Killinger1450 doet vreemd

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een vriendin van me wilde al een tijdje houtdraaien proberen. Vandaag was het zover. Het ging best goed, alleen had de draaibank kuren.
De motor is zonder opgaaf van reden verschillende keren even de andere kant gaan opdraaien. Tijdens het draaien valt de motor uit (loopt uit) om dan even in de andere richting te draaien. Hij komt op toeren (in de verkeerde richting) loopt terug uit en draait dan weer goed. Dat is op anderhalf uur een keer of vijf gebeurd. Ik heb hetzelf zien gebeuren en was niet na manipulatie van de knoppen. Ik heb dit nog voorgehad, maar dat is al enkele jaren geleden.
Iemand bekend met dit probleem.
Het was wel behoorlijk koud in de werkplaats (rond of iets boven het vriespunt) maar dat zou volgens mij niet de reden mogen zijn.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb dezelfde draaibank maar dat probleem ken ik niet. Lijkt me nog gevaarlijk ook.
Misschien even Paul Smeets van www.timmerveld.be benaderen? Of rechtstreeks met Killinger of tegenwoordig Steinert.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mijn neefje heeft ook en 1450 en ik heb hem daar nooit iets over horen zeggen.
Straks nog eens testen als ik het ook kan laten gebeuren. Mogelijk is het enkel als de FU op een lage frequentie staat bij lage belasting. Maar het zou niet mogen gebeuren.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.177
352
Etten-Leur
Ik ken dat alleen van mijn vorige NOVA Teknatool draaibank met zelf aangesloten frekwentieomvormer.. overigens alleen bij het starten, niet onderweg. Zou idd Paul Smeets (of Ronald Kanne) gaan bellen
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
De service na verkoop van Killinger is legendarisch. Daar is nu eens iedereen tevreden over.
Ik zou dan ook rechtstreeks Herr Mühlhäuser raadplegen. Kan in Duits, Engels, Frans. Dit laatste was een sterk verkoopargument voor de keuze van een machine in Frankrijk.
Voor de Stratos machines was er een taalbarrière.

Geen idee of die tegenwoordig ook via een Franse zaak verdeeld worden.

Misschien toch eens kijken of er een voorgeschreven min en max temperatuur bestaat waarin de FU hoort te werken.

Groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb gisteren nog even geprobeerd en heb geen probleem voor gehad. Maar ik ga een mailtje sturen naar Killinger. Hij heeft me bij mijn vraag over vastschroeven van de draaibank zelfs gebeld.
(Misschien ligt het ook aan die vriendin. Een tijdje geleden deed de elektrisch verstelbare fauteuil ook vreemd toen ze er in zat....)
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Ik heb gisteren nog even geprobeerd en heb geen probleem voor gehad. Maar ik ga een mailtje sturen naar Killinger. Hij heeft me bij mijn vraag over vastschroeven van de draaibank zelfs gebeld.
(Misschien ligt het ook aan die vriendin. Een tijdje geleden deed de elektrisch verstelbare fauteuil ook vreemd toen ze er in zat....)
Pas maar op je vriendin is mogelijk een stoorzender!!!
 
  • Haha
Waarderingen: luk knops

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vanmorgen een mailtje gestuurd en voordat het avond was had ik antwoord van Dhr Mühler van killinger.
Hij was niet bekend met dit probleem, maar had een vermoeden dat het de schakelaar kon zijn voor de draairichting om te keren.
Daarstraks getest, en het inderdaad de schakelaar. Mijn vriendin heeft die waarschijnlijk per ongeluk omgezet maar hij geeft maar af en toe contact. Door trillingen zal er af en toe een commando voor omschakeling gegeven zijn. Ik heb de schakelaar uitgemeten en enkel als ik op de aansluitingen duw geeft hij door.
De schakelaar moet dus vervangen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat is inderdaad een eenvoudige wipschakelaar. Maar mijn ervaring met die dingen is niet zo best. Voor mijn werk kom ik die dingen ook regelmatig tegen en ze durven wel eens vaker haperen.
De electrische fauteuil was ook eenvoudig opgelost: stekker uit en terug in. Daarna werkte hij terug naar behoren.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.177
352
Etten-Leur
Dat is inderdaad een eenvoudige wipschakelaar. Maar mijn ervaring met die dingen is niet zo best. Voor mijn werk kom ik die dingen ook regelmatig tegen en ze durven wel eens vaker haperen.
De electrische fauteuil was ook eenvoudig opgelost: stekker uit en terug in. Daarna werkte hij terug naar behoren.
Helpt contactspray met zo’n storing (bij mij zit er ook zo een op)?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Contactspray gaat waarschijnlijk niet helpen omdat de vloeistof niet op zijn plek gaat geraken. De schakelaar is goed afgesloten. En zou het nog zo zijn, dan is het twijfelachtig of het gaat helpen. Het is een probleem dat voornamelijk optreedt bij stuurkringen op laagspanning. 230 Volt schakelaars hebben veel minder last van slechte werking.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Wat is de beste oplossing?
De beste oplossing voor mijn draaibank was een mailtje naar Killinger. Michael Muhlhauser had beloofd een schakelaar op te sturen en vandaag zat hij al in de bus. Gratis! Dat is inderdaad Service met een hoofdletter. Hij had mijn adres blijkbaar nog ergens liggen want dat heeft hij niet gevraagd.
Ik kan dus weer voort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
"Ik kan dus weer voort." Ik dacht dat dit item over een vriendin ging die wilde draaien...?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb de schakelaar vervangen en de motor luistert nu netjes naar de schakelaar. De nieuwe schakelaar heeft wel een beschermkapje dat over de hendel en wartel zit.
DF271369-D1B8-46C6-A569-7A8FB6AC1D34.jpeg
Onder de oude, boven de nieuwe. Ik ben zelf technicus dienst na verkoop, wat maakte dat er in mijn hoofd een lampje ging branden. Waarschijnlijk is die defecte schakelaar een bekend probleem. Dat kapje moet het indringen van stof verhinderen. Stof op contacten is nefast voor de goede werking. Ik heb de schakelaar open gemaakt en inderdaad:
53104493-FB72-49F9-B613-EB1D33DE69C1.jpeg
53104493-FB72-49F9-B613-EB1D33DE69C1.jpeg

er zit stof in de schakelaar. Het mysterie is nu helemaal opgelost.
Dankzij de service van Killinger.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
mooi opgelost en leerzaam.
Prachtige Service van Killinger, het is zowat hun handelsmerk.

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.