Kist van esdoorn

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Deze kist heb ik een maand geleden gemaakt. Ik heb een partij esdoorn op de kop getikt en het leek me leuk om er een speelgoedkist voor mn dochters van te maken. Denk nederlands esdoorn met wat minerale sporen erin. Gevlakt op 20mm dik.

2B4E7294-916C-40E8-BD49-0C3903129BEB.jpeg
AA965A22-FE4A-4018-9E7E-71E2F4A96415.jpeg
FBE628E8-3688-40DD-A02E-98EC7E5DEEE7.jpeg


Dit is mn eerste poging om handgezaagde zwaluwstaarten te maken. Is redelijk gelukt, al zeg ik t zelf. Wat een stijf ding is dit zeg, zwaluwstaarten zijn echt fantastisch om constructief werk te maken :)

7A26228B-C80C-4C8B-885D-C8F6535839CC.jpeg
2C6A5942-5EFF-4092-A9DE-E1662CBF0832.jpeg


Onderdeel van wat ik met deze post wil bereiken is het delen van mn ervaring met het kromtrekken van de deksel met dit koude winterweer. Dit heeft denk ik 2 redenen:
1) Ik heb geen versteviging haaks op de planken van de deksel gemaakt.
2) Ik heb alle 3 de planken van de deksel met het hart naar boven verlijmd.

56325C0C-9B02-4D08-AE02-9CA1D62ACC9D.jpeg
A87EB282-6045-4ABB-9A48-7C4DAD5B03AC.jpeg
Het hout is kamer gedroogd en ligt al een jaar verwarmd op 15-17 graden.

Zo zie je maar, er valt altijd wat te leren. Binnenkort maar eens versteviging aan de onderkant van de deksel monteren en kijken wat er gebeurd.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het is nu natuurlijk ook super drook weer en met zo'n gesloten kist krijg je dan al snel verschil in drogen met kromtrekken tot gevolg, zeker als de constructie niet 100% is.
Ik denk dat je ze wel rechtgetrokken krijgt, maar mocht een nieuwe deksel ook tot de opties behoren... Dan de (droge) planken een keer halveren, om-en-om tegen elkaar verlijmen en goed aan twee zijden afwerken.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Hele mooie zwaluwstaarten.
Zonde van de deksel, maar het makkelijkste deel om opnieuw te maken, dus een vrij goedkope les.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik vind hem heel geslaagd. Nette zwaluwstaarten waarbij nog het handwerk te zien is. De deksel is jammer maar om nu te zeggen dat mij zoiets nooit overkomen is☺️
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Fluo denk jij dit balkje in een kromme plank te krijgen? Laat dat even weten want ik leer graag.
Ik zou proberen het deksel aan de bovenkant met balkjes te klemmen om zo recht/vlak te krijgen, om daarna langs de onderkant te frezen om dan de "sliding dovetail" (hoe heet dit in NL? o_O) er in te schuiven.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Fijn, zo'n speelgoedkist. Als ze het er ook nog zelf in gooien is hij helemaal geslaagd.
Die zwaluwstaartjes zijn echt mooi gelukt.

Het deksel staat behoorlijk hol maar zoals hierboven al opgemerkt is het nu ook wel erg droog. Als je corrigerende maatregelen wilt nemen waarbij tijdens de bewerkingsfase vlakheid een voorwaarde is, leg er dan een vochtige handdoek op, afgedekt met plastic. Lego vooraf verwijderen :) .
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Wat een prachtige kist! Weet je echt zeker dat dit de eerste keer is dat je zwaluwstaarten hebt gezaagd? :)
Ook precies het juiste hout ervoor uitgekozen; het geeft de kist een mooie doorleefde uitstraling, alsof het eec echte oude scheepskist is.

Over de plannen/adviezen om het deksel recht te krijgen: Heb je niet juist de kans dat het deksel gaat scheuren als je het fixeert of terug in zijn oude vorm klemt? Het hout wil toch werken, het is buigen of barsten. Zeker met een paneel van 'maar' 20mm dik.
Constructief is denk ik de beste oplossing om met voldoende smalle delen (6 ipv 3 planken) te werken en ze met de jaarringen om en om te verlijmen. Als het dan gaat werken, krijg je hooguit een kleine golf ipv een hoepel (overdreven gezegd dan).
Dus het deksel nu loshalen, kijken of het een beetje terug zijn rechte vorm in wil als het aan beide kanten kan luchten en dan (helaas) verzagen, schaven en weer verlijmen. Moet Batavus dus nog wel een extra latje van hetzelfde hout hebben om de dikte van de zaagsnedes etc op te vangen. Of het deksel geheel opnieuw maken.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Fluo denk jij dit balkje in een kromme plank te krijgen? Laat dat even weten want ik leer graag.
Ik denk dat dit nog wel lukt als t weer wat vochtiger wordt. Bovendien kan ik m plat klemmen, rechte sleuf frezen en er een schuifzwaluwstaarten in drukken. Ik denk dat dit toch de beste manier is waarbij ik de deksel niet hoef te slopen. Mocht hij barsten, dan maak ik een nieuwe, ik heb nog een hoop esdoorn liggen.

Warmte, en gesloten kist combinatie kan idd een derde reden zijn. Ik laat m even open staan en dan zien we wel wat er gebeurt.

Wat betreft de gasveer, deze is iets te sterk naar mijn zin, had beter een 100N of 75N (10 of 7,5 kilo) kunnen nemen. Dit hangt af van de deksel. Ik zal ZotVanHout even PB'en.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Kleine update: Deksel staat anderhalve dag omhoog. Kromtrekken is met 60% afgenomen. Wat gaat dit snel zeg!

ZotVanHout en klusrob hadden wat betreft de ongelijkmatige beluchting van buiten en binnen denk ik gelijk.

Het is ook wel erg droge lucht nu dus dat verklaart een en ander, dit was een maand geleden namelijk niet gebeurd maar pas een paar dagen geleden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Mooie kist. En strakke zwaluwstaarten hoor. Zeker als dit je eerste keer met de hand zagen is geweest Dat was bij wel anders, en soms nog steeds ;-)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb hem in je werkplaats gezien. Zag er in het echt nog mooier uit...:) Echt fraai gemaakt. En fijn dat de deksel alweer meer rechtgetrokken is. Een volgende keer zoals je zelf zegt het hart om en om wisselen, dat scheelt wel. Dan zou volgens mij aan de onder kant niet perse iets nodig zijn, maar ja het blijft hout...
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
zeer goed gelukte zwaluwstaarten. Mijn eerste poging met zwaluwstaarten laat ik liever niet zien. Daar schaam ik me teveel voor.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Een erg mooie kist met netje zwalustaart verbindingen (al vind ik de pennen wel erg klein)

Voor wat betreft het kromtrekken van dde deksel: Volgens mij heb je het hart van de planken allemaal naar dezelfde kant gelegd, voor (tafel)bladen, maar ook voor andere panelen geldt dat je dit normaal gesproken om en om doet (zie ook Een houtverbreding maken | Hoe verlijm je houten delen aan elkaar)
Daarnaast zijn de planken vrij breed (en ver van het hart van de boom vandaag zo te zien) waardoor ze nog meer 'schotelen' dan dichter bij de kern.

Je kan de delen in smallere repen zagen en dan met de hartrichting om en om verlijmen en dan nogmaals vlakken, maar dan wordt de deksel wel (erg) dun.

Om er nu nog een lat in te krijgen met een zwalustaart profiel gaat pas als de deksel weer vlak is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.