijn nog steeds niet binnen.

Maar goed, het houtwerk is klaar en alles staat in de Osmo.

Foto's:

20220426_095024.jpg
20220426_094828.jpg20220426_095148.jpg20220426_095108.jpg20220426_094909.jpg20220426_094932.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.568
Gaanderen
Ach dat zal toch wel meevallen. Je kan ook denken dat noesten er niet in horen. Die scharnieren maak je toch niet zelf. Ik vind het geen probleem. Voor iedereen ik zit niet in de jury. Mag dus alles roepen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.